Suverén posledních sezon zaváhal v zatáčce Tosa při předjíždění soupeře o kolo zpět. Jindy rutinní manévr ho ve 31. kole vyhodil do štěrkového kačírku vedle trati. Na mokré dráze nezvládl řízení. Navíc při pokusu rozjet vůz ulomil o bariéru přední křídlo.
„Omlouvám se, chlapi,“ hlásil hned do vysílačky. „Byla tam jen jedna suchá stopa, a jakmile jsem vyjel mimo ni, nešlo zabrzdit. Měl jsem štěstí, že jsem se vůbec rozjel.“ Couval dlouho, až zpátky na asfalt. Stihl ztratit celý okruh na vedoucího Maxe Verstappena.
Pravidla povolují couvat v závodě? Pamětníci si hned vybavili Velkou cenu Portugalska 1989, kdy Nigel Mansel projel kolem svých mechaniků čekajících s novými pneumatikami a zacouval k nim zpět. Ze závodu byl nekompromisně vyloučen. Hamilton však mohl pokračovat.
Výsledky závodu |
Článek 28.3 sportovních pravidel říká: „Vůz nesmí nikdy couvat boxovou uličkou za použití vlastního pohonu.“ Ale o couvání na dráze pravidla nehovoří. Naopak, zpátečku má monopost F1 právě proto, aby jezdci mohli vycouvat zpět v případě nehody. Přesně jako v neděli v případě Hamiltona. Jedinou podmínkou je, aby manévr byl bezpečný.
Závodní ředitel FIA Michael Masi celou situaci pečlivě sledoval a poslouchal komunikaci mezi týmem a Hamiltonem. „Radili mu tak, aby vycouval co nejbezpečněji zpátky na trať a zvážili všechny okolnosti. Nebylo třeba, aby se tím zabývali sportovní komisaři.“
„Nedařilo se mi zpátečku zařadit, takže jsem držel tlačítko, dokud se to nepovedlo,“ vysvětloval Hamilton. „Trvalo to dlouho a nemyslel jsem si, že se to může povést, ale měl jsem štěstí.“
Ještě větší štěstí měl o chvíli později. Na dráhu se totiž vrátil kolem desátého místa, bez šance na body. Se ztrátou téměř celého okruhu na nejlepší. Přičemž by ještě hodně času ztratil následnou opravou v boxech. Zachránila ho však kolize Russela s jeho týmovým kolegou Bottasem.
Po obří havárii byl závod zastaven. To znamenalo dost času na opravu, i smazání rozestupů mezi jezdci.
Mistr světa rázem ztrácel pár vteřin na nejlepší, stačilo jen nasadit správné tempo, udržet auto na dráze a předjet pár soupeřů. A to Hamilton umí. Když ho zrovna nepřekvapí mokrá dráha.