Ani jeho špatnou formou. Jen vzhledem k podivným pravidlům pro příští sezonu ze šampionátu prostě zmizí. "Dovedu si představit, že příští rok ve formuli 1 nebudu. A že v ní nebude žádný ze současných jezdců," řekl.
Závažná slova vyřkl pilot týmu ING Renault F1 včera v motolské nemocnici v Praze, kde navštívil dětskou onkologii. A těsně před svou "vizitou" poskytl MF DNES a iDNES. cz rozhovor.
Vážně byste dokázal svět F1 opustit? Jen proto, že by platila pravidla o omezeném rozpočtu, která se nelíbí týmům?
Určitě. Pro nás piloty je to obtížná situace, protože neznáme do detailů rozhovory mezi Mezinárodní automobilovou federací FIA a týmy, ale samozřejmě podporujeme stáje. FIA se rozhodla zavést rozpočtové stropy, jenže je příliš optimistická. To přece nejde během pár měsíců snížit náklady z 500 milionů liber na čtyřicet. To by nedokázala žádná firma. A pokud nedojde k řešení, F1 opustím.
A co byste dělal?
Jezdil. V nejlepších týmech a v nejsilnějších autech. A když to nebude ve formuli 1, tak to bude jiná série. Pro mě by nemělo smysl závodit v F1 za malé týmy, které nemají ta nejrychlejší auta. Pokud by ve formuli 1 skutečně byly jen malé týmy, byl by to pro ni konec. Uvidíme, jak celý spor dopadne. Rozhodne se tento pátek a já věřím, že do té doby najdeme nějaké řešení. (V pátek FIA vybere 13 týmů, které se zúčastní příštího ročníku. Současné týmy podmínily svůj start zrušením pravidla o omezeném rozpočtu.)
Pojďme od politiky k vám. Před necelými 24 hodinami jste odjel Velkou cenu Turecka. Jak vám teď je?
Chcete to vědět přesně? Pak běžte do sauny a zkuste v ní hodinu a půl běžet. Vypotíte tak čtyři litry. Večer je vám hrozně, druhý den vás bolí tělo a do normálu se vrátíte tak za tři čtyři dny. Ale zvykl jsem si.
Mimochodem v Turecku opět vyhrál Jenson Button, který vede už o 26 bodů. Je už o titulu jasno?
Nevidím jiného vítěze. Muselo by se stát něco mimořádného.
On vyhrál šest ze sedmi letošních závodů, tak suverénní je jeho vůz BrawnGP. Co kdybyste ho řídil vy, měl byste letos už sedm triumfů?
Těžko říct. Ale samozřejmě hodně záleží na tom, jaké auto řídíte. Mít brawn, dost možná bych na stupních vítězů zase byl. Ale má ho on, a proto je teď nejlepší pilot.
Upřímně: Závidíte mu? Ne!
Já měl fantastické auto v roce 2005 a 2006, teď je čas pro něj. Ale já budu příští rok zpět. Tedy pokud budeme v F1.
Vzpomínáte na roky 2005 a 2006, kdy jste u Renaultu vyhrál dva tituly. Jenže skvělé auto jsteměl i později uMcLarenu, tehdy jste však narazil na souboj s týmovým kolegou Hamiltonem. Byla to z dnešního pohledu ztracená sezona?
Ten rok byl dobrý, naučil jsem se hodně věcí. Ale evidentně mezi námi nebyl ten nejlepší vztah, přesto jsem si užil boj o titul, který jsem ztratil až v posledním závodě a pouze o bod. Musím říct, že jsem se u McLarenu stal lepším jezdcem.
Kdybyste měl jednu otázku na tehdejšího šéfa McLarenu Rona Dennise a on na ni musel odpovědět, na co byste se zeptal?
Na nic. Byla to smůla, že jsme nevyhráli titul. Zjevně jsme však mezi sebou neměli dobrý vztah. Ale respektuji ho, pro F1 toho udělal moc.
Myslíte, že vám často říkal něco jiného, než si myslel?
Ano, moje zkušenost byla taková. Právě kvůli tomu je složitou osobností. Vždyť všechny problémy, které McLaren v posledních dvou letech měl, vznikly právě proto, že neříkali stoprocentní pravdu. To byl jeden z důvodů, proč jsem odešel. Tohle nebyla má filozofie.
Pro mnohé odborníky i fanoušky jste pořád nejlepší pilot v současné formuli 1. V čem je vaše síla?
Vždycky se snažím být tak rychlý, jak jen to jde. Na každém povrchu, za každých podmínek. K tomu potřebujete talent, ale taky motivaci. A já ji mám. Nikdy se nevzdávám, vždy mám odhodlání. A měl jsem ho i loni, když se nám vůbec nedařilo. V tom jsem možná jiný, a proto jsem silný za všech okolností.
Mluvili jsme o sporu ohledně rozpočtových stropů, formuli 1 však letos rozdělila ještě jedna věc. Užitek vynálezu jménem KERS pro okamžité zvýšení výkonu. Co vy si o něm myslíte?
Nejsem jeho fanoušek. Byl přijat ve špatné době. Je tu ekonomická krize, nikdo ani pořádně neví, jak to funguje. Týmy kvůli němu vyhazují neskutečné peníze. Budoucnost v něm nevidím a je možné, že příští rok skončí v muzeu.
Představte si, že jste manažer a mohl byste si vybrat kteréhokoliv jezdce z historie. Po kom byste sáhl?
Nemůžete porovnávat jezdce. Tenhle rok je dobrým příkladem. Máte tu Hamiltona, světového šampiona z loňska, který je vzadu. Button byl loni jeden z posledních a letos vyhrává. Takže jak chcete rozeznat, který jezdec je nejlepší? Hodně totiž závisí na tom, co předvede vaše auto. A můj tým snů? Ayrton Senna a Michael Schumacher, se kterým jsem moc rád závodil.
Teď máte mezi jezdci přátele?
Ano. Můj nejlepší kamarád je Robert Kubica, protože ho znám už z motokár. A taky Giancarlo Fisichella, který byl můj týmový parťák během nejlepších dnů mé kariéry.
Popište nám, co se děje těsně předtím, než začne závod?
Nezdá se to, ale závodní den je dost přesně definovaný a skoro pořád stejný. Dopoledne mám několik setkání se sponzory, pak si dám oběd a po něm s ostatními piloty vyrazíme na okruh pozdravit fanoušky. Pak následuje mítink s inženýry, kde probereme taktiku na závod. Třeba ve kterém okruhu pojedu pro palivo, kdy budu měnit pneumatiky. Potom už nasadíte helmu a jdete na start. Zkrátka když se stanete pilotem formule 1, celý váš život najednou běží rychle. Ať už sedíte v autě nebo mimo ně.
Ale nelitujete, že?
Kdepak, je to ta nejlepší práce. Přesto má práce není jen ježdění, vždyť závody vám zaberou jen 17 neděl z roku. Účastním se zhruba 60 až 70 sponzorských akcí, dalších 40 dní strávím s inženýry v továrně. Hodně cestuju. Ale všechny aktivity, které dělám kvůli formuli, jsou dobré. A často si z nich odnesete velmi dobrý pocit. Jako dnes tady v Praze. Je skvělé strávit den s dětmi a podpořit je. Člověk by měl vidět starosti jiných – a navíc taková událost zasáhne vaše srdce.