Andreas Strodl v ochranné síti

Andreas Strodl v ochranné síti - Německý sjezdař Andreas Strodl v ochranné síti. | foto: Reuters

Brzdit, nebo spadnout? Jediná volba sjezdařů

  • 6
Německý sjezdař Andreas Strodl dlouho ležel zamotaný v záchranné síti. Do té se po zádech doklouzal i Američan Ted Ligety. Sjezdovka pro super-G na mistrovství světa ve Val d’Isere nepustila do cíle 20 závodníků ze 68 na startu. "Je prudká, ledovatá a hrbolatá. Nesmíte vůbec chybovat," pravil Rakušan Benjamin Reich.

Na dámské trati pro super-G odpadlo o den dřív 16 závodnic. Němka Maria Rieschová se ze sítí vymotávala ve středu, v tréninku na sjezd. Dojela pak do cíle, ale tam se bolestí rozplakala. Výsledek? Pohmožděná záda, odřený obličej a možná poraněné koleno. Přesto chce favoritka v pátek startovat v superkombinaci.

Zkrátka: rychlostní tratě pro mistrovství světa jsou hodně drsné. "Až extrémní," pravil trenér Petr Záhrobský.

Mladá česká lyžařka Klára Křížová se vyznala: "Na naší trati by si kvalitně zazávodili i muži. Měla jsem z ní docela respekt."

Ženy závodí na kopci Solaise. Zčásti projíždějí lesem, na tratě padá tma. Naopak mužská Bellevarde je světlejší. Ve středu tu trpěl i král super-G, Rakušan Hermann Maier. V cíli se držel za stehna. Skončil na 18. místě.

Titul získal Švýcar Didier Cuche, ve 34 letech nejstarší šampion. "Když jsem ráno viděl, jak je sjezdovka ledová, nemyslel jsem si, že to bude závod pro mě," uvedl.

Na mužských tratích se jela olympijská klání v roce 1992, jinak se svah moc nevyužívá. "Je nešťastné, když máte pro mistrovství světa sjezdovku tak unikátní a strmou. Rád bych závodil na takové, kde bude každý útočit naplno a vyhraje ten nejrychlejší. Tady pořád musíte stát na brzdách," ulevil si Bode Miller.

Američan rád riskuje, jenže ve Val d’Isere to úplně nejde. "Každý sjezd ve Svěťáku má rovinaté pasáže, ale tady je sjezdovka prudká od začátku do konce," líčí trenér Tomáš Bank.

Závodníci si budou moci odpočinout jen v horní pasáži sobotního sjezdu. Přesto považte: trať pro elitní disciplínu má skoro 3 kilometry s převýšením 959 metrů a nejprudším sklonem 71 procent. "Má jedinou výhodu: jezdci to nemohou pustit na 140 kilometrů za hodinu, protože to by se fakt zabili," říká Bank.

Ale pozor, na velkých akcích existují i těžší sjezdovky: "Na olympiádě v Salt Lake City byl nejtěžší sjezd, co jsem viděl," míní Bank.

I proto v rychlostních disciplínách platí, že se na start nemohou postavit nezkušení závodníci z exotických zemí. "Závod by trval šest hodin, protože by pořád někoho lovili ze sítě," dodává Bank.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž