Dojet rallye, v níž nebezpečí číhá všude jako paparazzi na celebrity? Neselže-li nejslabší element, o němž už víte, pak nesmí selhat ani technika, která jej veze. U Randýska je řeč o žluté Yamaze WR 450F. Seznamte se.
Dakarem po ráfku
Dejte na stůl 200 tisíc a mašina je vaše. Tedy, když s ní nechcete jet Dakar... Pokud ano, přihoďte dalších 300 tisíc, bez specifických úprav za tuto sumu se vaše šance v rozpálené Argentině spečou na škvarek.
"Přitom jde o sériovou motorku, tak to nakazuje má kategorie," líčí Randýsek. "Úprav je povoleno pár."
GRAFIKA: MOTORKÁŘI NA DAKARUzvětšit zde |
Na minulém Dakaru proběhl nechtěně test běžné gumy, neboť speciály došly, Randýsek nazul obyčejné: "Po 200 kilometrech jsem jel po ráfku." "Průvodce Dušan" dále doporučuje věnovat pozornost nádržím: jsou tři místo jedné, trkne vás asi, že kvůli dojezdu.
Něco má naopak běžný stroj oproti dakarskému navíc, a to lidově řečeno rejd, ten je u Randýskovy yamahy o 20 stupňů menší, zjemňují se tím pády a chrání komponenty na řídítkách.
Chráněna je třeba navigace zavěšená nad předním kolem. Jde o krabičku, v níž je stočena rolka papíru s obrázky trati, tu pilot páčkou na řídítkách co chvíli otáčí, aby se neztratil, protože rychlost je při Dakaru druhořadá. Randýsek říká: "Není důležité být první na špatném kopci."
Na stůl tedy dáte půl milionu, ne 200 tisíc, a hurá, můžete vyrazit do nejšílenějšího dakarského dobrodružství čili jet na dvou kolech.
Dáte si špunty do uší a stejně budete usínat s hukotem motoru v hlavě. A až budete ráno sedět v sedle či spíš pérovat na stupačkách, pojedete hlavně na dvě nejvyšší rychlosti, pozor, je nutné kvalty střídat – čtyři, pět, čtyři, pět – jinak se na nich "okoušou" kolečka a jste... Však víte kde, cíl to rozhodně není. Povezete samozřejmě povinnou výbavu – světlice, kompas, nůž, zrcátko, 3 litry vody.
Vše o Rallye Dakar 2010 |
Abeceda dojezdu
A ještě něco? To je na vás, dámy a pánové. Může-li radit, Randýsek má věci, které bere, rozděleny do kategorií A, B, C. V nejsnadněji dostupném "áčku" veze to, co potřebuje každou chvíli, kupříkladu univerzální klíč. Zato když sahá pro díly z "céčka", je zle. "Odtlačím motorku bokem z cesty, aby se na mě neprášilo," ví nešťastník, že oprava nebude banalita.
V takovém případě se přestane divoce houpat i malá figurka medvídka zavěšená na řídítkách, Randýskův talisman od syna. Jestli se zase rozkýve, cíl se začne přibližovat. Muž na motorce pojede vstříc vratké naději, že ho ve zdraví uvidí.