Pokud by stejně skončil i nedělní závod na městském okruhu, vystřídá Massa v čele pořadí Hamiltona, který nyní vede o jediný bod.
A podle průběhu kvalifikace to je možné. Massa vyhrál zcela suverénně. Hamiltona nechal za sebou o třičtvrtě vteřiny, což je v dnešní vyrovnané formuli 1 nebývalý rozdíl. Ale až vlastní závod ukáže, jestli na jeho náskoku nemělo podíl i méně natankované, a tedy lehčí auto.
Brazilec se stal zcela neoddiskutovatelným králem premiérové noční kvalifikace. Opět ukázal, že pokud nezaprší, je v druhé polovině letošní sezony těžko k poražení. Na vodě ale excelují jiní a podle předpovědi by se mohla jedna z tropických bouří rozzuřit nad okruhem i v neděli večer.
Z druhé řady se vydá do závodu mistr světa Kimi Räikkönen v dalším ferrari. Nadvládu obou týmů narušil Polák Robert Kubica v BMW-Sauberu, který odsunul na páté místo dvojku McLarenu Heikkiho Kovalainena.
Vítěz předchozí Velké ceny Itálie, mladý německý pilot Vettel, se musel spokojit se sedmým časem, ale nakonec začne ze třetí řady. Dvě hodiny po kvalifikaci potrestali sportovní komisaři Nicka Heidfelda z týmu BMW-Sauber ztrátou třech míst za blokování Barrichella v úvodní části kvalifikace. Němec tak začne až devátý.
Tragédií skončila kvalifikace pro vítěze dvou volných tréninků, dvojnásobného mistra světa Alonsa. Španělský jezdec Renaultu zastavil v únikové zóně s porouchaným autem a odstartuje až z patnácté příčky.
První část (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších nepostupuje)
Až do závěrečných letmých kole vypadalo pořadí v čele v úvodních jízdách jako v posledních dvou trénincích. O nejrychlejší čas se přetahovali Alonso s Renaultem a Hamilton s McLarenem. O něco lepší byl mladý Brit.
Série závěrečných letmých kol ale tradičně pořadí přeházela - poprvé se pořádně rozjeli jezdci Ferrari. Nejrychlejším časem dosavadního průběhu víkendu se do čela vyhoupl Kimi Räikkönen a postupoval z první pozice.
Fisichella přišel o šanci na postup už tři minuty před koncem, když se po smyku zabořil špičkou monopostu do měkké bariéry. Zůstal stát na dráze a byl prvním, kdo naplnil předpovědi o tom, že v Singapuru se bude hodně bourat i v závodě a v kvalifikaci.
S Fisichellou nepostoupili podle očekávání jeho týmové kolega z Force India, německý jezdec Sutil a Barrichello z Hondy, kterému se od pátku nedařilo. Už méně se čekal neúspěch Piqueta s Renaultem a Bourdaise z týmu Toro Rosso. Francouz dostal v rozhodujícím letmém kole smyk, který sice srovnal, ale přišel při něm o cenné desetiny vteřiny.
Druhá část (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších nepostupuje)
Už po pěti minutách se chytal za hlavu jeden z favoritů na pole position. Vítěz dvou ze tří tréninků Fernando Alonso doplatil na nespolehlivý Renault - na rovince začalo jeho auto náhle zpomalovat a musel zastavit v únikové zóně. Prudce vyskočil z kokpitu a z jeho gest bylo zřejmé, že myslel výš než na patnácté místo na startu, které mu nyní patří.
Nejlepší dva týmy si v druhém kvalifikačním dějství vyměnily role. Massa a Räikkönen si zajistili postupový čas už v polovině jízd, zatímco Hamilton s Kovalainenem čekali na poslední chvíli. A vicemistr světa na to málem doplatil.
Brit se ze čtrnáctého na osmé místo vyhoupl až 30 vteřin před uplynutím časového limitu. A dva soupeři ho ještě překonali. Za to, že postupoval těsně jako poslední, mohli pomalu kroužící jezdci, kteří ho v jedné ze zatáček úzké trati zbrzdili. Nejlepší výkon kvalifikace i celého víkendu zůstal na kontě Felipeho Massy.
Průnikem do finálové desítky překvapil Nakadžima s vozem Williamsu, naopak na postup neměli Coulthard a Webber s Red Bully nebo v trénincích úspěšný Button s Hondou. Mimo zůstal samozřejmě Alonso a se vteřinovou ztrátou na Massu nepostupoval ani Jarno Trulli, který nečekaně prohrál s týmovým kolegou z Toyoty Glockem.
Třetí část (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Pět minut před koncem vedl Massa před Hamiltonem, ale to se týmy teprve chystaly na závěrečné přezouvání a boj o pole position. V něm se rozpoutal další duel Brazilce s Ferrari s britským jezdcem McLarenu.
Nejlepší dvojice šampionátu se přetahovala o první místo na startu do posledního letmého okruhu. Ten patřil Massovi a Hamilton se musel spokojit s druhým místem. Dál nevýrazný Räikkönen byl třetí, čtvrtou příčku vybojoval tradičně skvělý Kubica.
Kvalifikace Velké ceny Singapuru formule 1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:44,801 |
2. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:45.465 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:45,617 |
4. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:45,779 |
5. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 1:45,873 |
6. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 1:46,244 |
7. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:46,328 |
8. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:46,611 |
9. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:45,964* |
10. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:47,547 |
Nepostoupili po 2. části | ||||
11. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:45,038 |
12. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:45,133 |
13. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:45,212 |
14. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:45,298 |
15. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | bez času |
Nepostoupili po 1. části | ||||
16. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:46,037 |
17. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1:46,389 |
18. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:46,583 |
19. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:47,940 |
20. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | bez času |
* Potrestán ztrátou tří míst na startu za blokování soupeře