Rakety, co Ženevu minuly: za příplatek nemají klimatizaci, sedadla, koberce

  • 1
Každá automobilka si exkluzivní a exotický model představuje trochu jinak. Mezi novinkami, které měly být představeny na ženevském autosalonu a namísto toho se ukázaly na internetu, je takových exkluzivních modelů víc než dost. A některé dovedou pořádně překvapit.

Aston Martin V12 Speedster

Extrémně drahá auta, která posádku neochrání před deštěm a dovedou jí pořádně rozcuchat účes, jsou nějak v módě. Mezi ženevskými novinkami jsou hned dvě – vedle Bentleye Mulliner Bacalar se představil i Aston Martin V12 Speedster.

Nádherný a dramatický roadster je přitom v dané společnosti, kam patří třeba ještě McLaren Elva a Ferrari Monza, doslova terno. Oproti nim si ho totiž zákazníci mohou pořídit „za hubičku“ – pouhých 765 000 liber, což je méně než polovina ceny podobně koncipovaných modelů konkurence. Roadsteru V12 Speedster vznikne 88 kusů a na rozdíl od soupeřů nebyla tato série v době vydání tiskové zprávy vyprodána. Teď už to možná  neplatí.

Auto bude stavět divize Q by Aston Martin, která má na starosti všechny vysoce individualistické projekty. Speedster používá moderní hliníkovou platformu automobilky, která tu sice dostala prvky z modelů Vantage nebo DBS Superleggera, ale výsledkem je zcela unikátní uspořádání. Tím chce Aston Martin říci, že tohle není jen hodně drahý a střechy zbavený Vantage. I když tak trochu vlastně je.

Ale opravdu jen trochu. Ta krásná karoserie vyvedená u představeného kusu v barvě Skyfall Silver inspirované stíhačkou F/A 18 je například téměř celá z uhlíkových vláken. Karoserie opticky rozděluje prostor řidiče a spolujezdce, takže tu každý sedí jakoby ve svém kokpitu. Pod dlouhou kapotou se schovává dvanáctiválec z dílen německého AMG, který je tu naladěn na ambiciózních 700 koní.

Přes osmistupňovou automatickou převodovku a samosvorný diferenciál putuje jeho síla na zadní kola. Stovka je otázkou 3,5 sekundy, maximální rychlost je omezena na 300 km/h. To asi aby to účes tolik neschytal. V12 Speedster má nabízet čistou radost z jízdy, ale ve většině případů to bude spíš tak, že ozdobí nějakou soukromou sbírku podobných automobilových unikátů.

Alfa Romeo Giulia GTAm

I Alfa Romeo má nově opravdu exkluzivní model. Nová Giulia GTA a GTAm vrací na scénu legendární jméno odlehčených vozů Alfa Romeo. Z „obyčejného“ sedanu Giulia Quadrifoglio je teď extrémní sportovní náčiní, které je vším, jen ne obyčejným cestovním vozem.

Zákazníci si budou moci u nové speciality vybrat ze dvou provedení. Vybírat však musí rychle – v obou verzích vznikne dohromady 500 očíslovaných kusů, víc ne. Giulia GTA je civilnější z dvojice novinek, je to zjednodušeně řečeno odlehčená a pořádně nabroušená Giulia Quadrfoglio. Oproti ní se podařilo využitím lehkých materiálů uspořit 100 kilogramů hmotnosti, ta pohotovostní teď činí 1 520 kilogramů.

Alfa Romeo Giulia GTAm

Nahoru šel naopak výkon. Parádní 2,9litrový šestiválec s původem u Ferrari dává namísto 510 koní 540. Giulia GTA i díky tomu zvládne s funkcí Launch Control sprint na stovku za 3,6 sekundy, což je hodnota z říše supersportů. K parádním výkonům na silnici i okruhu autu pomáhá i aktivní aerodynamika laděná ve spolupráci se specialisty od Sauberu, tedy z Formule 1.

Ještě extrémnější je Giulia GTAm. I to je auto, které je plně homologováno pro provoz na silnici, ale při pohledu do interiéru to tak vlastně ani nevypadá. Zadní sedadla šla pryč, namísto nich tu je nový rám, který zvyšuje tuhost karoserie. Nechybí „povinný“ hasicí přístroj. Vpředu jsou sportovní sedadla s pětibodovými pásy. A čalounění je téměř všude, kam oko dohlédne, z Alcantary.

Ke své Alfě Romeo Giulia GTA či GTAm dostanou zákazníci špičkový servis. Prodej bude probíhat individuální formou osobních setkání, každý majitel ke svému autu obdrží i přilbu Bell ve speciálním GTA designu a také kompletní závodní oblečení (overal, rukavice, boty) značky Alpinestars. V příslušenství bude i na míru vyrobená plachta na zakrytí vozu.

McLaren 765LT

Se svou troškou do mlýna ještě vyladěnějších a o něco rychlejších a exkluzivnějších aut přispěchal v době ženevského autosalonu i McLaren. Ten z „běžného“ modelu 720s udělal lehčí a rychlejší 765LT. Výsledkem je auto, které se v mnohém blíží extrémnímu modelu Senna. Z něj si ostatně půjčuje i některé části.

Pokud je pro vás McLaren 720s příliš pomalý, 765LT je řešení. Jak napovídá název, čtyřlitrový přeplňovaný osmiválec McLarenu je tu nově vyladěn na 765 koní, tedy o 45 víc než u základního modelu. Konstruktéři pak uspořili i 80 kilogramů hmotnosti. Výsledkem je zrychlení na stovku za 2,8 sekundy a na dvoustovku za 7,2 sekundy. To je o šest desetin méně než u 720s a jen o čtyři víc než u typu Senna.

Z něj si 765LT půjčuje například sedadla, díky kterým se podařilo ušetřit asi 18 kilogramů hmotnosti. Pryč šly zbytečnosti jako koberečky, 765LT nemusí mít ani klimatizaci, veškeré díly karoserie jsou z uhlíkových vláken, což uspořilo 14 kilogramů.

Celých 22 kilogramů ušetřila nová kovaná kola. Brzdiče pochází také z modelu Senna, na přání si pak zákazníci mohou objednat i jeho speciální karbon-keramické kotouče, jejichž výroba trvá sedm měsíců. To kvůli procesu zrání, který zaručí opravdu extrémní odolnost proti vadnutí.

Přepracována byla samozřejmě i aerodynamika, která teď diktuje dramatický vzhled vozu. Přítlak je o 25 % vyšší než u 720s. Přepracováno bylo i odpružení, pružiny jsou o 11 % tužší a podvozek sedí o 5 mm blíž k silnici. Zbrusu nová je i titanová výfuková soustava, která je zakončena efektní čtveřicí koncovek v zádi vozu.

Maximální rychlost novinky je 330 km/h a zájemci si opět budou muset trochu pospíšit. Typu 765LT totiž vznikne 765 kusů, ani o jeden navíc.

Porsche 911 Turbo

Nové Porsche 911 Turbo opět posouvá hranice možného a snaží se zase o něco víc popírat jakékoli fyzikální zákony. Provedení Turbo S, které se dočkalo své internetové premiéry, tak například na stovku zrychlí za 2,7 sekundy, tedy o desetinu rychleji než divoký McLaren na předchozí stránce.

Přitom je 911 Turbo slabší a samozřejmě o dost těžší, jelikož tohle je tradičně taková rychlá silniční střela, hodně komfortní GT a nikoli specializované náčiní na trať. Za ohromující zrychlení, které je o dvě desetiny sekundy lepší než u předchůdce, vděčí 911 Turbo S samozřejmě pohonu všech kol a posílenému motoru.

