ZAVŘETE OČI, ODCHÁZÍM. Michael Schumacher při návratu do formule 1 neuspěl. V

ZAVŘETE OČI, ODCHÁZÍM. Michael Schumacher při návratu do formule 1 neuspěl. V týmu Mercedes jedinkrát za tři roky vystoupil na stupně vítězů. | foto: Reuters

Schumacher končí. Byl nejrychlejší? V žádném případě. Výjimečný? Ano

  • 46
Michael Schumacher odchází po sezoně do sportovního důchodu. Tentokrát tvrdí, že definitivně. Návrat na místo, kde se stal legendou, mu nevyšel. Za tři roky v týmu Mercedes stál jedinkrát na stupních vítězů. "Na žádném jiném pódiu jsem ho neviděl tak šťastného jako letos ve Valencii, asi už nevěřil, že to dokáže," říká nejzkušenější český motoristický novinář Petr Dufek.

Michael Schumacher odchází po sezoně do sportovního důchodu. Tentokrát tvrdí, že definitivně. Návrat na místo, kde se stal legendou, mu nevyšel. Za tři roky v týmu Mercedes stál jedinkrát na stupních vítězů.

"Na žádném jiném pódiu jsem ho neviděl tak šťastného jako letos ve Valencii, asi už nevěřil, že to dokáže," říká nejzkušenější český motoristický novinář Petr Dufek, který má na kontě téměř stejně velkých cen jako Schumacher.

Petr Dufek

Je mu 56 let. Byl šéfredaktorem řady motoristických titulů, dnes vede časopis Formule.

Svou první Grand prix absolvoval v roce 1984, od roku 1986 má stálou akreditace pro závody formule 1.

V roli novináře absolvoval více než 270 velkých cen.

"Na Velké ceny jezdím od roku 1984, v padoku jsem se tedy objevil o sedm let dříve než Schumacher. Když se teď snažím vzpomenout, jak důležité lidé seriálu vnímali jeho příchod, musím říct, že nevím. Často čtu, jak šokoval v prvním závodě, jak ukázal obrovský talent...

Není to pravda. Jeho premiéra nebyla nijak výjimečná a nezaujala o nic víc než příchody desítek dalších jezdců. Když do seriálu vstupovali Fernando Alonso, nebo třeba Kimi Räikkönen, byl kolem nich mnohem větší humbuk. Už tehdy to byly hvězdy a v juniorských seriálech prokazovali obrovský talent. Michael Schumacher ve dvaadvaceti nepatřil mezi ty nejmladší ani mezi nejlepší. Jeho největším úspěchem byl titul německé F3."

Ač je jasné, že nikdo ve formuli 1 nebyl úspěšnější a asi ani nikdy nebude, Schumacher nebyl od narození absolutní jezdecký talent jako třeba Senna nebo Alonso. Pokud bychom hovořili o absolutní rychlosti, Alonso byl určitě vždy lepší, možná i Räikkönen.

Schumacher s vozem Ferrari při tréninku na GP Číny.

Michael Schumacher vítězí v Imole 2006.

Schumacher získal v Bahrajnu 65. první místo na startu a dostihl tak Sennu.

Za jeho nejsilnější stránku při vstupu do formule 1 bych označil manažera Williho Webera. Tehdy jezdci neměli profesionální manažery, ve vyjednávání s týmy nebývali až na výjimky rovnocenní partneři. Willi Weber byl však velmi zkušený obchodník. Dostat mladíka s jediným závodem na kontě, který navíc ani nedokončil, do špičkového týmu, jakým byl tehdy Benetton? To byl majstrštych.

Nikoliv nejrychlejší, ale houževnatý a ctižádostivý

Svou rychlostí a citem pro auto Schumacher šokovat nemohl. Jakmile však byl ve špičkové stáji, začaly se projevovat jeho silné stránky, kterých má určitě dost. Byl vždy nesmírně houževnatý a ctižádostivý, za svým cílem šel vždy důsledněji než většina jeho soupeřů.

Dokonale předvedl, co umí, při příchodu do Ferrari. Jako dvojnásobný mistr světa si mohl diktovat podmínky. Požadoval špičkového konstruktéra, špičkového inženýra a další jím doporučené lidi. Věděl, že potřebuje takový tým, který mu umožní vyhrávat.

Italské noviny v té době psaly: "Schumi, vítej v chaosu." Žádný z novinářů si nedokázal představit, že přetvoří italský národní poklad k obrazu svému. Francouzský šéf, jihoafrický konstruktér, anglický technik... Spolu s německým jezdcem byli neporazitelní.

Svým přístupem Schumacher pokaždé dokázal všechny kolem sebe donutit, aby odváděli naprosté maximum svých schopností a možností. Dokázal všechny zbláznit, v tom nejlepším slova smyslu zblbnout, aby trávili v práci spolu s ním noci a pracovali na všech těch zdánlivě nesmyslných detailech, kterých si všiml.

Tréninky zastávek v boxech, kontroly po trénincích, rozbory dat... Většinu těchto věcí začal dělat Schumacher jako první nebo jinak a další týmy se postupně přidaly. V téhle oblasti měl stejně velký vliv na celý seriál jako například Ayrton Senna.

PŘED TŘEMI LETY ZÁŘILI ÚSMĚVY. Obnovená spolupráce Rosse Brawna (vpravo) a Michaela Schumachera však úspěchy nepřinesla.

NOVÝ SPONZOR. Ve čtvrtek před Grand prix Itálie byl v Monze představen nový sponzor a role moderátora se ujala formulová legenda Michael Schumacher.

DRSŇÁK. Deštivé páteční tréninky se nelíbily ani Michaelu Schumacherovi.

Fanoušci mu léta vyčítali, že vyhrává hlavně z toho důvodu, že má nejlepší auto. To byla pravda, ale již málokdo dodal, že se o to zasloužil z největší části on sám. Jeho nikdo nepřivedl do garáže a neposadil do auta, každé Ferrari, s nímž vyhrával, bylo z velké části jeho dítě.

V Mercedesu nikdy neměl vyhrávat

Přesně z toho důvodu ho chtěl získat Mercedes v čele s Rossem Brawnem, který s ním slavil všechny jeho tituly. Německý tým nevzal Schumachera, aby vyhrával. To nebyla priorita. Čekali, že jim doladí auto, že ho vytáhne na maximum, jednoduše, že odvede tu samou práci jako u Ferrari. Proč se mu to nepovedlo?

Vždy se říkalo, že se Schumacherovým autem může závodit jen Schumacher. Proto měli jeho týmoví kolegové problémy. Bohužel pro něj však u Mercedesu nikdy nedošlo k tomu, aby se podle něj a jeho potřeb řídil celý tým. Úspěchy Nica Rosberga, který od prvního závodu získával víc bodů, nedaly Schumacherovi možnost tým zcela ovládnout. Rosberg byl lepší, a tak si vždy mohl říct, co potřebuje, co chce změnit, Mercedes tak nefungoval podle Schumacherových not.

Michael také podcenil fakt, že se vrací do zcela jiné formule 1. Na papíře byl pryč pouhé tři roky, ale vzhledem k technickým změnám, které za tak krátkou dobu proběhly, to bylo jako deset let za jeho kariéry. Byly zrušeny elektroničtí pomocníci jezdcům, jako třeba kontrola prokluzu, což učinilo formuli 1 náročnější na řízení, byly zavedeny systémy KERS nebo otevřeného zadního křídla DRS, které řízení zase o něco ztížily. Schumacher se s novým autem pral statečně, ale nikdy nepřestal mít problémy.

Nepomohla mu ani zaslepenost fanoušků, kteří od něj nic jiného než vítězství nečekali. Přitom bylo při závodech znát, že již není ochoten riskovat tolik jako dřív. Ne snad že by kolem něj nevznikaly kontroverzní situace, Schumacher vždy patřil mezi nejtrestanější jezdce, ale bylo to jedině kvůli jeho chybám. Někdy tak očividným, až se začalo říkat, že již není schopen udržet maximální koncentraci po celý závod. Tedy věc, kterou byl dřív proslulý.

PO KVALIFIKACI. Hamilton (vlevo) nahradí pro sezonu 2013 u Mercedesu Schumachera a stane se týmovým kolegou Rosberga (uprostřed).

TAKHLE NĚJAK SI TEĎ PŘIPADÁM. Michael Schumacher ve svém třetím roku v Mercedesu cestu k úspěchu nenašel.

Přes problémy v Mercedesu zůstane legendou a já si ho vážím také kvůli jeho soukromému životu. Je to snad jediný závodní pilot, který se zcela vyhnul aférám. Má a vždy měl spořádaný život. Úzkostlivě si střeží rodinu a jeho děti nikdo nezná. Ne že by nikdy nebyly na závodech, ale sedí někde stranou bez Michaela. Jeho syn Nick dokonce závodí v motokárách pod pseudonymem, aby zbytečně nevzbuzoval pozornost.

Michael Schumacher je velmi bohatý člověk. Nevracel se kvůli penězům ani titulům, ale jednoduše proto, že mu formule 1 chyběla. Ze zcela stejného důvodu jako například Dominik Hašek. A my můžeme být rádi, že jsme takové legendy mohli ještě pár let sledovat.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž