Porsche 911 GT3 Cup. Vůz Tomáše Pivody v barvách Konrad Motorsport má 450 koní,

Porsche 911 GT3 Cup. Vůz Tomáše Pivody v barvách Konrad Motorsport má 450 koní, objem 3,8 litru a váží 1 200 kg. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Jezdec Pivoda zrychloval: Poznal jsem jinou dimenzi závodění

  • 0
Ve formulích se před čtyřmi lety neprosadil, opakovaný start kariéry se však Tomáši Pivodovi podařil. Rovnýma nohama skočil za volant porsche a v Carrera Cupu Deutschland skončil jako nováček na 12. místě. "Na první rok je to neskutečné," míní.

Návrat do vrcholového závodění se Tomáši Pivodovi povedl. Bez zkušeností s autem a znalostí většiny okruhů naskočil přerovský pilot do prestižního Porsche Carrera Cupu Deutschland a v nováčkovské sezoně skončil na dvanáctém místě. "Je to super výsledek, zvlášť když jsme se do špičkových závodů vrátili po třech letech," míní jedenadvacetiletý student práv Univerzity Karlovy.

Start v Porsche Carrera Cupu byl pro vás trochu krokem do neznáma. Jak dopadl ve vašich očích?
Šli jsme do Carrera Cupu s tím, že by bylo perfektní jednou či dvakrát zabodovat. Nakonec jsme v průběhu sezony až na jeden závod bodovali pokaždé. Z tohoto pohledu je to úžasný výsledek a proti očekávání jsme byli velmi úspěšní. Ale při posledním závodech na Hockenheimu už jsme byli tak rychlí, že jsme byli schopní závodit i s první pětkou, a člověka pak mrzí, že se na tuto úroveň nedostal dříve.

Celkově jste skončil dvanáctý, první desítka byla blízko, převládá tedy zklamání?
Ne. Dvanácté místo je super výsledek, zvlášť když jsme se do vrcholového závodění vrátili po třech letech. V první desítce je sedm profesionálů a tři zbývající o to usilují. My jsme byli schopní s nimi závodit a porazit i zkušenější kluky. Na první rok je dvanácté místo neskutečné. Všichni byli spokojení, jaký jsme během roku absolvovali vývoj. Šéf týmu Franz Konrad nám nabídl úplně jiné podmínky, než o kterých mluvil na začátku sezony, a za výjimečných podmínek jsme jeli i dva závody Super Cupu.

Zlepšování souviselo s tím, jak jste poznával auto?
Cupové porsche je úplně jiné než jakékoliv jiné závodní auto. Když se bavíte s inženýry, tak říkají, že je to obyčejné a strašné sériové auto. Špatně se nastavují brzdy, je měkké a vůbec to není závodní vůz. Možná na tom bude něco pravdy, jezdí se s ním totiž jinak a pořád se na něj zvyká. Spousta kluků s tím má hromadu zkušeností, zatímco my jsme téměř nic nenatestovali a většinu okruhů jsme jeli poprvé.

Kdy se to zlomilo?
Nejvíc to bylo znát na posledních dvou závodech v Oscherslebenu a Hockenheimringu, které perfektně znám. Tam se sečetla znalost okruhů s tím, jak jsem si zvykl na auto, a najednou jsem byl o poznání rychlejší. Byla to úplně jiná dimenze závodění.

Tomáš Pivoda

Narodil se 21. srpna 1991 a pochází z Horních Moštěnic u Přerova. V 8 letech začal jezdit v motokárách a propracoval se do širší světové špičky. V roce 2008 přešel do seriálu Italia Formula Masters, ale ve formulích se neprosadil a následující dva roky nezávodil. Loni si vyzkoušel Porsche Sports Cup Endurance. Letos startoval v prestižním Porsche Carrera Cupu Deutschland a skončil na 12. místě.

V Oscherslebenu jste sedmým místem zajel své nejlepší umístění. Kolik chybělo do první pětky?
Při sedmém místě nám trochu přálo štěstí. Smůlu jsme naopak měli při druhém závodu na Nürburgringu, kde jsem jezdil ve skupince do pátého místa, ale tři kola před koncem nám praskla guma. Ale i sedmé místo je krásné v závodě, kde je patnáct dvacet aut v jedné vteřině.

Celkovým vítězem se s náskokem stal Němec René Rast. Ukázal, že je nejrychlejší?
Těžko říct, jestli nejrychlejší, ale jejich tým byl určitě nejlépe připravený. Určitě je tam několik kluků, kteří jsou stejně rychlí, ale Rast to dokázal za všech okolností, na vodě i suchu. Vždycky se našel někdo, kdo s ním byl schopný závodit, ale on byl na špici pořád. Tím dokázal své kvality. Jednoznačně ukázal, že si zasloužil vyhrát jak Carrera Cup, tak Super Cup.

Porsche Super Cup, který se jede jako doprovodný závod formule 1, jste si vyzkoušel ve dvou závodech také. Jaký na vás udělal dojem?
Jeli jsme Monzu a Spa a měl jsem z toho smíšené pocity. Veškerá pozornost je tu evidentně upnutá na formuli 1 a porsche je tam vytlačené na okraj. Má ty nejhorší časy, závod je krátký, pořád se čeká a člověk se dostane do auta jednou za den. Šampionát není tak zajímavý jako Carrera Cup, který Němci milují. Jede se společně s DTM, které hraje samozřejmě prim, ale i tak fanoušci znali piloty, chodili si pro podpisy. Nikdy jsem si nedovedl představit, že tento šampionát může být tak populární.

Příští rok tedy znovu za volantem porsche v Carrera Cupu?
Pravděpodobně ne. Chtěli bychom závodit ve třídě GT3 a máme vizi, že se budeme soustředit na 24hodinovku Nürburgring, která se pojede v květnu. Předtím pojedeme několik závodů VLN (seriál vytrvalostních závodů na Nürburgringu) a zkusíme zajet slušný výsledek na čtyřiadvacetihodinovce. Myslím, že tam můžeme něco předvést. Ve hře je i seriál Adac GT Masters, ale to je skutečně hodně předběžné.

Adac GT Masters je v Německu velmi populární, letos v něm startoval Erik Janiš. Sledoval jste, jak si vedl?
O Erikovi vím, ale abych pravdu řekl, nesledoval jsem to letos podrobně. Líbí se mi, jak se za poslední tři roky obrovsky rozrostla popularita tohoto seriálu. Je na něm dobré, že si diváci koupí lístek za deset patnáct euro a dostanou se opravdu všude a podívají se na auta z metrové vzdálenosti. Navíc se hlídá, aby se auta během sezony stále přibližovala, vítěz vždy dostává váhovou penalizaci, takže je to nesmírně vyrovnané. Je takřka nemožné zopakovat vítězství v závodě, ale je důležité nedělat chyby a odvézt si z každého závodu co nejvíce bodů. Pak je šance na úspěch.

Čím vás tak láká čtyřiadvacetihodinovka na Nürburgringu?
Letos jsme tam s Porsche Carrera Cupem jeli jako doprovodný závod a atmosféra se nedá srovnat s ničím, co jsem dosud poznal. Na závody přijde 250 tisíc lidí a je tam úžasná atmosféra. Když se na start postaví přes sto aut, je to neskutečné.

Pořád platí, že vás závodění nebude živit?
Zůstane i dál náročným koníčkem při studiu. Abychom se tím dokázali rozumně živit, muselo by se to nějak samo vyvinout, nemá smysl tomu všechno obětovat.

Studium teď asi bude mít přednost. Co ještě dělá pilot po sezoně?
Dá si chvilku pauzu, ale nám ještě sezona úplně neskončila, domlouváme testování aut GT3. Chtěli bychom se svézt v mclarenu, porsche a audi. Pak zůstává zimní příprava, kde se musím udržovat v kondici, a od února se začíná nanovo.

Kondici vám udrží oblíbený box?
Přímo v ringu neboxuju, ale dělám s klukama fyzičku, posilovnu, sparing jen tak jednou za dva týdny. Neříkám, že mě to nechytlo, ale využívám box spíše jako kondiční trénink. V únoru se ještě chceme svézt na motokárách při Winter Cupu, což je největší závod co do počtu startujících. Jsem zvědavý, jak mi to po pěti letech půjde.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž