Závod na legendárním okruhu Spa-Francorchamps tentokrát nenabídl dramatickou podívanou. První tři jezdci z kvalifikace udrželi své pozice na startu a ve stejném pořadí projeli cílem. Lewis Hamilton bezchybnou jízdou nenechal nikoho na pochybách, že letos není jiného adepta na titul mistra světa.
„Nebyl to nejlehčí závod, je to náročná trať, zejména ke konci jsem bojoval s vibracemi pneumatik. Potíže jsem měl v nájezdu do poslední zatáčky. Ale jinak to bylo bez problémů, soupeři se naštěstí o nic dramatického nepokoušeli,“ hodnotil britský závodník, který se v Belgii přiblížil k historickému rekordu Michaela Schumachera. Po 89. vítězství v kariéře ho od výjimečného zápisu dělí už jen dva triumfy. Radovat by se mohl už za dva týdny při Velké ceně Toskánska. Také má na dosah vyrovnání jeho rekordních sedm titulů.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Do vysílačky během závodu vyjadřoval obavy, aby nedopadl jako na Silverstonu, kde projel cílem sice na prvním místě, ale s defektem. „Měl jsem strach, ale potom v cíli jsem viděl, že jsem měl na pneumatikách ještě dost gumy.“
Druhý Valtteri Bottas zmiňoval, že se na startu mohl dostat do vedení. Ale byl až příliš rychlý. „Odpich jsem měl výborný, ale před Eau Rouge jsem byl k Lewisovi moc blízko a musel ubrat plyn, abych do něj nevrazil. Na výjezdu na kopci jsem kvůli tomu nebyl dost blízko.“
Po zbytek závodu neměl Fin šanci. Hamilton si pro páté vítězství sezony letěl. „Nezbývalo mi než čekat, že udělá nějakou chybu, což se nestalo,“ dodal suše věčně druhý závodník.
Třetí Max Verstappen jel po celý závod sám, není divu, že se na dráze moc nebavil. „Na dráze se toho moc nedělo. Jel jsem celou dobu naplno, snažil se přiblížit mercedesům, ale byly dnes úplně jinde. Pokoušel jsem se jich držet, ale když potřebovali, zase mi poodjeli. V závěru jsem hodně bojoval s pneumatikami, byli hodně sjeté a neměl jsem daleko k defektu,“ popisoval mladý Nizozemec, který stále drží druhou příčku v šampionátu. Na lídra Hamiltona ztrácí 47 bodů.
Také na dalších pozicích jezdci téměř kopírovali výsledky kvalifikace. Čtvrtou příčku obsadil Daniel Ricciardo s renaultem, jen Alexander Albon s druhým vozem Red Bullu se těsně před cílem propadl na šestou pozici, předjel ho Esteban Ocon a zajistil tak Renaultu nejvyšší bodový tisk v sezoně.
V posledních metrech se finišující Daniel Ricciardo hodně přiblížil třetí příčce, chyběla dvě kola, aby dostihl Maxe Verstappena. Renaultu „odcházely“ pneumatiky viditelně pomaleji. „Měl jsem štěstí, že mě Daniel v závěru nedojel. Vzhledem k rychlosti renaultu na rovinkách bych s ním asi měl problémy,“ potvrdil Verstappen.
Body opět bal také tým McLaren, ale pouze díky mladíkovi Norrisovi. Carlos Sainz, který byl v kvalifikaci jasně rychlejší, kvůli rozbitému výfuku do závodu vůbec neodstartoval.
Další propadák čekal stáj Ferrari. Sebastian Vettel ani Charles Leclerc se nedokázali prosadit na bodované pozice. Na dráze prohrávali souboje s jezdci středu pole a třinácté s patnáctým místem odpovídají výkonnosti jejich vozů.
Zmar Ferrari potvrdil okamžik v šestnáctém kole, kdy se kolem Sebastiana Vettela prohnal Kimi Räikkönen. Tedy jezdec neoficiálního B-týmu stáje, který používá stejné motory a podobnou, jen starší techniku. Přesto dokázali mechanici Alfy Romeo nastavit auto ve Spa-Francorchamps lépe, než jejich velcí bratři v Maranellu.
Vzrušení přinesla jen nehoda chybujícího Itala
Jakoby nestačilo, že srdce všech tifosi krvácí při pohledu na rychlost kdysi dominantních monopostů stáje Ferrari. Důvod k radosti jim nedal ani jediný italský závodník v současné formuli 1, Antonio Giovanazzi.
Šestadvacetiletý Ital nezvládl v jedenáctém kole ve vysoké rychlosti svou formuli. Na krajnici dostal smyk, monopost Alfy Romeo se roztočil po dráze a rozmlátil na kusy o bariéru. Červeno-bílé trosky létaly po dráze a další jezdci měli co dělat, aby se jim vyhnuli. To se nepovedlo Georgi Russellovi, který předním spoilerem svého williamsu trefil kolo poskakující po dráze a rozbil se s vozem o bariéru na druhé straně.
Oba závodníci měli štěstí, že se jim nic nestalo a z boxů vyrazil zpomalovací vůz. Toho téměř všichni jezdci využili k zastávkám v boxech a to včetně vedoucího tria. Bottas měl trochu štěstí, že kvůli pomalejší výměně obutí nepřišel o pozici, Verstappen vyrazil ze stání jen o milimetry za ním.
Pneumatiky neměli pouze Pierre Gasly s vozem AlphaTauri, který si od startu polepšil o pět míst a podobně rychlý Sergio Pérez. To se později ukázalo jako chyba - druhé zastávka se nekonaly a oba každým kolem na sjetých gumách ztráceli.
Zpomalení snížilo rozestupy na maximum, ale žádné drama nepřineslo. Menší strkanice ve středu pole sice byly občas zajímavé, ale předjíždění na konci dlouhé rovinky bylo vždy jako přes kopírák. O nervy drásajících soubojích kolo na kolo se hovořit nedalo. Jezdcem závodu byl po zásluze vyhlášen Pierre Gasly, který v prvních kolech po startu závodu párkrát ukázal, že se nebojí jít do rizika a několik soupeřů jeho sveřepým atakům podlehlo.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje už za týden v italské Monze. Na další rychlé trati, kde je potřeba nastavit vozy na minimální přítlak. To předpokládá jasný triumf Mercedesu, trápení Ferrari a velké šance Renaultu. V dalším podniku, za 14 dní v Mugellu při Velké ceně Toskánska, oslaví Ferrari jubilejní 1000. start v mistrovství světa. Podle všeho to budou neveselé oslavy.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h24:08.761 min. |
---|---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | +8.448 sek. |
3. | Max Verstappen | Red Bull | +15.455 |
4. | Daniel Ricciardo | Renault | +18.877 |
5. | Esteban Ocon | Renault | +40.650 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | +42.712 |
7. | Lando Norris | McLaren | +43.774 |
8. | Pierre Gasly | AlphaTauri | +47.371 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | +52.603 |
10. | Sergio Perez | Racing Point | +53.179 |
11. | Daniil Kvyat | AlphaTauri | +1:10.200 min. |
12. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | +1:11.504 min. |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1:12.894 min. |
14. | Charles Leclerc | Ferrari | +1:14.920 min. |
15. | Romain Grosjean | Haas | +1:16.793 min. |
16. | Nicholas Latifi | Williams | +1:17.795 min. |
17. | Kevin Magnussen | Haas | +1:25.540 min. |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | DNF - 11 kol |
19. | George Russell | Williams | DNF - 11 kol |
20. | Carlos Sainz | McLaren | DNS |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 157 |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | 110 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 107 |
4. | Alexander Albon | Red Bull | 48 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 45 |
6. | Lando Norris | McLaren | 45 |
7. | Lance Stroll | Racing Point | 42 |
8. | Sergio Perez | Racing Point | 33 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | 33 |
10. | Esteban Ocon | Renault | 26 |
11. | Carlos Sainz | McLaren | 23 |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | 18 |
13. | Sebastian Vettel | Ferrari | 16 |
14. | Nico Hülkenberg | Racing Point | 6 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
16. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | 2 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
1. | Mercedes | 264 |
---|---|---|
2. | Red Bull | 158 |
3. | McLaren | 68 |
4. | Racing Point | 66 |
5. | Ferrari | 61 |
6. | Renault | 59 |
7. | Alpha Tauri | 20 |
8. | Alfa Romeo | 2 |
9. | Haas | 1 |