Plochý šestiválec o objemu 3,8 litru teď ve verzi Turbo S dává výkon 650 koní, o 70 víc než u předchůdce. Točivý moment poskočil na rovných 800 Nm. Agregát toho dosahuje mimo jiné i zvětšenými turbodmychadly (jsou dvě) a také radikálně vylepšeným chlazením, které přitom klade menší aerodynamický odpor. Výsledkem toho všeho je například i hodnota zrychlení z nuly na 200 km/h za 8,9 sekundy. To je o celou sekundu rychlejší než předchůdce (a ano, McLaren už mu tady ujede).

Nové Porsche 911 Turbo S také dostalo dramatičtější vzhled. Karoserie je opět širší než předtím, výraznější je i zadní přítlačné křídlo a novým prvkem je aktivní aerodynamika třeba v podobě hydraulicky stavitelného předního spojleru. Výsledkem úprav je mimo jiné i o 15 % větší přítlak. I proto maximální rychlost zůstala na hodnotě 330 km/h.

Vzhledovou i technickou zajímavostí jsou odlišně veliká kola: vpředu jsou dvacetipalcové ráfky, vzadu pak kola s průměrem 21 palců. Pro Turbo je toto řešení zvoleno vůbec poprvé. Nově naladěné je i odpružení a celý inteligentní systém PASM s podvozkem sníženým o 10 mm. Samozřejmostí je veškerá možná luxusní výbava.

Cupra Formentor

Loni se na ženevském autosalonu ukázala studie Cupra Formentor, vcelku překvapivého samostatného modelu nové sportovní značky Seatu. Letos se tamtéž měla Cupra Formentor ukázat v sériové podobě. Namísto pod reflektory autosalonu se však musela novinka odhalit na internetu.

Kompaktní crossover zůstal u svých svalnatých a dramatických tvarů. Nadále platí, že toto auto nemá a nebude mít své přímé dvojče ani u Seatu, ani u dalších značek koncernu. Samozřejmě stojí na koncernové platformě MQB. Mezi kompaktními SUV na ní postavenými je Formentor rozhodně nejdynamičtější.

Cupra se však chlubí tím, že i při dynamických linkách evokující karoserie kupé je Formentor praktické auto. Rozměry auta jsou 4 450 mm na délku, 1 839 mm na šířku a 1 511 mm na výšku. Díky rozvoru 2 680 mm slibuje Cupra dostatek místa pro pasažéry, zavazadlový prostor pak nabídne také solidních 450 litrů.

Že je u modelu Formentor vzhled jednou z nejdůležitějších kapitol, ukazuje i pozornost, kterou Cupra věnuje barvám. Formentor bude nabízen ve čtyřech tlumených metalických odstínech (Urban Silver, Midnight Black, Magnetic Tech a Candy White) a také trojici speciálních barev (Graphene Grey, Dark Camouflage a Desire Red). Na výběr budou i dva matné laky (Petrol Blue Matt, Magnetic Tech Matt). Atraktivním detailem budou devatenáctipalcová kola, která mohou být volitelně v měděném vzhledu.

Pod kapotou modelu byly ohlášeny dva různé pohonné systémy. Vrcholem nabídky bude čtyřválec 2.0 TSI naladěný na 310 koní (228 kW) a 400 Nm točivého momentu, samozřejmostí je pohon všech kol a dvouspojková převodovka. Druhou představenou volbou je plug-in hybridní provedení, které kombinuje agregát 1.4 TSI s elektromotorem pro celkový výkon 245 koní (180 kW). Plug-in hybrid zvládne ujet na elektřinu asi 50 kilometrů na jedno nabití.

DS 9

Mezi všemi těmi nabroušenými exkluzivními auty, která se měla představit v Ženevě, je příjemným a elegantním zjevením novinka francouzské značky DS. Model DS 9 je totiž velký sedan, který klade důraz především na jízdní komfort.

Velké francouzské sedany na něj kladly důraz vždy a byly v tomto ohledu vždy špičkou. Jenže také se nikdy vlastně proti silné německé a další konkurenci příliš neprosadily. Ať už to byly vozy jako Renault Safrane či Vel Satis, Peugeot 605 nebo 607, Citroën XM či naposledy extravagantní Citroën C6, vždy měla tato auta velké kouzlo, ale moc zákazníků nepřilákala. Často totiž byla dost extravagantní s neobvyklými řešeními, což se ve třídě, kdy většina zákazníků volí konzervativně, moc nehodilo.

A tak je z tohoto hlediska DS 9 vlastně sázkou na jistotu. Francouzský sedan luxusní odnože Citroënu je totiž tentokrát auto bez výstřelků, které spíš než na šokující a údiv vyvolávající řešení vsadilo na eleganci a perfektní zpracování. Jen pár designových detailů je odkazem třeba i na původní legendární Citroën DS. Jedním z nich jsou třeba malé světlomety v horní části zadního sloupku karoserie.

I technika je tentokrát sázkou na jistotu. Pod 4,93 metru dlouhou karoserií se ukrývá modulární platforma koncernu EMP2, u které jen došlo k důkladnému protažení rozvoru (na 2,9 metru). Pod kapotou bude zprvu plug-in hybridní technika. Elektromotor má výkon 110 koní a auto s ním umí jet až 135 km/h, elektrický dojezd má být mezi 40 a 50 kilometry na jedno nabití. Spalovací motor pak vyžene celkový kombinovaný výkon na 225 koní.

V nabídce bude i silnější provedení s výkonem 250 koní. Vrcholem pak bude plug-in hybridní s celkovým výkonem 360 koní, kde elektromotor připojí do práce kromě předních i zadní kola. Nečekaně tedy půjde velký francouzský sedan koupit i s pohonem 4x4. V nabídce bude i jedna čistě benzinová varianta se šestnáctistovkou PureTech o výkonu 225 koní.

DS slibuje inteligentní odpružení, které bude umět skenovat vozovku před autem a také pokročilé poloautonomní řízení, které bude aktivní v rychlostech od třiceti do 180 km/h. Chybět nebude noční vidění, pokročilá LED světla a spousta dalších vymožeností. Velký francouzský sedan se bude pro světové trhy vyrábět v Číně.

Volkswagen Golf GTI

Ke sportovním ženevským novinkám, které si nakonec odbyly premiéru pouze virtuální, se řadí i nový Volkswagen Golf GTI. A nejen ten – značka představila rovnou i provedení GTD a GTE, tedy naftovou verzi a plug-in hybrid.

Golf GTI je pokračováním sportovní legendy a zůstává věrný klasickému pohonu. Pod kapotou tedy najdeme dvoulitrový motor TSI s výkonem 245 koní a točivým momentem 370 Nm. Fanoušci ocení, že bude tato verze k mání i se šestistupňovou manuální převodovkou, volitelně pak bude k dostání sedmistupňový automat DSG.

Plug-in hybridní provedení Golf GTE se chlubí stejným systémovým výkonem jako benzínová verze, tedy 245 koní. Skládá ho z obvyklých zdrojů, které koncern používá napříč svými plug-in hybridními modely: tedy čtyřválce 1.4 TSI se 150 koňmi a elektromotoru se 115 koňmi. Stejný pohon využívá třeba Škoda Octavia RS iV nebo nový Cupra Leon. Na elektřinu z baterie ujede GTE až 60 kilometrů a v elektrickém režimu zvládne jízdu maximální rychlostí 130 km/h.

Provedení GTD pak dostává pod kapotu tradiční dvoulitrové TDI, které je tentokrát naladěno na rovných 200 koní. Točivým moment 400 Nm je shodný s plug-in hybridní variantou. U hybridu a dieselu je standardem automatická převodovka DSG, v případě nafťáku sedmistupňová, hybridní model má šestistupňové ústrojí.

Jednotlivé verze jsou decentně odlišeny nejen patřičnými znaky, ale také barvou, ve které jsou některé detaily vyvedeny. GTI má vyhrazenu červenou, GTE modrou a GTD stříbrnou. Novým detailem je i světelný LED pásek, který spojuje oba čelní světlomety a sahá doprostřed k logu značky.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž