Budiž světlo! Tma v F1 končí

  • 43
Melbourne, Praha - Formule 1 otočila vypínačem. Posvítit si na závody rychlých vozů se rozhodli v Singapuru, kde se 28. září 2008 pojede pod umělým osvětlením první noční závod F1 v historii. "Už se nemůžu dočkat," řekl novinářům Bernie Ecclestone, šéf nejprestižnějšího motoristického seriálu.

Noc hřmících motorů při premiérové Velké ceně Singapuru? Bude to nejspíš velká show, navíc vysílaná pro evropské diváky u televizí ve velmi pohodlném čase. Bude to hra rychlosti, světla a stínů.

Bude to možná i větší hazard. A bude to podle všeho první závod pod umělým osvětlením z mnoha příštích. Nad světem formule 1 nezvratně svítá.

12. listopadu se rozsvítilo i nad okruhem u australského Melbourne. Reflektory tam ozařovaly dráhu jako divadelní pódium a mohla to být záře budoucnosti: testoval se tam mobilní systém osvětlení, který by mohl kočovat od okruhu k okruhu a nasvítit libovolný závod.

Je to revoluční představa: reflektory a jejich nosiče dorazí do místa podniku, zhruba za 12 hodin budou stát, udělá se "cvak" a nocí se jako siréna ponese zvuk formulí.

V Melbourne byl v hlavní roli Mark Webber, australský pilot stáje Red Bull, jenž systém ověřoval. Nepohanil ho, ale ani mu nedal dobrozdání.

"K vyřčení ano, či ne bych musel jet 20 vteřin v rychlosti 300 kilometrů za hodinu," líčil Webber. "Oči by si musely zvyknout na světlo, abych se mohl koncentrovat na jízdu."
Webberem požadovaných podmínek nešlo kvůli parametrům okruhu dosáhnout. Některé poznatky jsou přesto velmi cenné i vzhledem k nočnímu dobrodružství v Singapuru.

Například? Jisté je, že formule, která je v podstatě plackou, prakticky nevrhá stíny. A jak vůz přejíždí z méně a více osvětlených míst, zdá se, že zpomaluje a zrychluje, ač jede konstantní rychlostí. Světla musí být řešena tak, aby neoslňovala. A hlavně nesmí – což je hrůzná představa – vypadnout.

"Formule není fotbal. Když vypne světlo ve 300kilometrové rychlosti, máte problém," říká jeden z jezdců, Nick Heidfeld, a jeho kolegové vyjadřují podobné obavy.

"Systém je tak jištěný, že výpadek nemůže nastat ani při nehodě," tvrdí Tomas Plessinger, manažer firmy Hella, jež zkouší s přenosným osvětlením prorazit.

Pro fajnšmekry: v Melbourne stály stožáry v rozestupech 12,5 metru střídavě na obou stranách dráhy (v Singapuru budou jen na jedné straně), v zatáčkách se vzdálenost zkracovala, aby bylo světlo pravidelně rozprostřeno.

Ze stejného důvodu se v zatáčkách prodloužila výška stožárů ze šesti na osm metrů.
Hella teď po testech čeká na stanovisko automobilové federace FIA. Jisté je, že tmavé noci pro F1 končí.

Budiž světlo!

DNEM I NOCÍ... Díky umělému osvětlení je nyní možné vidět závody F1 i za tmy. Fotografie je z testovací jízdy v Melbourne.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž