Enge: Pohár národů A1GP s F1 srovnávat nelze

  • 6
Praha - Loni na podzim se na motoristické mapě objevil nový světadíl. Pohár národů A1 Grand prix získal v Česku díky účasti národního týmu a mediálním zkušenostem jeho šéfa Antonína Charouze značnou popularitu. Lze toto brumlající novorozeně srovnávat s burácejícím gigantem, jakým je formule 1?

Na to se pokusil odpovědět ten nejpovolenější. Český jezdec Tomáš Enge poznal atmosféru obou sérií.

Souhlasíte s názorem, že A1GP je konkurencí formule 1?
S určitého hlediska je to konkurence formule 1, ale ne co se týká vozu samotného. Mám na mysli sportovní hodnotu. Startuje tam 25 aut, každý zúčastněný národ má jedno. Konkurence je tam velká a je to hodně vyrovnané, protože se jede s jednotnými vozy. Formule 1 je samozřejmě technologicky někde jinde, to nelze srovnávat.

Se sportovní hodnotou souvisí i možnost předjíždění...
V A1GP je předjíždění určitě víc. Protože jsou motory stejné a jezdci mají několik možností použít tlačítko na zvýšení výkonu (ve sprintu 4, ve hlavním závodě 8). To je hodně znát.

Zázemí lze srovnávat?
To je ve formuli 1 samozřejmě na mnohem vyšší úrovni, ale já jsem v motorsportu zažil už docela dost a pro mě špičkové zázemí typu F1 je absolutně zbytečné a je to jen mrhání peněz. My máme jednoduché zázemí, které obstarávají organizátoři. Ať už to jsou boxy nebo stany, kde se jí nebo místa pro VIP hosty. S formulí 1 se to srovnat nedá, ale je dostačující, aby člověk podával kvalitní výkony a je dostatečně reprezentativní pro celou sérii.

Je mediální zájem o A1GP znatelně menší než o formuli 1?
Ano. Je to dané tím, že se jedná o novou sérii. Každého láká vždy vše, co je nej a formule 1 má největší rozpočet, je tam nejvíce peněz, jsou tam nejlepší auta. Ale když se jako fanda podívám na samotné závody, tak kdyby se před loňskou sezonou nezměnila pravidla. Nebylo by se stejně jako v roce 2004 na co dívat.

Jak by se mohla A1GP více zviditelnit?
My ty lidi nechceme přesvědčovat penězma. My tady nemáme obrovský kamion, třípatrový motorhome v paddocku nebo 50 mechaniků na jedno auto. My musíme lidi přesvědčit samotnýma závodama a já si myslím, že A1GP je v tomhle lepší.

Dělalo vám problémy přeorientovat se z americké IRL na A1GP?
Ne. Tyto série jsou naopak na velmi podobné úrovni. Ať už máme na mysli sledovanost, sportovní úroveň nebo rozpočet.

Může A1GP v budoucnu sesadit formuli 1 z trůnu krále okruhových závodů?
Já si myslím, že cílem A1GP není ohrožovat formule 1 jako takovou, ale vyplnit zimní přestávku, kdy se nezávodí. Cílem projektu byla série se zastoupení ze zemí z celého světa, a to se podařilo. Je tam 25 lidí z různých zemí, což je na tom pěkné a hodně atraktivní. Samozřejmě bude chvíli trvat než si série získá větší pozornost fanoušků.

ezdec českého týmu formulového seriálu A1 Grand Prix Tomáš Enge na tiskové konferenci.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž