Aby radosti v německo-švýcarské stáji nebylo málo, druhým místem mu kryl záda týmový kolega Nick Heidfeld.
Kubica vyhrál se suverénním náskokem a navíc díky krachu všech favoritů poskočil do čela celkového pořadí mistrovství světa. Massa a Hamilton na něj ztrácejí čtyři body, Räikkönen dokonce sedm.
Polský pilot dal vítězstvím při svém devětadvacátém startu ve formuli 1 zapomenout na loňské vystoupení v Montrealu, kde prožil nejtěžší havárii svého života. Potvrdil, že letos se mu daří náramně: dvakrát byl druhý, jednou třetí.
Závod rozhodla hromadná zastávka v boxech ve dvacátém kole. Tehdy prvních osm jezdců ve fázi jízdy za zpomalovacím vozem zamířilo k mechanikům pro palivo a nové pneumatiky.
Na konci pit lane ještě svítilo červené světlo, Kubica s Räikkönenem poslušně vedle sebe zastavili a čekali. Ale zezadu se přiřítil nepozorný Hamilton a zabořil přední křídlo do zádě Finova auta, šťastlivec Kubica zůstal vedle nich s nepoškozeným monopostem. Cestu k vítězství měl otevřenou.
"Moc rychle zastavili, navíc já tu červenou pořádně neviděl," řekl Hamilton, který obhajoval vítězství v závodě. V boxech pak marně krotil emoce. "Štve mě to. Nebyla to klasická nehoda, ale bohužel takové se stávají. Byl bych radši, kdybychom mohli oba pokračovat. Kimimu jsem se samozřejmě omluvil," dodal.
Massa s druhým Ferrari bodoval po jedné nepovedené zastávce v boxech až pátým místem, Kovalainen s McLarenem dojel na deváté, první nehodnocené pozici.
Z třetího místa se nečekaně radoval nejstarší jezdec seriálu David Coulthard, který stál na stupních vítězů naposled před dvěma lety v Monaku. V týmu Red Bull se takového úspěchu dočkal teprve podruhé.
Čtvrtou příčku vybojoval stejně nečekaně Glock s Toyotou.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE
BMW-Sauber - o triumfu nebylo pochyb
Ačkoli tým BMW-Sauber má v současnosti až třetí nejrychlejší monoposty startovního pole, málokdo v paddocku formule 1 Kubicovi a Heidfeldovi podobný triumf nepřál. Double je tím nejlepším možným povzbuzením do další práce pro ambiciózní německo-švýcarský tým.
Možná trochu pomohlo štěstí, ale Kubica si po dvou letošních druhých místech o premiérové vítězství říkal. V kvalifikaci v Montrealu báječně zvládl kvalifikaci a začínal z první řady vedle lídra Hamiltona. Těsně za sebou udržel Räikkönena s Ferrari, a díky časnému výjezdu safety car a hromadné návštěvě v boxech ve 20. kole neztratil kvůli menšímu množství paliva, které pravděpodobně v nádrži měl.
Po nehodě lídrů ho mohl o vítězství připravit jen týmový kolega Heidfeld, který byl po své jediné zastávce v boxech ve 28. kole vpředu. Polák ho však po chvíli předjel a s menším množstvím paliva ujížděl, aby získal dostatečný náskok pro dotankování. Ztratil hodně času za vozy Toyota, ale když měl před sebou volnou dráhu, doslova létal.
Při výměně pneumatik ve 48. kole měl dostatečný náskok, aby si udržel vedení. Bylo rozhodnuto a stačilo mu pouze dojet do cíle. Na nových gumách byl jednoznačně rychlejší než Heidfeld a Coulthard za ním.
Nick Heidfeld vyrovnal druhým místem nejlepší umístění kariéry ve formuli 1. Po nevydařené kvalifikaci skvěle zvládl 46 kol dlouhou jízdu bez zastávky v boxech. Na nevyzpytatelné trati nechyboval ani s nádrží plnou až po víčko.
Red Bull - návrat veterána Coultharda
David Coulthard se celou sezonu trápí. David Coulthard letos zatím nezískal ani bod. Jeho místo v Red Bullu je ohroženo. Tohle všechno platilo před Velkou cenou Kanady. Ale teď? Osmatřicetiletý Skot vybojoval v Montrealu třetí místo.
Po 20. kole se pole jezdců rozdělilo na dvě části. Jednu, která tankovala za safety car, a druhou, která vydržela na trati a čekala na čas plánované zastávky v boxech. A nejlepším jezdcem druhé strategické varianty se stal David Coulthard.
Neměl tak výhodnou pozici jako Barrichello s Hondou nebo jezdci Toyoty, ale jeho monopost Red Bullu je přece jen o něco rychlejší než zmiňované japonské stroje. Plynulým tempem a bezchybnou jízdou udržel místo hned za suverénními jezdci BMW. S jedinou zastávkou v boxech přesně v polovině závodu.
Naopak letos lepšímu Webberovi strategie hrubě nevyšla, po zastávce v 31. kole zůstal za pomalejšími jezdci, a to musel do boxů ještě jednou. To ho stálo šance na přední umístění.
Toyota - šťastných osm bodů
Možná nejšťastnějším týmem při letošní Velké ceně Kanady byla Toyota. Se zoufale pomalým strojem se Trullimu nepodařilo poprvé v sezoně postoupit do finálové desítky kvalifikace, o to je osm bodů v cíli větším šokem.
Ze čtvrté pozice se radoval Timo Glock, který skončil v klasifikaci nejrychlejších kol závodu až na 17. místě! Räikkönen nebo Kubica byli téměř o dvě vteřiny na jeden okruh rychlejší. Jenže štěstí a výborná strategie pomohly letošnímu nováčkovi ve stáji k největšímu úspěchu dosavadní kariéry.
Zatím bodoval jen jednou, sedmým místem v roce 2004. S vozem Jordan se radoval rovněž v Kanadě. Na žádné jiné dráze se mu zatím do osmičky dostat nepodařilo. V roce 2008 tady dokonce pár kol celé závodní pole vedl!
Trulli s podobnou strategií skončil pátý. Nebyl tak pomalý jako Glock, ale na startu měl v nádrži méně paliva a před cílem ho týmový kolega nehezky podrazil - Glock dostal smyk, Ital těsně za ním musel šlápnout na brzdy, aby zabránil nárazu, a číhající Massa se v rudém ferrari rychle protáhl vpřed.
Ferrari - Räikkönenův smolný den
Tým z Maranella je stále ve vedení Poháru konstruktérů a pravděpodobně má i nejrychlejší auta, ale na Velkou cenu Kanady se bude snažit co nejrychleji zapomenout.
Přitom pro mistra světa Räikkönena se všechno až do 20. kola vyvíjelo na jedničku. Z boxů vyjížděl vedle Poláka Kubici na prvním místě a mohl se těšit na boj o vítězství. Jenže pohrkaný Hamilton si nevšiml červeného světla na výjezdu z pit lane a zapíchl svůj mclaren do zádi Räikkönenova stroje. To byl konec. Útěchou pro Fina může být jen fakt, že mu zůstalo nejrychlejší kolo závodu.
Felipe Massa musel kvůli chybě týmu dvakrát za sebou do boxů a ve 22. kole začínal daleko za body. Jel skvěle. Předjel několik jezdců a jeho manévr v 50. kole, kdy vnitřkem ve vlásence u Casina přelstil nejednou Kovalainena i Barrichella, se zařadí mezi nejkrásnější momenty sezony.
V závěru měl trochu štěstí, že mu chybující Glock přihrál k předjetí týmového kolegu Trulliho, ale to bylo vše. Páté místo bylo pro jeho stáj příliš tenkou náplastí na kanadské trable.
McLaren - totální propadák
Jestli mohli mít ve Ferrari z něčeho radost, tak to byl ještě horší výsledek jejich úhlavních soků z McLarenu. Britská stáj totiž nezískala ani bod! To se jí neposled stalo při Velké ceně USA 2006.
Nejrychlejší muž kvalifikace Hamilton obhajoval v Kanadě loňské vítězství a do 20. kola se zdálo, že s tím nebude mít problém. Vedl a spolehlivě kroužil jedno kolo za druhým. U mechaniků však stál déle než Räikkönen s Kubicou a z pit lane vyjížděl až za nimi.
Možná proto si nevšiml červeného světla na semaforu a nestihl zabrzdit, když Räikkönen před ním zastavil. Hamilton se Finovi rázně "podíval do kufru". Následné omluvy a vysvětlování už mu nepomohly. Nedojel do cíle a přišel o vedení v šampionátu. Navíc ho FIA potrestala ztrátou 10 míst na startu dalšího závodu ve Francii.
Heikki Kovalainen byl celý víkend nezvykle pomalý, s autem se na trati spíše pral, a proto nemohl být příliš překvapen, když nestačil na body. Nepomohl mu ani tým, za dané situace byly dvě zastávky v boxech chybou.
Honda - chyba stála Barrichella čtvrté místo
Ve 28. kole proklouzl Rubens Barrichello do vedení - kalamita v boxech ve 20. okruhu mu přihrála nečekanou výhodu. Přestože prakticky celý závod fungoval na trati jako pojízdná šikana a zabýval se hlavně kontrolováním přibližujících se aut ve zpětných zrcátkách, získal dva body.
Brazilec, který si začínal myslet, že ve formuli 1 už nikdy bodovat nebude, skončil na hodnocených příčkách podruhé v řadě. A mohl být dokonce čtvrtý! Jenže deset kol před cílem dostal smyk, vyjel z trati a než se vrátil, předjely ho obě Toyoty. Náporu Massy s Ferrari chvíli poté už odolat nemohl.
Jenson Button startoval po technických problémech v kvalifikaci z boxů a ani v závodě neměl ideální auto. Po havárii Sutila v 16. kole byl nejpomalejší na trati a na body neměl.
Toro Rosso - další Vettelova šťastná jízda
Sebastian Vettel nedojel v prvních čtyřech závodech sezony do cíle, jakmile však nasadil jeho tým letošní monopost, je na bodech. V Monaku i nyní v Kanadě měl velkou dávku štěstí a s ním přicházejí i body.
Model STR3 nevypadá rychle, ale spolehlivost mu asi nechybí. Vettel k tomu přidal statečný výkon, kdy dlouhá kola před cílem za sebou držel dorážejícího Kovalainena s McLarenem. Bod mu byl odměnou.
Jeho týmový kolega Bourdais nebyl celý závod vidět a nakonec projel cílem jako poslední s jedním okruhem ztráty na Kubicu.
Výsledky Velké ceny Kanady formule 1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1h36:24,447 |
2. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +16,495 |
3. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +23,352 |
4. | Timo Glock | Německo | Toyota | +42,627 |
5. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +43,934 |
6. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +47,775 |
7. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +53,597 |
8. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +54,120 |
9. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +54,433 |
10. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +54,749 |
11. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1:07,540 |
12. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +1:11,299 |
13. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1 kolo |
14. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +16 kol |
15. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +21 kol |
16. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +23 kol |
17. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +28 kol |
18. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +50 kol |
19. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +50 kol |
20. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +56 kol |
Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen - 1:17,387
Pořadí MS jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 42 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 38 |
3 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 38 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 35 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 28 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 15 |
7 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 15 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 12 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 9 |
10 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 8 |
11 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 7 |
12 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 6 |
13 | Timo Glock | Německo | Toyota | 5 |
14 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 5 |
15 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 5 |
16 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
17 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 73 |
2 | BMW Sauber | Německo | 70 |
3 | McLaren | Velká Británie | 53 |
4 | Red Bull | Rakousko | 21 |
5 | Toyota | Japonsko | 17 |
6 | Williams | Velká Británie | 15 |
7 | Renault | Francie | 9 |
8 | Honda | Japonsko | 8 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 7 |