Massa získal pole position s celkem pohodlným náskokem tří desetin vteřiny a nechal tak zapomenout na technické problémy svého stroje z Velké ceny Austrálie, kdy se musel probojovávat z poslední pozice na startu. V Malajsii bude naopak první. Počtvrté v kariéře.
A co víc. V prvním řádném souboji s týmovým kolegou Kimim Räikkönenem ukázal celému světu, že superrychlý Fin může u Ferrari prohrát s dlouho podceňovaným Brazilcem, kterému se mu při vstupu do formule 1 kvůli jeho rozháranému jízdnímu stylu smál celý paddock.
Ferrari triumfovalo v malajské kvalifikaci už posedmé, třikrát se radovali v Renaultu a nikdo jiný dosud od sezony 1999, kdy se na Sepangu jelo poprvé, pole position nezískal.
Nejlepší čtveřici doplnil Lewis Hamilton, který na pro něj neznámém okruhu na týmového kolegu a obě ferrari zatím nestačí.
Další dvě místa měla být snadnou kořistí týmu BMW-Sauber, ale ty skvělým výkonem rozčísl Nico Rosberg z Williamsu. Lze ale očekávat, že Kubica má v monopostu opět o něco víc paliva než jeho týmový kolega Heidfeld.
V Malajsii nemá Ferrari takový výkonnostní náskok, jako tomu bylo před třemi týdny v Melbourne. Bude italský tým bojovat se stájí Vodafone McLaren-Mercedes o vítězství až do cíle?
První část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 6 nejpomalejších nepostupuje)
Do prvního kvalifikačního úseku na mírně zamračeném (meteorologové dokonce hrozili deštěm) Sepangu vyrazili už po čtyřech minutách všichni jezdci. První konkurenceschopný čas 1:38.383 zajel zástupce týmu Spyker, Nizozemec Albers, ale sám věděl, že pokud bude chtít postoupit, musí ještě přidat.
Brzo ho překonala řada soupeřů na čele s Fernandem Alonsem ze stáje McLaren, který si připsal výkon 1:34,942, který na čele vydržel až do konce. O pár setin tak v interním souboji porazil týmového kolegu Hamiltona.
Určitě nejpřekvapivějším nepostupujícím jezdcem byl Alex Wurz. Už proto, že ve všech trénincích v Sepangu stačili jezdci Williamsu na první desítku. Na vině ale nebyl Rakušan, ale jeho monopost. Vypadalo to na problémy s řazením.
Ani ve druhém závodě sezony nepostoupil z úvodu kvalifikace Barrichello z Hondy, ale tentokrát se ani nedá mluvit o překvapení. O trápení Hondy s novým monopostem ví už i poslední člověk v paddocku formule 1.
Tentokrát musel Brazilec kvůli problémům s ovladatelností svého závodního auta před kvalifikací přesednout (i s motorem) do náhradního, ale ani s tím si příliš nerozuměl.
Boj o místa na roštu končil brzo i pro Speeda z Toro Rosso a Davidsona ze Super Aguri, jejichž týmoví kolegové sice těsně, ale postoupili. Startovní pole uzavřela dvojice týmu Spykeru, který zatím na nejlepší nemá. Albers se Sutilem si oproti Melbourne jen prohodili pořadí.
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 6 nejpomalejších nepostupuje)
V prostředním úseku se už začalo formovat startovní pole podle skutečného poměru sil. Nejlepší byl stále Alonso, za ním se střídali jeho týmový kolega Hamilton s Massou a Räikkönenem s Ferrari.
Za nimi se držela dvojka týmu BMW-Sauber a první desítku doplňovali jezdci Toyoty a Williamsu. Chvílemi i renaultu, ale nakonec ve finálovém kole Fisichella i Kovalainen na postup do nejlepší desítky nestačili. Jednalo se o velké překvapení nejen proto, že jde o mistrovský tým.
Naopak radost z těsného postupu mohli mít Ralf Schumacher z Toyoty a Mark Webber z Red Bullu, který nechal na 13. pozici svého týmového kolegu Coultharda. Skotský veterán se ale oproti kvalifikaci z Melbourne hodně zlepšil.
Za suverénní šesticí v čele postoupili celkem v pohodě Trulli z Toyoty a Rosberg z Williamsu. Vypadnutí Satóa ze Super Aguri, Liuzziho z Toro Rosso i Buttona z Hondy proběhlo podle očekávání.
Třetí část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s palivem a nastavením pro závod)
Tým Red Bull vzdal boj o lepší než desáté místo na startu předem a natankoval Marku Webberovi benzin téměř až po víčko. DVě minuty před koncem zamířili všichni jezdci naposled do boxů a boj o pole position začal naostro.
Fernando Alonso potvrdil nejlepší časy z předchozích částí kvalifikace a zporazil jak Räikkönena, tak týmového kolegu Hamiltona. Ale to ještě vzadu číhal Felipe Massa. Brazilec v posledních vteřinách získal pro Ferrari šesté pole position na Sepangu a napravil dojem z ne jeho vinou pokažené kvalifikace před třemi týdny v Austrálii.
Dvojici týmu BMW-Sauber rozdělil na Sepangu i loni výborný Nico Rosberg, který odstartuje ze šestého místa.
Kvalifikace Velké ceny Malajsie F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:35,043 |
2. | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | 1:35,310 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:35,479 |
4. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:36,045 |
5. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:36,543 |
6. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:36,829 |
7. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:36,896 |
8. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:36,902 |
9. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 1:37,078 |
10. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:37,345 |
11. | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | 1:35,630 |
12. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 1:35,706 |
13. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:35,766 |
14. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 1:35,945 |
15. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:36,088 |
16. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 1:36,145 |
17. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | 1:36,578 |
18. | Anthony Davidson | Velká Británie | Super Aguri | 1:36,816 |
19. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:36,827 |
20. | Alex Wurz | Rakousko | Williams | 1:37,326 |
21. | Christijan Albers | Nizozemsko | Spyker | 1:38,279 |
22. | Adrian Sutil | Německo | Spyker | 1:38,415 |