Erik Janiš

Erik Janiš - Erik Janiš. | foto: Roman Klemm

Kam až povede cesta Erika Janiše?

  • 1
Před deseti lety se na mezinárodní scéně začal poprvé prosazovat český pilot. Tomáš Enge si ve formuli 3 a formuli 3000 vedl tak dobře, že si vysloužil několik startů v F1. Erik Janiš nyní putuje podobnou cestou a sám Enge mu prorokuje velkou budoucnost. Na Norisringu mluvil Janiš o letošní sezoně a o cílech pro budoucnost.

Zde na Norisringu, kde své první velká vítězství v F3 slavili před několika málo lety jezdci jako Kubica a Hamilton, jste předvedl váš zatím nejlepší výkon. Jak si to vysvětlujete?
Vozy formule 3 jsou skutečně velmi vyrovnané. Jde o desetiny a ty musí najít jezdec. Již v Hockenheimu jsem byl těsně za bodovanými místy  a tentokrát to vyšlo. Jde tedy skutečně o to, získat zkušenosti, srůst s vozem, naučit se ho nastavit a vybudovat sebedůvěru.

V neděli vyrazíte z pole position. Myslíte, že udržíte ostatní celý závod za sebou? Sníte o vítězství?
Myslím, že realistickým cílem by bylo opět umístění na bodech. Důležité bude ovšem dobře přestát skrumáž v první zatáčce. (Janiš skutečně odstartoval na výbornou a vedl, později ho ale sestřelil Lancaster, pozn. autora)

Evropská F3 je vedle GP2 nejsledovanější výkladní skříní talentů pro F1. Připadáte si dobře připraven?
Nechci, aby to znělo jako výmluva, skutečností ale je, že mám na své kolegy v ohledu na zkušenosti s takovýmto typem vozu 2-3 roky ztráty, které musím rychle dohnat. Neznám okruhy, neznám monoposty F3 a neznám řeč.

Ano, průběh vaší dosavadní kariéry byl řekněme relativně rozháraný...
Jezdil jsem doposud hlavně motokáry a Octavia Cup.

Tři starty se silnými vozy seriálu A1GP nebyly dobrou průpravou na F3?
Ani ne. Tyhle auta nemají s formulí 3 příliš společného. Při prvních testech s F3 jsem měl na špičku ztrátu kolem 2,5 sekundy a řeknu vám, že to člověka pěkně zdemoralizuje. Dokázal jsem se ale zlepšovat a při výběrovém testu deseti pilotů jsem byl nejrychlejší. To přesvědčilo Mercedes, aby do mne investoval.

V automobilovém sportu tedy poprvé budete v klidu absolvovat kompletní sezonu v dané sérii.
Ve formuli 3 pochopitelně jediný ročník nestačí. Jedná se o dvouletý program s podporou Mercedesu.

Jak se změnil váš život postupem do tak prestižního mistrovství?
Hodně. Odstěhoval jsem se k týmu Mücke do Berlína a jsem v jeho dílnách prakticky každý den. Bydlím tam sám a sám se starám i o svůj denní život a dopravu k závodům. Učím se pilně německy a hodně běhám, protože jsem se musel zbavit nadbytné váhy – závoděním v motokárách jsem získal až moc svalstva. Vysokou ekonomickou školu v Olomouci jsem opustil po prvním semestru a koncentruji se výhradně na závodění. O víkendech se snažím dojíždět do Olomouce, maminka to ale pořád ještě nese těžce. Také brácha Jaroslav se odstěhoval do Prahy a ona zůstala doma sama...

V týmu zkušeného Petera Mückeho se cítíte dobře? Vaši týmoví kolegové patři k absolutní špičce.
Cítím se zde naprosto výborně. Mám plnou podporu stáje a s mým inženýrem Michaelem si rozumíme, i když mou němčinu ještě zlepšuji. Výborné by bylo, kdybych zde zůstal i příští rok. To bychom mohli společně pořádně zaútočit...

A týmoví kolegové?
S Mikou Mäkim si rozumím skutečně perfektně a podnikáme spolu i ve volném čase. Jezdili jsme spolu již v motokárách, nikdy jsem si ho ale zvláště nevšiml. On sám mi ovšem nedávno prozradil něco neuvěřitelného: v jednom závodě mne ošklivě otočil a já si při nehodě zlomil prst. Až donedávna jsem nevěděl, kdo mi to tehdy udělal. On si mne ale pamatoval... Vietoris je v zásadě také v pořádku, je ale uzavřenější – patří prostě společně s Hülkenbergem do klanu Williho Webera.

Váš bratr Jaroslav se před lety také pokoušel o štěstí v F3, příliš ale nepochodil. Může vám v něčem poradit?
Moc si cením rady každého zkušeného člověka, který mi může pomoci.

Jaké jsou vaše sportovní cíle pro letošek a pro další kariéru?
Letos bych chtěl alespoň jednou dojet na stupínek vítězů. A můj cíl pro rok 2009 je jasný – společně s podporou týmu Mücke zaútočit na titul. To by jistě otevřelo další možnosti...


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž