Tohle natolik oslabilo Ferrari, že už není v nejnovějším vydání britské konzultační společnosti Brand Finance tou nejsilnější - chcete-li nejvlivnější - značkou světa, jak tomu bylo loni.
Teď je Ferrari „až“ deváté a naopak číslem jedna je dánské Lego, jež představovat asi netřeba.
Každoroční žebříček posuzuje především věci, jako je znalost značky, věrnost zákazníků, propagace, firemní pověst či spokojenost zaměstnanců. V nejlepší desítce najdete třeba výrobce nápojů Red Bull (3.), kosmetickou firmu L’Oréal (6.) či Nike (10.) vyrábějící sportovní oblečení a náčiní.
Proč ale uspělo právě Lego? A proč naopak přišel takový „pád“ Ferrari? „Za úspěchem Lega stojí příběh. Skutečnost, že míří na obě pohlaví, děti si s ním chtějí hrát a u rodičů vyvolává nostalgii,“ tvrdí manažer Robert Haigh z Brand Finance. „Ferrari ve formuli 1 upadá od konce éry Michaela Schumachera, ale definitivně jako tým dopadlo na dno loni.“
Jenže - Schumacher z Ferrari odešel v roce 2006, tak je poněkud podivné, že ještě v roce 2013 byla italská automobilka v čele zmíněného žebříčku. Zásadnější vliv na propad bude mít jiný faktor.
Zatímco Lego těží z toho, že je pro všechny, tak Ferrari, které také má být (skoro) „pro všechny“, na to doplácí. Sergio Marchionne, nový prezident firmy, se rozhodl zvýšit prodeje Ferrari až o 10 tisíc vozů ročně. Což kritizuje i Haigh. „Lidi už Ferrari nevnímají tak exkluzivně jako dřív.“
Zároveň ale hned přidá čísla, která jsou s jeho slovy trochu v rozporu. „Hodnota značky loni stoupla o 18 procent na 4,7 miliardy dolarů. Ale nová strategie nejspíš způsobí krátkodobé navýšení hodnoty, ale z dlouhodobého hlediska spíš ublíží.“
I když... Třeba Ferrari zase spasí jeden Němec. V kokpitu F1 teď za něj bude nově jezdit Sebastian Vettel. Naučí tým opět vítězit?