1985: Češi poprvé na startu

Praha - Pro historii české účasti v Rallye Dakar je rok 1985 klíčovým. Poprvé se v soutěži objevila česká posádka i český vůz. Už roku 1984 se totiž v jabloneckém Liazu zrodil nápad - pojedeme Dakar. Byli u toho zejména Ing. Radek Fencl, Jiří Moskal a doc. Zdeněk Kovář. K projektu si jako hlavního poradce pozvali Francouze Alaina Gallanda. Díky velkému úsilí vznikly dva rychlé vozy, z nichž ten první řídil Galland a druhý Moskal. "Liazáci" ale spláceli nováčkovskou daň. Trpěly zejména nápravy a řízení, jindy nefungovaly baterie, vyjížděcí plechy zůstaly doma."Liazáci" ale spláceli nováčkovskou daň. Trpěly zejména nápravy a řízení, jindy nefungovaly baterie, vyjížděcí plechy zůstaly doma. Největší pohroma ale teprve měla přijít.

Po pár etapách Galland utekl z boje a jeho posádka musela dojet do Dakaru mimo soutěž. Moskal nakonec závod dokončil na 13. místě. Velká tradice byla zažehnuta.

Vítězství mezi kamiony měl dosáhnout podle všech předpokladů Jan De Rooy na voze DAF Turbotwin. V jedné z etap však zdemoloval kabinu o větve stromů a následná desetihodinová penalizace jej odsunula na druhé místo, hned za bratry Capitovy na podstatně slabším Unimogu.

V kategorii motocyklů zopakoval vítězství Gaston Rahier a mezi automobilisty dovedl Patrick Zaniroli (dnes zástupce ředitele soutěže) k vítězství tehdy úplně nový typ japonské automobilky Mitsubishi - Pajero.

MOTO: 1. Rahier (F/BMW) 88:45:01, 2. Olivier (F/Yamaha) +57:40, 3. Picco (I/Yamaha) +1:08:02
AUTO: 1. Zaniroli, Da Silva (F,E/Mitsubishi) 48:27:00, 2. Cowan, Syer (NZ/Mitsubishi) +26:19, 3. Fergerouse, Jacquemar (F/Toyota) + 5:34:32
CAM: 1. Capito, Capito (D/MB Unimog) 78:21:50, 2. De Rooy, De Salieu, Ketelaars (NL/DAF) + 11:52:25, 3. Stroehmann, Capito (D/MB Unimog) +42:18:09, 13. Moskal, Joklík, Fencl (CS/LIAZ) +120:38:50


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž