Fisichella měl dosud na kontě jediné vítězství z Velké ceny Brazílie 2003. Ale v chaotickém závodě, který byl předčasně ukončen, ani neviděl šachovnicový praporek. Kvůli chybnému prvotnímu propočtu výsledků dokonce stál na nejvyšším stupínku Kimi Räikkönen a Fisichella po je pravé ruce.
Až nyní v Melbourne si mohl pocity vítěze Fisichella užít naplno. Vyhrál zcela suverénně, vedl od startu až do cíle a ani nemusel jet celou dobu naplno.
O výsledku rozhodla kvalifikace
Základem jeho triumfu byla kvalifikace, kde mu hrály do karet dešťové přeháňky. Na postupně osychající dráhu se startovalo podle obráceného pořadí z loňské Velké ceny Brazílie. Takže začínali nováčci a poslední vyjel na trať vítěz z Interlagosu Juan Pablo Montoya.
Fisichella vyrážel jako dvanáctý a stihl letmé kolo dokončit ještě na suché dráze. To po něm jedoucí Massa už takové štěstí neměl, z oblohy začaly padat husté provazce vody a Brazilec první kvalifikaci nedokončil. Jel totiž na pneumatikách do sucha.
Špatně dopadl i Michael Schumacher, který vyjel ještě na pneumatikách intermediate (na přechodné podmínky) a do cíle doklouzal se ztrátou 25 vteřin na Fisichellu. Poslední jeli Räikkönen s Montoyou, kteří už měli opět lepší podmínky.
Podle nového systému se časy z první a druhé kvalifikace sčítají, ale tentokrát už nebylo v nedělních jízdách téměř o co bojovat. Rozdíly mezi jezdci byly příliš velké. Michael Schumacher, Massa, Albers a Sató, který v sobotu havaroval, do druhé kvalifikace vůbec nenastoupili.
Fisichella vybojoval druhé pole position kariéry, To se dvaatřicetiletému Italovi povedlo podruhé v kariéře, předtím ovládl kvalifikaci před dlouhými sedmi lety v Rakousku ještě v týmu Benetton.
Na druhé místo v první řadě se postavil jeho krajan Trulli s Toyotou a poprvé od Velké ceny Brazílie 1984 tak obsadili první dvě místa na startu Italové. Tehdy se rovněž jednalo o úvodní závod sezony a těmi Italy byli Elio de Angelis a Michele Alboreto.
Michael Schumacher dosáhl v sobotu 18. času, ale před závodem se rozhodl vyměnit motor, takže nakonec začínal až z devatenácté pozice na roštu. Motor totiž měnil i Sató, který stál na roštu až za ním. Za výměnu motoru je jezdec penalizován posunem na startu o deset míst dozadu, což ani jednomu tentokrát příliš neublížilo. Naopak získají výhodu do následující Velké ceny Malajsie, protože podle nových pravidel musí motor vydržet dva závody. Oni budou mít za čtrnáct dní ve voze méně opotřebovaný agregát.
Hladce neproběhl ani startAni start neproběhl hladce. Těsně před zhasnutím světel zhasl Kimimu Räikkönenovi motor. Mechanici odtlačili jeho McLaren do boxů, kde se jim podařilo motor nahodit, a Fin mohl do závodu alespoň z boxů. Letos už však není potřeba čekat na další pokyn k výjezdu do zaváděcího kola a mechanici se na rošt nevracejí. Ostatní jezdci ihned opět vyjeli k druhému zaváděcímu kolu a závod se zkrátil o jediné kolo.
Napodruhé se start podařil a Fisichella se z prvního místa pohodlně dostal do vedení, které mu mělo vydržet až do cíle. Okamžitě začal zajíždět jedno nejrychlejší kolo závodu za druhým. Za něj se zařadil Trulli s Toyotou. Už ve 14. kole oba předstihli o celý okruh oba vozy Minardi.
Nejostřeji vyrazil vpřed z pátého místa David Coulthard, na brzdy dostal v první zatáčce Villeneuva i Webbera s Williamsem a usadil se s vozem nového týmu Red Bull na třetí pozici. Předvedl se i Michael Schumacher, který předjel na konci pole čtyři soupeře. Za něj se rychle dotáhl Räikkönen. Naopak tragicky začal Villeneuve. Po čtvrtém místě v kvalifikaci spadl po úvodním okruhu z bodovaných pozic.
Fisichella s Trullim v čele ihned Coulthardovi trochu poodjeli, ale po pár kolech skotský veterán jejich tempo zachytil a úspěšně za sebou držel Marka Webbera s Williamsem. Devátý Villeneuve rychle na osmého Barichella ztrácel, jinak se jezdci (samozřejmě kromě zástupců Minardi) drželi dlouho v balíku.
Úvod závodu proběhl ve znamení šetření pneumatik - nikdo se o nic nepokoušel. Pouze Alonso se tlačil na výrazně pomalejšího Villeneuva se Sauberem, ale ani jemu se dlouho nedařilo Kanaďana předstihnout.
Barrichello a Alonso jdou dopředu
Jako první zajeli do boxů k dotankování paliva druhý Trulli a pátý Heidfeld. Načali tak svou cestu z bodovaných míst, na kterých měli oba v cíli chybět. Problémy měl Coulthard, který málem havaroval při předjíždění Friesachera o celé kolo, před vjezdem do boxů však stihl zajet nový nejrychlejší okruh a vrátil se druhý za Fisichellou.
Než zajel k mechanikům, chvíli vedl Barrichello a dopředu se tlačil i Alonso, který jakmile se zbavil Villeneuva, oznámil svou přítomnost v závodě sérií nejrychlejších kol.
Před druhými zastávkami v boxech si Fisichella dál udržoval jasný náskok. Za ním čeřil vody pouze jeho týmový kolega Alonso, který si ve stejném místě jako Villeneuva vychutnal pomalého Trulliho. Kimi Räikkönen se při prvním dotankování paliva dostal před Michael Schumachera, ale od poloviny závodu se k němu Němec opět blížil. Fin totiž přišel o aerodynamické křidélko upravující proudění vzduchu za předním kolem. Přesto byl rychlejší než před ním jedoucí Heidfeld s Williamsem.
Před druhými zastávkami v boxech vedl opět Barrichello, ale jakmile zajel k závěrečnému doplnění paliva, bylo na prvním místě vše při starém. Barrichello, stejně jako Alobnso, vydržel na dráze déle než většina soupeřů a výsledkem bylo, že předstihl Coultharda. Stejný kousek se o chvíli později podařil i Alonsovi. Webber s Williamsem se musel smířit s faktem, že na nejlepší nemá a spadl na páté místo.
O Schumachera se postaral HeidfeldJeho kolega z týmu Heidfeld dopadl ještě hůře. Po návratu z boxů svedl souboj o osmou pozici s Michaelem Schumacherem. Němec byl vpředu a nekompromisně "zavřel dveře", Heidfeld se však chtěl do zatáčky stůj, co stůj nacpat dříve a došlo ke kontaktu. Oba vjeli do kačírku.
Mistru světa se podařilo udržet motor v chodu a závodní komisaři ho vytlačili zpět na dráhu. S poškozeným autem ale pouze zamířil do boxové uličky a zatočil do garáže. Jeho krajan Heidfeld skončil hned. Premiéra ve Williamsu se mu příliš nepodařila.
Do cíle se už nic zajímavého nestalo. Chvíli to sice vypadalo, že Alonso zaútočí na druhého Barrichella, ale pak se tým Renault rozhodl neriskovat a spokojit se s prvním a třetím místem.
Nejrychlejší byly Renaulty
V cíli čtvrtý Coulthard s Red Bullem, pátý Webber s Williamsem i Montoya s McLarenem se rychlostně na úroveň Renaultu a Ferrari nedostali. Pokud se podíváme na nejrychlejší kola závodu, pod 1 min. a 26 vteřin se dostali pouze Alonso s Fisichellou. Za nimi jsou Barrichello s Räikkönenem a překvapivě v závodě neviditelný Button z B.A.R.
Příjemným šokem byla výkonost vozů týmu Red Bull. David Coulthard se dlouho držel na druhém místě a nakonec skončil čtvrtý, jeho týmový kolega Klien si připsal sedmé místo. V nejrychlejších časech jim patří 10. a 11. pozice.
Ještě před cílem odstoupili oba jezdci B.A.R. jeli mimo body a podle nových pravidel mohou v příštím závodě, pokud nedojedou do cíle, nastoupit bez jakéhokoli postihu s novým motorem.
Druhým soubojem letošního šampionátu bude Velká cena Malajsie, která se pojede 20. března v Kuala Lumpuru.
Výsledky Velké ceny Austrálie 2005:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 1h24:17,366 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | +5,553 |
3. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +6,712 |
4. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +16,131 |
5. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +16,908 |
6. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | +35,033 |
7. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +38,997 |
8. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +39,633 |
9. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:03,108 |
10. | Felipe Massa | Brazílie | Sauber | +1:04,393 |
11. | Jenson Button | Velká Británie | B.A.R. | +1 kolo |
12. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +1 kolo |
13. | Jacques Villeneuve | Kanada | Sauber | +1 kolo |
14. | Takuma Sató | Japonsko | B.A.R. | +1 kolo |
15. | Narain Karthikeyan | Indie | Jordan | +1 kolo |
16. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Jordan | +2 kola |
17. | Patrick Friesacher | Rakousko | Minardi | +4 kola |
18. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +11 kol |
19. | Nick Heidfeld | Německo | Williams | +11 kol |
20. | Christijan Albers | Nizozemsko | Minardi | +39 kol |
Pořadí šampionátu jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 10 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Ferrari | 8 |
3 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 6 |
4 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 5 |
5 | Mark Webber | Austrálie | Williams | 4 |
6 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 3 |
7 | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 2 |
8 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
BODY
1
Renault
Francie
16
2
Ferrari
Itálie
8
3
Red Bull
Rakousko
7
4
McLaren
Velká Británie
4
5
Williams
Velká Británie
4
6
B.A.R.
Velká Británie
0
7
Jordan
Velká Británie
0
8
Minardi
Itálie
0
9
Sauber
Švýcarsko
0
10
Toyota
Japonsko
0
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE