Na Dakar 2010 zamířil v českých barvách také Jan Veselý. Pojede na motocyklu Yamaha.

Na Dakar 2010 zamířil v českých barvách také Jan Veselý. Pojede na motocyklu Yamaha. | foto: www.obce.cz

Čekám peklo na zemi, říká motocyklista Veselý

  • 1
Před rokem si osahal duny, skály a pampy Jižní Ameriky jako mechanik Martina Macka, nyní se Jan Veselý rozhodl, že se nástrahám zaoceánského Dakaru postaví čelem. Jen on a jeho Yamaha. "Mým cílem je dokončit. Všechno ostatní by byl příjemný bonus," říká motocyklista Czech Dakar Teamu žijící v Německu.

DAKAR 2010 - VŠE O POUŠTNÍ RALLYE NAJDETE V NOVÉ PŘÍLOZE IDNES.CZ

Jak jste se připravoval na letošní Dakar? Je přestup z role mechanika za řidítka hodně náročný?
Určitě to bude náročnější, ale možná budu mít víc času na spánek. Když měl Martin technické problémy, dělal jsem na motorce do pěti do rána, a pak ji ještě zajížděl. Teď doufám, že alespoň část noci budu spát. Ale podstatné je, jak si povedu ve dne.

Máte strach?
Nevím. Jako mechanik jsem cítil obrovskou zodpovědnost. Musel jsem dělat v chladu, dešti, vichru jen pod pergolou a přitom jediná chyba by pokazila celoroční úsilí celého týmu lidí. Teď budou malé chyby přípustné, ale nesmí jich být moc.

Jan Veselý

narozen 8. 3. 1971

Účastník šestidenních motocyklových soutěží:
2002 Jablonec nad Nisou (KTM 300)
2003 Fortaleza, Brazílie (KTM 525)
2004 Kielce, Polsko (KTM 525)
2005 Povážská Bystrica, Slovensko (KTM 300)
2006 Taupo, Nový Zéland (KTM 525)

Držitel národní a mezinárodní ceny Fair Play za rok 2003.



Jak se vám zamlouvá trať letošního Dakaru?
Bude to neuvěřitelně náročné, Peklo na zemi. Více technických pasáži, zmizely dlouhé přejezdy přes pampy a pozemky mezi pastvinama. Je to určitě zajímavější než loni, ale ty duny budou nesmírně těžké. Je obtížné vyjet jen jednu a tam jich bude opravdu hodně. Pak zase přijdou řečiště, skály...

Nevybral jste si pro svou premiéru možná nejnáročnější ročník v historii?
Možná ano. Zatím toho spoustu neumím, a čekají mě výzvy, které překvapí i mnohem zkušenější jezdce. A já to budu mít celkově těžší třeba i proto, že ty pomalejší dojíždějí často za tmy a na všechno je pak mnohem méně času.

Jak jste se připravoval na to, že musíte zvládnout složitou navigaci v neznámých pustinách?
Celkově jsou motorkáři v nevýhodě, že musí sami řídit i navigovat. Pro mě to je velký nezvyk. Je to velmi náročné. V rychlostech kolem 150 km/h musíte sledovat tři, čtyři displeje a ještě mapu. Popravdě jsem hodně zvědavý, jak to zvládnu. Připravovat jsem se moc nemohl, přístroje půjčují až pořadatelé na místě.

Tak vás asi potěšilo, že v letošním ročníku je první etapa pouze spojovací...
To určitě. V minulých ročnících se jelo hned na ostro. Doufám, že si tu navigaci pořádně osahám.

Jste připraven, stejně jako minulý rok, pomáhat Martinu Mackovi?
Samozřejmě. Sice jedu letos sám za sebe a mám svého mechanika, ale jsme v jednom týmu a on je ve startovní listině mnohem výš. Ale je jasné, že by pomohl i on mě, kdyby to bylo potřeba.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž