REŽIE. V přenosovém voze režisér vybírá, jestli půjde záběr z auta, nebo

REŽIE. V přenosovém voze režisér vybírá, jestli půjde záběr z auta, nebo vrtulníku. | foto: ircseries.com

Z Tour de France na rallye do Zlína. Jezdce natáčí stejný tým

  • 1
Čtyři hodiny přímých přenosů ze Slušovic a Majáku odvysílají z letošní Barum rallye Eurosport a Česká televize. Jmenují se Frank Arrestier a Eric Veyssiere, spolupracují patnáct let a jejich specialitou jsou živé televizní záběry z Tour de France. Arrestier pilotuje vrtulník, zatímco Veyssiere natáčí.

Cyklistika ovšem není jediným sportem, na který se specializují. Stejně dobře zvládají i rallye. Díky tomu nyní vyšlou do celého světa záběry z Barum Czech Rally Zlín. Panevropská televizní stanice Eurosport, která je promotérem seriálu IRC, totiž poprvé odvysílá přímé přenosy z nejoblíbenější české soutěže. Záběry z vrtulníku přitom patří mezi hlavní atrakce.

"Oba ukazují, o čem je rallye," upozornil Gilbert Roy, který má v Eurosportu na starosti přenosy z automobilových soutěží. "Zároveň dokážou nabídnout krásy místní krajiny." Arrestier, jehož využívají i hollywoodští filmaři, se přibližuje jedoucím vozům, jak jen to jde. I to přispívá k atraktivitě přenosů.

"Kdybych létal výš, nebylo by to tak přitažlivé," pronesl klidným hlasem.

Režisér přenosu mu vždycky dá pokyn, kdy nabídne záběry z vrtulníku a kdy může letět k dalšímu vozu. Televizní menu z barumky nabízí čtyři přímé přenosy. Dva ze sobotní rychlostní zkoušky Slušovice, dva z nedělního Majáku. Příprava přitom nebyla jednoduchá. Zabrala několik měsíců.

Zástupci Eurosportu včetně generálního manažera IRC JeanaPierra Nicolase dvakrát navštívili Zlínsko, aby našli vhodné úseky a nachystali přenos. Vybírali například to, kdy bude lepší ukazovat auto jedoucí v krajině a kdy bude vhodnější použít záběry z vozu.

Jediná podmínka – minimum stromů podél trati

"V okolí Zlína je krásná krajina, jenže je tady taky spousta stromů. A jediné, co přenosům vadí, jsou právě stromy. Proto jsme hledali úseky, kde je jich minimum," vysvětlil Roy. "Zároveň nám šlo o to, aby zkoušky byly zajímavé a atraktivní." I proto se po několikaleté přestávce vrací do harmonogramu slušovický test, který se pojede polookruhovým způsobem. Volný prostor kolem dostihovky vždycky lákal davy fanoušků a pořadatelé věří, že stejné to bude i letos.

"Zdejší publikum je fantastické a nyní to uvidí diváci na celém světě," podotkl Roy.

Ostatně to je jeden z důvodů, proč Eurosport zařadil barumku do svého programu. Druhým jsou pochopitelně peníze – každý pořadatel musí zajistit financování přenosu.

Kvůli živému přenosu dorazí do Zlína zhruba 60 lidí. Navíc se můžou spolehnout na pomoc České televize, která přímé přenosy rovněž nabídne. "Vycházíme z konceptu, který jsme poprvé použili na Rallye Monte Carlo 2009," připomněl Roy sledované přenosy z nejslavnější soutěže světa.

K divákům doputují záběry ze spousty kamer. Jednu má vrtulník, jedna je v letmém cíli (na Majáku dvě), jedna bude k dispozici v prostoru cíle pro rozhovory. A hlavně deset nejlepších jezdců dostane do auta tzv. onboard kamery, takže diváci uvidí trať z jejich pohledu.

"Jste uvnitř vozu a slyšíte, co si posádka říká," upozornil Roy.

"Díky těmto kamerám jste součástí týmu, což v žádném jiném sportu není." Rallye nikdy nebyla typickým televizním sportem. Na rozdíl od okruhových motoristických disciplín se jede na velkém prostoru, takže není snadné nachystat živý přenos. Tým kolem Roye ale dokazuje, že to jde.

"Rallye je jedním z nejúžasnějším sportů a mým úkolem je přiblížit vysokou úroveň závodů televizním divákům," říká Roy.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž