Vítězný vůz Aston Martin na okruhu v Barceloně.

Vítězný vůz Aston Martin na okruhu v Barceloně. | foto: BPA: Petr Frýba

Chceme vyhrát Le Mans, sní Češi v Bondově voze

  • 0
Tradiční zbraň Jamese Bonda pomohla k velkému úspěchu českému motoristickému sportu. Tomáš Enge a Jan Charouz vyhráli v neděli v Barceloně s vozem Aston Martin – v němž jezdí i populární filmový agent – závod na 1 000 kilometrů z prestižní série Le Mans.

"Moc si toho cením," prohlásil Enge. "Je to jedno z mých největších vítězství v kariéře," jásal Charouz.

Triumf z Barcelony přitom má být pro posádku vozu, v němž se kromě dvou Čechů střídá ještě německý pilot Stefan Mücke, teprve začátkem. Stejní muži sní o výhře v nejprestižnějším vytrvalostním závodě, který se už dávno stal mýtem: ano, ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

"Konkurence bude obrovská, ale na absolutní prvenství opravdu myslím," potvrzuje Charouz.
Nedělní závod ukázal, že to nemusí být nereálné plány.

S příznačným číslem 007 na voze podstoupili tři jezdci dramatický souboj o vítězství, který se klidně mohl rovnat bondovským automobilovým honičkám. Vždyť rozhodující manévr, kterým pronikl do čela, předvedl Mücke necelou půlhodinu před koncem šestihodinového závodu.

"Jakmile jsem byl na první pozici, věřil jsem, že jsem dostatečně rychlý na to, abychom dokázali zvítězit," popisoval šťastný Němec. "Ale do té doby to bylo tak těsné, že jsem vůbec netušil, jak všechno dopadne."

Přitom tovární vůz, s nímž jako nejlepší projeli dva Češi a Němec cílem, se začal stavět teprve v lednu, a proto neměl ani příliš natestováno. "Před barcelonským závodem nejelo tohle auto dosud nikdy déle než hodinu," upřesnil Enge.

Úspěšné jezdce čeká v květnu další tisícikilometrový závod v belgickém Spa a pak v červnu...

Le(genda) Mans. A tedy i šance na trvalou stopu do motoristické historie, neboť tu si vítězové slavného závodu zajistí.

Když o něm mluví jedenadvacetiletý Charouz, jenž se ho už dvakrát zúčastnil, lehce mu v hlase postřehnete směs úcty a nadšení. "Ani usnout před závodem nemůžete, jak s vámi cloumá vzrušení."

Charouze pak rozesměje přiznání, co s ním výjimečný podnik dělá. Zatímco fanouškům jde před závodem po zádech mráz, on... "Stále chodím na záchod," líčí pilot pobaveně. "A zdaleka nejsem sám. Měli byste vidět ty fronty závodníků před toaletami."

Zčásti za to může pitný režim, závodníci do sebe před startem dostanou až pět litrů vody. Své také vykoná nervozita, logická před velkým vrcholem.

Přišel, ulevil si, zvítězil. Kdo by se zlobil, kdyby přesně tohle pro Charouze a spol. v Le Mans platilo?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž