Janiš: Posouvám si pud sebezáchovy

  12:24
Hlučín - Překotnou sezonu má za sebou a zřejmě zlomovou před sebou. Erik Janiš v minulé sezoně triumfoval v barvách hlučínské stáje ACA Autocentrála ve Škoda Octavia Cupu, zazářil v evropské sérii GT3, vyzkoušel si formulovou sérii IFM, byl jedničkou české stáje v A1GP a stal se továrním jezdcem formule 3.

"Kdybych to měl narychlo zhodnotit, tak musím říct, že minulá sezona promě byla úspěšná," řekl dvacetiletý rodák z Olomouce.

Ovšem k úspěchu ve Škoda Octavia Cupu jste měl blízko i předloni.
Tehdy to trošku zhatila technika. O to víc jsem nastupoval do sezony s tím, že bych ten titul chtěl získat. Nakonec se to podařilo. A jsem za to velmi rád, protože Octavia Cup je považován za nejlepší závodění u nás.

A blýskl jste se i v sérii FIA Euro GT3 s vozem Lamborghini Gallardo v posádce s Jaromírem Jiříkem.
Tam to ze začátku vypadalo dobře. V prvním závodě jsme obsadili druhou příčku a i pak jsme jezdili vepředu, jenže pak následovalo několik nedojetých závodů kvůli technice či nezaviněným kolizím, takže od půlky sezony jsme se nemohli podílet na soubojích na trati.

Pak jste přesedlal do formule. Seděl jste v ní někdy předtím?
Když jsem měl možnost vyzkoušet si formuli Masters, šel jsem do neznáma. Byl to pro mě velký skok, protože jsem seděl ve formuli naposledy, když mi bylo čtrnáct. Tehdy to bylo v Německu ve formuli BMW. Ale formule mám moc rád a rychle jsem si zvyknul. Hned v prvním závodě jsem ukázal, že to je dobrý tah. Kvůli technice jsem sice odstoupil z prvního místa, ale přesto jsem udělal dojem a okamžitě jsem začal dostávat nabídky. Díky tomu se mi otevřela cesta k formulím. Možná i proto jsem se stal jedničkou českého týmu A1GP.

Jaký je vůbec pocit být v takové pozici?
Nádherný. Ale na druhou stranu je to hodně svazující. Je na vás kladen tlak a očekávání, že budete republiku reprezentovat těmi nejlepšími výsledky. Pro mě to bylo zpočátku těžké, protože to byl pro mě další skok i oproti té formuli Masters. Formule A1 má třikrát více koní, obrovský přítlak, agresivní brzdění na poslední chvíli. Na to všechno jsem si musel zvykat. Přesto jsem se s tím nějak dokázal vypořádat a hned v prvním závodě jsem získal bod za desáté místo. To bylo super. A zároveň jsem si tím nasadil docela vysokou laťku pro další závody.

Jak na vás působil ten kolotoč okolo světové série A1GP?
Bylo to pro mě něco úplně nového. Užíval jsem si to už jen z toho důvodu, že jsem nic takového předtím nezažil. To dění, atrakce kolem závodů. Prezentace jezdců, když máváte zaplněným tribunám, to bylo nádherné. Ale závodění bylo o něčem jiném. Ale čím víckrát sedím v tom autě, tím se cítím lépe. Je potřeba jezdit a nasbírat zkušenosti.

Nový desing české formule A1GP vymyslel Radovan Horský z Jeseníku, se kterým jste se i setkal. Jak se Vám líbila jeho "černá" formule?
Bylo to něco neobvyklého. Když jsem sledoval soutěž o podobu české formule, byl to jeden z návrhů, který vyčníval. A černá? Je zvláštní. To auto vypadá líp, když jede, než když stojí. Ale ať už je to auto hnědé, černé, růžové nebo jakékoli jiné barvy, hlavní je, když jede. Technika je pro mě prioritní, vnější podoba není tak podstatná.

Už jste o tom mluvil, ale svezení ve formuli je asi úplně něco jiného než v cestovních autech, na jaká jste byl zvyklý, že?
Je to nesrovnatelné. Zásadní rozdíl je v tom, že ve formuli sedíte venku a téměř na zemi. Je tam třeba daleko větší přítlak v zatáčkách, daleko větší rychlosti. Co se týče vozu A1GP, tak tam je obrovské přetížení na brzdách. Tam zabrzdíte z 270 kilometrů za hodinu na dvojku na rychlost 60 kilometrů v hodině za dvě vteřiny. Prostě neuvěřitelné. Pro mě byly tyhle věci nezvyklé a musel jsem svoji hranici pudu sebezáchovy posunovat dál a dál a tím pádem jsem zrychloval. Samozřejmě to ale nejde hned.

Byl jste spokojen se svým účinkováním v této sérii?
Spokojený budu, až budu vyhrávat, až budu jezdit na bednu. Ale po prvním závodě, kdy jsem dojel desátý, jsem si říkal, že by to mohlo být lepší a lepší. Měl jsem z toho docela dobrý pocit na to, kolik jsem měl s tím autem zkušeností. Pak přišly Brno a Sepang, kde jsem zjistil, že se mám ještě hodně co učit. Ale neztrácel jsem hlavu. Bral jsem to tak, že všechno špatné je pro něco dobré a že jakákoli zkušenost ze závodů se mi bude hodit. Posledně jsem se s tím autem už cítil daleko líp. Čím víc kol mám odjetých, tím vícmi připardá, že jede pomaleji a že si s ním můžu dovolit víc a víc.

Teď už se však zřejmě výhradně zaměřujete na formuli 3. Stal jste se továrním jezdcem mercedesu.
Šéf týmu Mücke Motorsport, který reprezentuje Mercedes Benz, nechce, abych kombinoval dvě série dohromady, obzvláště A1GP, což je specifická třída, která se moc nedá srovnat s těmi ostatními.

Jaké jsou vaše dojmy z testování formule 3?
Docela dobré. Měl jsem trošku strach z toho, že všichni ostatní jezdci, se kterými jsem se o tom bavil, ať už to byl brácha Jarek nebo Tomáš Enge, říkali, že to je zvláštní formule. Že se prý těžko řídí a nejede se s ní moc dobře. Ale já si myslím, že je to hezké svezení. Auto funguje krásně, má taky velký přítlak. Nemá to sice tak velkou motorickou sílu jako vůz A1GP, ale chová se to daleko lépe podvozkově. Je to prostě profi formule.

Mezi závody a testováním toho hodně nacestujete. Počítáte si vůbec nalétané míle?
To bych nebyl schopen dát dohromady. Cest je moc, ale mám rád závodění a to k tomu patří. Nijak mi to nevadí. Jen mi to vadí v tom, že se nemůžu pořádně věnovat škole. Je to složitější s docházkou. Uvidím, jak se popasuju se zkouškami na Moravské vysoké škole v Olomouci, kde studuju ekonomiku a management.

Kromě letadel jste se dopravoval na závody i vlakem s Emersonem Fittipaldim. Jaké to bylo?
To byla pěkná záležitost. Pobyl jsem s legendami formule 1 Fittipaldim, Lammersem, Watsonem, což nemůže jen tak každý. Prostě nádhera. Dokonce jsme spolu šprýmovali.

A sledoval jste tu dohru? České dráhy dostaly pokutu za to, že Fittipaldi řídil Pendolino.
Nevím, co bych k tomu měl říct. Někdo se toho prostě chytnul.

Vyzkoušel jste i komentování závodů v televizi a byl jste i v zábavném pořadu Karla Šípa. Užil jste si to?
Byla to pro mě další zkušenost. Zpočátku jsem se toho trochu bál, nevěděl jsem co čeho jdu. Říkal jsem si, co na mě může vybalit? Ale bylo to příjemné, nakonec jsem se rozpovídal a byla to sranda.

Prý chodíte často do posilovny. Na co se zaměřujete?
Nejdůležitější je výdrž. Podstatné je, aby byl závodník schopen podávat po nějakou dobu výkon stejný. Aby nešel rychle na vrchol, tam byl chvíli, a pak rapidně spadl dolů. A samozřejmě by závodník neměl podcenit ani svaly.

Které?
Záleží, co člověka bolí, co má slabé. Mě pobolívají záda, takže je cvičím. Ze začátku mě bolel i krk, protože jsem nebyl zvyklý na velké odstředivé síly v zatáčkách. Udržet hlavu je někdy problém. Ale zlepšil jsem se a už mě to vůbec netrápí.

S čím budete letos spokojený?
Čeká mě náročný rok. Bude to těžká zkouška, protože Eurosérii formule 3 bych zařadil do nejvíce náročné kategorie, kde se třídí závodnická špička. Z této kategorie postoupili do F1 třeba Lewis Hamilton, Robert Kubica nebo Nico Rosberg. Ti, co uspějí, jdou dál, ostatní to mají daleko ztíženější. Teď se snažím udělat pro to všecko a když jsem tu šanci dostal, tak ji chci využít a oplatit to nějakým dobrým výsledkem. Měl bych jet dvě sezony a v té první bych se chtěl do toho dostat a spokojený bych byl, kdybych byl na stupních vítězů. Ale je to vysoká laťka. Necháme se překvapit.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

Bohemians - Pardubice 2:1, výhru na konec základní části zařídil Matoušek

28. dubna 2024  17:21

Aktualizujeme Na jejich postavení v tabulce to vliv nemá, psychicky ale fotbalistům Bohemians výhra ve 30. kole...

Baník - Liberec 2:2, domácí udrželi elitní čtyřku, v utkání dvakrát vedli

28. dubna 2024  17:14

Aktualizujeme Ačkoliv dvakrát vedli, ztráta je nakonec mrzet nemusí. Fotbalisté Baníku Ostrava uhráli ve 30. kole...

Hr. Králové - Slavia 1:2, hosté rozhodli v závěru první půle. Snížení přišlo pozdě

28. dubna 2024

Do ligového finiše vstoupí se čtyřbodovou ztrátou. Slávističtí fotbalisté zvítězili ve 30. kole v...

Sparta uhájila náskok, v šestce zůstalo Slovácko, Karviná se vyšvihla ze dna

28. dubna 2024  14:21,  aktualizováno  16:57

Aktualizujeme Sparta v závěrečném kole základní části fotbalové ligy suverénně vyhrála v Olomouci (4:1) a před...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...