Josef Zajíček, šéf Autodromu Most.

Josef Zajíček, šéf Autodromu Most. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Jubileum okruhu v Mostě: superbiky či ženy za řidítky, tahače snad i s Buggyrou

  • 0
Dva závody mistrovství světa, dva podniky mistrovství Evropy. Pod hradem Hněvín se budou prohánět i formule 1, sajdkáry nebo ženy za řidítky. Tradiční pecky doplnil mostecký autodrom ve své jubilejní 40. sezoně o atraktivní chuťovky, závodní kalendář má nabitý.

„Motorsport má v Česku neskutečnou tradici a my ji chceme dál budovat. Sportovní linku se snažíme udržet stejnou, protože to je v dnešní ekonomicky těžké době nejdůležitější,“ uvedl na úterním zahájení sezony Josef Zajíček, majitel společnosti Autodrom Most.

Vlajkovými podniky jsou červencové mistrovství světa superbiků a srpnový evropský šampionát tahačů, v rámci kterého fanoušky pobaví i třaskavá kultovní série NASCAR. Zatímco v nejprestižnější kategorii superbiků závodí český motocyklový talent Oliver König, seriál tahačů pro letošní sezonu opustila česká stáj Buggyra.

Tisková konference ke startu sezony na Autodromu Most.

„Je skvělé, když v každém závodě jedou Češi. Pro diváky i média. Proto vítám, že König v šampionátu pokračuje,“ potěšilo Zajíčka, který se nevzdává ani české stopy v závodech pětitunových kolosů: „Bavíme se s Buggyrou, aby u nás alespoň jedno auto nasadila. Myslím, že patříme k sobě. I oni jsou si vědomí, že Adam Lacko je magnet pro diváky. Buggyra si vybrala dva závody, Nürburgring a nás, takže věřím, že se dohodneme.“

Mistrovství světa superbiků hostí severočeský okruh už potřetí. „Pořádání takového podniku je záležitostí image. Šampionát je pro nás velmi důležitý, ale také finančně velmi náročný. Zvlášť, když nám Národní sportovní agentura ani stát už nepomáhají. Snad to ustojíme. Jediný náš příjem je vstupné od diváků. Čím víc jich přijde, tím větší bude naděje, že tuhle světovou akci v Mostě udržíme,“ zdůraznil Zajíček.

Tisková konference ke startu sezony na Autodromu Most.

Loni superbiky za tři dny nalákaly 37 tisíc diváků. Autodrom by potřeboval návštěvu ještě vyšší, i proto upravil ceník. Před rokem stál jednodenní lístek 1 790 korun, přičemž fanoušci se mohli pohybovat i v paddocku. Nyní jsou vstupenky levnější a rozdělené. Jednodenní jen na svah vyjde na 750 korun, kdo chce zároveň do parkoviště závodních strojů, zaplatí 1 500 na den. I za víkendové lístky utratí fanoušci méně.

„Chceme, aby si ten zážitek mohli dovolit všichni. Když někdo nemá tolik peněz, koupí si levnější vstupenku na svah,“ prozradil majitel okruhu.

Nalákat může diváky i červnový víkend IDM. Nepojede se jen mezinárodní německý šampionát motocyklů, ale i mistrovství světa sajdkár a motocyklový European Women Cup. „Sajdkáry budou hodně zajímavé, stejně jako to, že nám tady budou kroužit dámy. Dneska musíme být genderově vyvážení,“ pousmál se Zajíček. „Když hrají hokej, fotbal a všechno možné, proč by nemohly i závodit?“

Tisková konference ke startu sezony na Autodromu Most.

V srpnu si návštěvníci zavzpomínají na staré časy. „Součástí ESET V4 Cup bude po roční odmlce série Formula MAXX, v níž závodí pohromadě formule 1 z let 1992 až 2010, F2, IndyCar a další formulové vozy s vysokoobjemovými motory. Hodně lidí to popisuje, že jsou to ty echt formule se správným zvukem,“ uvedl tiskový mluvčí autodromu Radek Laube.

Aktivity okruhu mají letos přesah i nad rámec Autodromu Most, a to v podobě vytrvalostního závodu Oldtimer Orient Express. Hlavním organizátorem jízdy veteránů je právě Zajíček, který je sám velkým fanouškem a sběratelem historických vozů.

„Nápad vydat se klasickým automobilem na jihovýchod Evropy vznikl na základě dlouholeté spolupráce s tureckým obchodním partnerem, který má taky rád stará auta. Bude to velká výzva nejen pro auto, ale i pro posádku. Bude to hodně intenzivní a určitě ne pro každého, ovšem tohle jinde nezažijete,“ motivuje Zajíčka, který osedlá Tatru 603 z roku 1959.

Závod se vydá jihovýchodním směrem po trase legendárního železničního spoje Praha – Istanbul. Během čtyř dnů auta a jejich posádky absolvují cestu z Prahy přes balkánský poloostrov a zakončí ji v Istanbulu. Startovní pole čítá dvacet vozů. Jízda odstartuje ve středu 17. května z Prahy od Národního technického muzea. Denně by měly vozy urazit přes 500 kilometrů a kromě průjezdných bodů je samotná trasa pouze doporučená. „Bude to bláznivý závod, nejedeme na čas, ale abychom dojeli,“ řekl Zajíček.

Akce je určena pro třicetileté a starší veterány, mezi přihlášenými vozy je pestrá směsice od nejstarší Škody Tudor Cabrio z roku 1951 přes Jaguar E-type S1 roadster (1963), BMW 3.0 E9 CSi (1974) až po Rolls-Royce Corniche z roku 2000, který dostal od pořadatele výjimku.

Kalendář Autodromu Most 2023

14. 4. The Most Run běh po závodní dráze mosteckého okruhu

15. 4. Central Europe Time Attack Cup klubové automobilové závody

1. 5. Bikes & Coffee motosraz & spanilá jízda na dráze s Pepou Sršněm

8. 6. Le Most 6h klubový vytrvalostní závod automobilů

23. - 25. 6. IDM mezinárodní německý šampionát motocyklů

12. 7. Carbonia Cup klubové automobilové závody

28. - 30. 7. WorldSBK Czech Round mistrovství světa superbike

5.-6. 8. ESET V4 Cup & Formula MAXX mistrovství ČR a střední Evropy v závodech automobilů

11.-12. 8. Formula Student mezinárodní závody studentských formulí

11.-13. 8. Czech Moto Classic klubové závody historických motocyklů

25. - 27. 8. Czech Truck Prix & NASCAR ME okruhových tahačů a evropské NASCAR

6. 9. Le Most 6h klubový vytrvalostní závod automobilů

29. - 30. 9. Porsche Sprint Challenge CE pohárový závod vozů Porsche

6. - 8. 10. The Most Classic & Histo Cup automobilový festival, závody/setkání/výstava

13. 10. Central Europe Time Attack Cup klubové automobilové závody

15. 10. Carbonia Cup klubové automobilové závody

29. 10. AUTOSHOW Den bezpečnosti a Den otevřených dveří


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž