Odpovědi Tomáše
|
Tomáš Enge se narodil 11. září 1976 v Liberci. Svoji kariéru začal v patnácti letech po absolvování jezdecké školy Jiřího Mičánka v Brně, kde získal licenci a v šestnácti letech startoval ve svém prvním závodě - Ford Fiesta Cup v týmu Světa motorů. V roce 1993 vytvořil posádku s Jaroslavem Páralem a obsadil tak 11. místo v konečném pořadí. V posledním závodě sezóny po boku svého otce poprvé vystoupil na stupně vítězů.
V roce 1994 měl v posádce Jürgena Rothera, se kterým společně dosáhli osmi postavení v čele startovního roštu. Pro sezonu 1995 získal pro Tomáše jeho manažer Antonín Charouz místo v nejlepším německém týmu formule Ford, v Eifelland Racing.
V roce 1996 Mistrovství Německa formule Ford vyhrál a v roce následujícím startoval v týmu BSR Bertrama Schäfera v získal do poloviny sezóny pouhé tři body. Proto v závěru července 1998 jel svůj první závod v mezinárodním mistrovství formule 3000. V italském týmu AutoSport Racing absolvoval pět zbývajících závodů sezóny a získal jeden bod.
V roce 1999 startoval Tomáš v italském týmu WRT Rafanelli. Po úvodních dvou závodech kdy se nekvalifikoval, pravidelně dojížděl a ve Francii dojel dokonce druhý. Zisk šesti bodů stačil na celkové 10. místo.
Pro rok 2000 získal Tomáš post testovacího jezdce F1 Jordan - Benson a Hedges Jordan tým. Současně nastoupil do druhé kompletní sezony v mezinárodním mistrovství formule 3000 v barvách týmu mySAP.com team a vedl si poměrně velmi slušně.
Dvakrát dojel na pátém, jednou na šestém místě. Historického úspěchu dosáhl 29.7.2000 na okruhu Hockenheimring, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit. V celkové klasifikaci to znamenalo zisk patnácti bodů a celkové šesté místo.
V roce 2001 hájil Tomáš spolu s britem Wilsonem barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing a v závěru sezóny se stal prvním českým jezdcem, který startoval v závodech formule 1 a to ve francouském týmu Prost Acer. V posledních třech závodech sezony se představil spolehlivými výkony, ale ve slabém monopostu nebodoval.
V roce 2002 se Tomáš Enge představil v barvách týmu Arden International. Ve startovním poli Mezinárodního mistrovsví FIA F3000 patřil mezi nejzkušenější jezdce a nabyté zkušenosti dokázal zúročit. Zvítězil v závodech na okruzích A1-Ring, Silverstone, Magny Cours. K tomu přidal čtyři vítězství v kvalifikaci a pět nejrychlejších kol závodu.
Získal největší počet bodů ze všech jezdců, ale o životní úspěch ho připravil pozitivní dopingový test při závodu v Maďarsku. Kvůli nálezu THC (látky obsažené v marihuaně) přišel o deset bodů a spadl až na třetí místo konečného pořadí.
V červnu se Tomáš Enge poprvé zúčastnil proslulého závodu 24h Le Mans, kde závodil s vozem Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive. Enge vyhrál kvalifikaci třídy GTS a v závodu si připsal i nejrychlejší kolo své třídy.
Dalším úspěchem byly závody Americké série Le Mans, kde se Tomáš Enge vrátil do vozu Ferrari v závodě v kalifornské Laguně Sece po skončení Mezinárodního mistrovství FIA F3000. V Kalifornii získal pole position, zajel nejrychlejší kolo závodu a nakonec závod vyhrál. V dalším závodě Americké série Le Mans v Miami Tomáš Enge skončil třetí a v Petit Le Mans získal výborné druhé místo a vyhrál kvalifikaci.
V roce 2003 opět startoval v Le Mans, kde s týmem Veloqx Prodrive Racing slavil ve třídě GTS vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce, stejně jako o rok dříve si odvezl i plaketu pro nejrychlejší kvalifikační kolo tříd GTS/GT.
S týmem Prodrive se také opět zúčastnil American Le Mans Series, kde se několikrát blýsknul vítěznou kvalifikací nebo nejrychlejšími koly závodu, příčka nejvyšší mu ale z rozličných důvodů několikrát unikla.
Další starty přidal Tomáš Enge v šampionátu FIA GT s českým týmem MENX. Vedle toho stihl okusit i svět rallye, kde si při svých premiérových startech vedl velmi dobře a největšími úspěchy jsou šesté místo v Barum Rally Zlín a druhé místo v rallye sprintu ve Vyškově.
V září pak Tomáš Enge usednul po téměř roční pauze do formulového vozu a se špičkovým týmem Panther Racing, který dvakrát vyhrál Indy Racing League, testoval na oválu ve Fontaně. Zajel srovnatelné časy s dvojnásobným šampionem IRL Samem Hornishem juniorem.
Před letošní sezonou se spekulovalo o startu Engeho v českém šampionátu rallye nebo o účasti v zámořském formulovém seriálu CART, ale nakonec se automobilový obouživelník vrátil po roce do seriálu formule 3000. V prvním podniku na okruhu v Imole skončil s vozem nováčka série týmu Ma-Con na skvělém pátém místě. Jasně předčil týmového kolegu Němce Schmidta.
Kariéra:
1992 - Ford Fiesta Cup
1993 - Ford Fiesta Cup - 16.místo
1994 - Ford Fiesta Cup - 9.místo, 5 vítězství
1995 - Formule Ford Zetec Cup, Eifelland Racing, 3.místo, 4 vítězství
1996 - Formule Ford Zetec Cup, Eifelland Racing, 1.místo, 4 vítězství
1997 - Mistrovství Německa, Opel Team BSR, 12.místo
1998 - Mistrovství Německa, Opel Team BSR, Mezinárodní mistrovství F3000, Auto Sport Racing, 1 bod, 5 závodů
1999 - Mezinárodní mistrovství FIA F3000, WRT Rafanelli, 10.místo, 6 bodů, Oficiální testovací jezdec týmu F1 Jordan
2000 - Mezinárodní mistrovství FIA F3000 mySAP.com team, 6.místo, 15 bodů, 1 vítězství
Oficiální testovací jezdec týmu F1 Jordan
2001 - Mezinárodní mistrovství FIA F3000, Coca-Cola Nordic Racing Team, Mezinárodní mistrovství FIA F1, Prost Acer Team
2002 - F3000 Campionship 3. místo (3 vítězství - A1-Ring, Silverstone, Magny Cours) 24 Hours Le Mans, Team Ferrari Prodrive (European Series Le Mans) (vítěz kvalifikace GTS, nejrychlejší kolo GTS), American Series Le Mans, Team Ferrari Prodrive
(Sebring, vítěz Laguna Seca, třetí místo v Miami, druhé místo v Atlantě)
2003 - American Series Le Mans, Team Ferrari Prodrive (Atlanta - 2.místo, Mosport - 2.místo, Grand Prix Americas - 2.místo)
Tomáš Enge právě přemýšlí v redakci iDNES nad otázkou jednoho ze čtenářů v on-line rozhovoru. Prvního českého jezdce formule 1 odpovídání přes internet baví. |