Proč právě do Plzně? Odpověď je jednoduchá, kousek za městem sídlí automobilová stáj ProRacing, která se stará Bérešovi o sportovní náčiní - speciál Hyundai Accent WRC. A mladý jezdec chce být přitom co nejvíce.
"Rád pracuji na závodních autech, budu proto stále v dílně při přípravě accenta. Je dobré vědět, co je přesně pod kapotou. Ale také budu v Plzni chodit do posilovny a vůbec se budu věnovat naplno všemu, co je pro rallye potřebné," vysvětluje Jozef Béreš.
Jaký byl na Slovensku ohlas na deváté místo na Monte Carlu? Leckdo o vás hovořil jako o dalším Markko Märtinovi z Východu...
Okolo našeho stánku na Monte bylo plno, hodně se o nás zajímaly televize i další novináři. Už do Monaka jsem dostal spoustu gratulací z domova. A když jsem se vrátil na Slovensko, tak blahopřání pokračovala. Měl jsem z toho nejen já, ale celý tým moc dobrý pocit. Samozřejmě se hlásila také média. Dneska na mě například čekají další dvě novinářky z Bratislavy.
Popularita u mladých mužů v rallyesportu také přináší zájem ze strany dívek? Zaznamenal jsem ho také?
Značný, telefonovaly, psaly SMS. Ale já na ně vůbec nemám čas. Prakticky sto procent času věnuji soutěžím a pokud mám chvílí volna, tak jdu nejraději do dílny.
Po Monte Carlu jste odjel na Švédskou Rallye. Ovšem tu jste nedokončil...
Moc jsem se do Švédska těšil. Startoval jsem tam vloni a měl jsem z toho velmi dobrý pocit. Jede se tam na sněhu, ledu nebo i na vodě. A já mám kluzké povrchy rád. Myslel jsem si, že to bude opět dobré, ale druhý den jsme zůstali mimo trať. Bohužel v místě, kde nebyli žádní diváci, kteří by nám pomohli zpět na silnici. Auto nebylo nic, ale sami jsme ho nedokázali dostat zpátky.
Za pár týdnů vás čeká nejstarší česká soutěž Rallye Šumava. Jak ji znáte?
Jel jsem ji vloni a je to velmi pěkná rallye. A samozřejmě hodně náročná. Především změnou povrchu silnic rychlostních zkoušek. Letos se sice jede o týden déle, ale druhý den se určitě setkáme se zasněženými cestami. To je pak těžké. Ale těším se a věřím, že na Šumavě dobře dopadneme.
Na Šumavě bude poněkud jiná konkurence než na Slovensku. Na startu bude okolo deseti vozů specifikace WRC, které řídí zkušení piloti...
Vím, že mám proti nim určitý handicap, oni velmi dobře znají tratě rychlostek. Ale jak už jsem řekl, startoval jsem tady před rokem a nějakou zkušenost jsem proto získal.
Jste už od Monte Carla v jednom týmu s Romanem Krestou. Jaká je s ním spolupráce?
Dobrá, pomáhal mně jak při Monte, tak pak v Rakousku při Jänner Rallye. Moc mně pomohl při volbě pneumatik a také s nastavením podvozku. Před Šumavou máme naplánované společné testování a věřím, že mně bude opět nápomocen s přípravou auta na šumavské silnice.
Zatím jste řídil tři vozy WRC - toyotu, subaru a hyundaie. Můžete je porovnat?
Každé mělo nějakou výhodu i nevýhodu. Toyota byla velmi dobré auto, takové do ruky. Ale už to přece jen nebyl právě nejmodernější vůz. Subaru bylo novější. Měl jsem ho asi nejvíce v rukou, vždyť jsem s ním najel nejvíce ostrých kilometrů. Ovšem hyundai je ještě modernější. Má špičkové brzdy a výkon motoru. čeká nás sním ještě řada testování a určitě ho během sezony ještě vylepšíme.
Letos budete startovat kromě světových podniků také v celém českém mistrovství. Koho považujete za největšího favorita?
Těžko přesně říci. Předpokládám, že trojice Pech, Kopecký a Kresta si to bude rozdávat o vteřiny, či spíše o desetiny vteřin. My budeme čekat, co se stane, chceme být co nejvýše. A zda se nepostarám o překvapení? Uvidíme, chtěli bychom překvapit, ale nechci předbíhat událostem.
Slovenský soutěžní jezdec Jozef Béreš (vlevo) a manažer týmu ProRacing Marek Šilhánek hovoří v Plzni s novináři. |