Proč nesoudíme i Ferrari? ptal se český porotce

  • 65
Praha - Je jedním z 24 lidí, kteří ve čtvrtek rozhodovali o trestu za špionáž ve formuli 1. I Čech Radovan Novák hlasoval, aby stáj McLaren přišla o všechny body v Pohárů konstruktérů a zaplatila pokutu 100 milionů dolarů. Když se včera z Paříže vrátil, vyprávěl o zákulisí desetihodinového jednání.

Jakých bylo těch deset hodin?
Strašných.

Zkuste je popsat. Předpokládám, že všechny materiály k případu jste dostali s předstihem.
To ano, i když třeba McLaren nám je dal v noci před jednáním. Ten spis měl tisíc stránek, takže to nikdo nečetl. Na zasedání pak naběhlo asi čtyřicet právníků, každý z nich byl děsně nažhavený. Vyslýchal se Hamilton a de la Rosa (testovací pilot McLarenu). Jen Alonso nepřijel, ten na to kašle.

Takže zasedání je asi hlavně věc právníků?
Přesně. Oni se tam mezi sebou trumfovali, kdo řekne něco lepšího. Vlastně to nebylo jako na jednání Světové rady motosportu, ale jako u soudu. Hrůza.

Co je vlastně Světová rada zač?
Je to volený orgán, který má 24 členů. Pět z nich je stálých, třeba Max Mosley (šéf Mezinárodní automobilové federace FIA) nebo Bernie Ecclestone (šéf F1). Devatenáct členů je volených. Jsou zastoupeny všechny velké státy a zbytek je z malých jako Venezuela a Česko.

To je pro Česko asi velký úspěch.
Určitě. Když se náš stát rozdělil, přišel za mnou Mosley a říká: Já tam nechci Rusy, já tam chci tebe, protože vy něco děláte. To je pro nás velká pocta.

Vraťme se ke čtvrtku, byl to nejtěžší případ, který jste řešili?
Nevím. Už jsme třeba vyhazovali Schumachera z mistrovství. Ale určitě to bylo nejdelší.

Můžete vůbec z jednání odejít?
Když chcete na záchod nebo si zakouřit, můžete. Ale kromě jedné přestávky na kafe a odchodu na studený sendvič se pořád jednalo.

A můžete se na něco zeptat?
Ano, každý na to má právo. Já se třeba ptal, proč nesoudíme Ferrari. Ty materiály si mezi sebou mění špioni, takže je jasné, že něco musí mít i oni. Jenže Ferrari je pro Mezinárodní automobilovou federaci svaté.

Prosím?
Je to nedotknutelná ikona. Prostě do Ferrari se nejde.

Jak výslechy brali jezdci?
Zodpovědně. Oni – na rozdíl od těch českých – jsou slušně vychovaní. Když jim tým řekne, ať si vezmou čisté trenýrky, udělají to.

A jakým jazykem se mluví?
Anglicky, italsky a španělsky. Máme sluchátka, takže rozumím.

Koho právníci zastupovali?
Byli od McLarenu a Ferrari. Třeba Hamilton měl svého právníka, který pak v závěrečné řeči žádal, aby jezdcům byly zachovány body.

To se stalo. Ale už s předstihem šéf FIA slíbil, že pokud budou piloti spolupracovat, nebudou potrestáni.
Jenže Mosley je proti McLarenu a nesnáší se s Ronem Dennisem (šéf McLarenu). Proto chtěl, aby Hamilton s Alonsem přišli o body, a podpořil ho také italský zástupce. A Ital, to je Ferrari. My ostatní jsme říkali, že by to bylo nespravedlivé.

Ale na pokutě a odebrání bodů jste se už shodli, ne?
O všem se jednalo společně, takže si musíte tyto dva hlasy odečíst. Kvůli střetu zájmů nemohl hlasovat Jean Todt, šéf Ferrari, a náš viceprezident, který Ferrari zastupoval. Nás dvacet bylo pro.

Kdo navrhl tu rekordní pokutu?
Bernie Ecclestone. Ale do pokuty jsou započítány i peníze, které tým letos vydělal na televizních právech. Ze svého zaplatí polovinu. I tak se Ron Dennis odvolal.

Takže případ ještě nekončí?
Půjde před Mezinárodní odvolací soud, kde zasedá další Čech, pan Šťovíček. To už je konečná instance. Dennis by se mohl odvolat jedině k civilnímu soudu, ale tam už by šlo jen o peníze. Ne o body. A jak se s těmi sto miliony naloží? Jdou do rozpočtu FIA. Ale na co konkrétně budou použity, to nevím.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž