V sobotním odpoledni vládne na brněnském autodromu klidná atmosféra. Skončil měřený trénink a karty pro závod FIA GT jsou rozdány. Mechanici v boxech sice ještě pilují poslední detaily na svěřených vozech, ale vše probíhá o poznání v klidnějším tempu. Také v boxu českého týmu Rock Media Motors se ještě pracuje, ale Andrea Montermini, jeden jezdců tohoto týmu, je pohodlně usazený na židli sleduje dění kolem sebe.
Odpočívá, ale rozhovor neodmítá. "Jak se mně v Brně líbí? Je to moc pěkné místo, okruh se mi moc líbí. Jsou tu příjemní lidé. A taky moc pěkné holky...," říká se šibalským úsměvem Andrea Montermini.
Měl jste někdy čas podívat se i mimo okruh? A co se vám u nás líbilo?
Posledně, když jsme zde závodili (v roce 2003-pozn. autora), jsme přijeli o den dříve, a tak jsem měl možnost podívat se do města. Procházeli jsme se centrem a Brno se mi opravdu moc líbí. Hlavně jeho architektura, je tu hodně opravených domů. Město má nádech historie a přitom je plné života.
Závodil jste i ve formuli 1. Absolvoval jste v ní 28 závodů. Jak na tuto část kariéry vzpomínáte?
Z formule 1 jsem měl smíšené pocity. Mám na ni mnoho dobrých ale i špatných vzpomínek. Ty dobré, to je především to, že jsem ve formuli 1 mohl být. Je to prostě F 1. Špatné je to že, jsem nikdy nedostal možnost zajet lepší výsledky (jeho nejlepším výsledkem bylo 8. místo na GP Německa v r. 1985 s vozem Pacifik-pozn. autora). Když vítězíte ve F-3 nebo ve F-3000, a pak přejdete do F 1, kde nemáte šanci dosáhnout na žádné lepší výsledky, tak je to hrozné rozčarování. Pro mě to bylo o to smutnější, že když jsem předtím působil jako testovací jezdec u Ferrari a Benetonu, viděl jsem jak funguje takový profesionální závodní tým, který usiluje o dobré výsledky. Týmy ve kterých jsem potom ale působil (Simek, Pacifik a Forti – pozn. autora) neměly vůbec potřebné vybavení, takže jsme se nikdy nemohli na lepší výsledky nikdy dostat.
Sledujete současnou formuli 1?
Samozřejmě, že sleduji. Jednak komentuji přenosy ze závodů pro italskou televizi a občas s přáteli navštívím i některý závod. Závody formule 1 jsem ostatně sledoval již jako malý kluk. Ještě stále v ní mám hodně přátel a kontakty se tam snažím udržovat. Je to pro mě užitečné především po technické stránce. Formule 1 stále využívá špičkové technologie, které pak časem přecházejí i do dalších oblastí motoristického sportu a také do GT, kde se dnes pohybuji. Je to vlastně taková zkratka, můžeme tak rychle získat informace, které využíváme v naší další přípravě.
Před sezónou jste testoval i Maserati MC12 GT1, ale teď zde startujete s vozem Ferrari. Uvidíme Vás ještě v Maserati?
Původně jsme jednali o dlouhodobější spolupráci, ale maserati následně změnilo plány, takže nakonec jsme se dohodli na spolupráci pouze při posledních třech mimo evropských závodech sezóny v seriálu FIA GT. Teď závodím s vozem Ferrari 575 Maranello GTC v italském šampionátu vozů GT za český tým Rock Media Motors, se kterým jsme se i v Brně.
Závodíte tedy stejně jako v předchozích sezónách v seriálu FIA GT s vozem Ferrari. Jaký je rozdíl mezi Ferrari a Maserati?
Rozdíl mezi nimi je opravdu velký. Jsou to zcela odlišná auta. Ten zásadní rozdíl je dán již jejich vznikem. Zatímco Maserati je vlastně prototyp, zcela nově konstruované a pro závodní účely postavené auto, Ferrari je naproti tomu vlastně „normální“ silniční vůz, přestavěný a upravený na závodní. Maserati se daleko lépe řídí, má skvělé jízdní vlastnosti a na dráze dobře sedí. Z pohledu jezdce se s tímto vozem může dosáhnout na dobrý výsledek i s menším úsilím, než jaké musí vyvinout jezdci v ostatních vozech. Ale je také třeba zdůraznit, že je to hodně drahé auto.
Jak se vám líbí závody GT?
Moc. Se sportovními vozy velice rád závodím. Původně jsem začínal jsem závodit s jednomístnými otevřenými vozy a postupně jsem přesedlal na vozy Grand Turismo. Ty závody jsou velice vyrovnané a hodně dramatické. Pro mě je to velice zábavné a také mě těší, že se mohu aktivně podílet i na přípravě vozu.
Jaké máte plány do budoucna?
Chtěl bych i nadále závodit se sportovními vozy a v kategorii GT-1. Proto mě velice těší, že mohu spolupracovat s týmem Rock Media Motors, a i do budoucna bych se rád dále podílel na jeho vývoji. Je to nový tým, který se teprve utváří a stále pracujeme na jeho vývoji. Snažíme se dosáhnout co největšího vzestupu. Tento rok je pro nás zkušební, samozřejmě nemůžeme očekávat žádné obrovské výsledky. Stále máme co zlepšovat. Naše spolupráce by ale mohla být dlouhodobější, samozřejmě pokud bude zájem i ze strany vedení týmu.
Kdo je Andrea Montermini?
Narozen 30.5.1967 v Sassuolo, Italie
1989 - Mistrovství Itálie F-3
1990 - Mistrovství F-3000
1991 - Mistrovství F-3000, testovací jezdec týmu Ferrari F1
1992 - Vicemistr F-3000 (4 vítězství)
1993 - Formule Indy, testovací jezdec týmu Benetton F1
1994 - Formule Indy, Formule – 1 (1 GP – Simtec)
1995 - Formule 1 (17 GP – Pacifik - 8. v GP Německa a 9. v GP Brazílie)
1996 - Formule 1 (15 GP - Forti )
1997 – IMSA, testovací jezdec týmu Lola F-1
1998 – IMSA, 24 h. Le Mans – 6. s TWR Nissan R390 GT1
1999 – IMSA, Formule CART
2000 - IMSA
2001 - IMSA
2002 - FIA GT s Ferrari 360GT
2003 - 24h. v Le Mans, vítěz kategorie GT s Ferrari, Italský šampionát GT
2004 - Porsche Supercup, 24h v Daytoně
2005 - FIA GT, Italský šampionát GT