Závody tahačů v Mostě

Závody tahačů v Mostě

Čeští truckeři přes zimu dumají, jak lapit nepolapitelné SuperMANy

  • 0
Dva se perou, třetí jim ujíždí a už tři roky se směje. Severočeské stáje MKR Technology a Buggyra tuní své závodní tahače, jak nejlíp umí, ale je to marné, je to marné, je to marné: evropský titul i v sezoně 2012 shrábl těžkotonážní rychlík MAN.

"Letos udělali obrovský skok," smekl Jan Kalivoda, manažer roudnické Buggyry, která měla pátého Vršeckého.

"Musíme pracovat dvakrát tolik, abychom byli lepší nebo je srovnali," vyzývá německé tahače na souboj Mario Kress, šéf židovické MKR; s jejími černými renaulty dojeli celkově třetí Lacko, čtvrtý Oestreich a šestý Bösiger. Titul obhájil Němec Hahn před Španělem Albacetem, oba krotí nepolapitelný "SuperMAN".

Jak hodnotíte letošní sezonu?
Kress: S velmi smíšenými pocity. Sice jsme se stále zlepšovali, ale hlavně jsme doháněli naši konkurenci. Radost mi dělá, že jsme se jim dokázali přiblížit, ale za sucha jsme jim konkurovat nemohli. Na mokru to už byl jiný příběh, tam nerozhoduje jen motor. Ale první závody v Turecku a ztráta dvou vteřin, to byl šok. V závěru to bylo mezi 0,6 a 0,8. Což je stále hodně, na celý závod jde o příšerný rozdíl. Během sezony jsme proto museli hodně testovat, to bylo pro celý tým pořádně náročné.
Kalivoda: Po Mostě jsme měli na dosah třetí místo, vypadalo to super, ale pak jsme si to zkomplikovali. Něco jsme zkoušeli, do toho smůla a nakonec boj o pátou příčku. Když jsme ji v poslední závodě získali, byla atmosféra o to veselejší. Rozhodně se nemáme za co stydět, konkurence každý rok sílí. Z původních tří aut je sedm silně konkurenceschopných.

Jakou máte výchozí pozici pro příští ročník?
Kress: Po posledním závodě v Le Mans jsme nabyli dojmu, že víme, co změnit. Máme ideu, které věřím, a potřebuji několik týdnů pro to, abychom si ji potvrdili.
Kalivoda: Myslím, že dobrou. Byť v Jaramě jsme riskli nějaké změny na příští rok a byly z toho katastrofální tři body, půjde o krok dobrým směrem. Ale taky jako vždy záleží, co udělá konkurence.

Jak dohnat značku MAN?
Kress: Doufám, že při stavbě nových tahačů neuděláme chybu, nerad bych jako letos vůz přestavoval během sezony. To je extrém, s nímž je kladen obrovský tlak na kluky. Navíc je to silně neekonomické. Pokud chceme bojovat o vítězství, musíme pracovat dvakrát tak tvrdě než naši konkurenti. Tím nemyslím přetížit náš tým, ale přebudovat ho, využít víc lidí, dvě směny a zužitkovat 24 hodin pracovního času. Chybí nám i vývojový tým, který se zaměří jen na nové části a prototyp a bude testovat, testovat, testovat. Všechno tohle bude nově v Židovicích.
Kalivoda: Co letos udělal MAN, to bylo trošku mimo... Obrovský skok. A problémy jsme s tím měli nejen my, ale i Renault - a ten má, jak prezentuje, víceméně neomezený rozpočet. Máme připravené kroky, díky nimž by se náskok mohl smáznout. Jaké, to nenaznačím, Mario je moc chytrý a vycítil by, jakým směrem jdeme. MAN letos udělal pokrok na motoru, změnil se rozsah výkonu. S ním měli na okruzích, kde se víc řadí, o to větších náskok.

Kolik tahačů postavíte na příští evropskou sezonu?
Kress: My jako MKR bychom rádi pokračovali se třemi tahači. Vše ale závisí na situaci v Renault Trucks a na našich sponzorech. Pokud je budget, dají se dělat velké věci. Před Vánoci se rozhodne.
Kalivoda: Pokud se nedomluvíme se zákazníkem na druhé auto, startovali bychom jako letos s jedním, zaměřeným stoprocentně na Davida Vršeckého. Jednáme s Michalem Matějovským a Jurijem Jegorovem, kteří už za nás letos párkrát startovali, buggyru testoval také Saša Lenz, syn mistra Evropy.

Jaké pro vás byly poslední tři roky na evropských okruzích?
Kress: První sezona po našem zrodu byla nejtvrdší, ale co do úspěchu neuvěřitelná. Všechno jsme museli vybudovat od nuly, hned jsme bojovali o první místa, každého jsme šokovali. Ve druhém roce už to bylo těžší, rozjeli jsme se až v polovině. A letos jsme sice vyhráli týmový titul, ale jinak jsme celou dobu stále jen doháněli konkurenci. Na suchu jsme dokázali vyhrát pouze se štěstím, a ne s naší silou a výkonem. Proto pro mě byla nejlepší naše první sezona.
Kalivoda: Ty tři roky nebyly jednoduché. Probuzení po zlaté éře. Ale když člověk pořád vyhrává, těžko hledá motivaci; o to je teď větší. V letech 2010 a 2011 parťák u Davida neplnil roli jako vminulosti, stálo nás to spoustu času a energie. Letos měl plnou pozornost. A i když to mohlo vypadat jako krok zpět, vyplatilo se to. Vždyť Hahn jezdí sám, Albacete taky.

Jak si stojí truckracing? Po F1 jsou tahače druhým nejnavštěvovanějším seriálem pod hlavičkou FIA.
Kress: Truckracing je z pohledu diváků a využití technologie továren na velmi vysoké úrovni. A roste, vždyť do něj vstoupily dvě nové země - Rusko a Turecko. Ano, jsme hned za formulí 1, ale je třeba být opatrný. Ekonomická situace není nejpříhodnější. Není možné pokračovat v trendu nárůstu závodů, každý dnes dvakrát počítá.
Kalivoda: FIA vyhlásila tendr na promotéra, který by seriál zastřešil a o řadu věcí by se postaral místo organizátorů jednotlivých víkendů. Je to signál, že truckracing jde dopředu. Mohly by se zlepšit jak finanční podmínky, tak mediální pokrytí. Třeba bychom se dostali i do přímých přenosů. Na internetu běžely už v Jaramě, Le Mans a Německu. Do televizí je to složitější, když se po dva dny jedou čtyři plnohodnotné závody. Který vyčlenit? Zájem promotéra asi bude, ať je jeden závod hlavní.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž