Jiná země, jiný kontinent, jiný peloton... ale Štybar vyhrál i tady.
V sobotu mu po mocné akceleraci patřila předposlední etapa klání Kolem San Juanu, vrcholící po 170 kilometrech na autodromu Villicum.
Na čtyřkilometrovém okruhu, kde jindy svádějí souboje silné automobily a motocykly, se měla podle papírových předpokladů odehrát koncovka stvořená pro sprintery, na etapu si dělali zálusk Fernando Gaviria či Peter Sagan.
Jenže 500 metrů před cílem přišel v jedné z devatenácti zatáček autodromu Štybarův nástup, který jeho tým Deceuninck - Quick-Step nazval „útokem ze staré školy“.
Čtyřiatřicetiletý Čech se z pozadí rychle probil na čelo pelotonu a okamžitě ostatním ujížděl.
Protivníci nedokázali patřičně reagovat.
Marně jej na posledních metrech dotahoval Juan Sebastian Molano z týmu Emirates. Sice se ke Štybarovi přibližoval, ale ten si už triumf vzít nenechal.
„Velký klasikář Štybar vítězí,“ vykřikoval hlasatel.
Daniel Oss a Peter Sagan, duo stáje Bora, spurtovalo na 5. a 6. místě, Fernando Gaviria, jemuž se po Štybarově útoku rozsypal rozjížděcí vlak stáje Emirates, dojel dvanáctý a nenavázal na dvě prvenství z předchozích etap.
„Chtěli jsme zkusit něco trochu jiného než klasický spurt,“ vyprávěl Štybar.
Minulý týden, před startem celého závodu, jezdci Quick-Stepu na tomto autodromu trénovali a zkoušeli si zde i akceleraci.
Ve svém středu sice mají v Argentině elitního sprintera Álvara Hodega i lídra celkového pořadí, 20letý megatalent Remka Evenopoela, přesto sportovní ředitel Davide Bramati schválil plán, v jehož centru byl v sobotu někdo jiný.
„Jsem rád, že mi tým dal důvěru a já mohl jet o etapu,“ ocenil později Štybar.
V extrémně teplém počasí se v průběhu dne necítil nejlépe. „Ještě dva kilometry před cílem jsem měl špatný pocit,“ popisoval. „Ale na posledním kilometru, když jsem sledoval, jak se v čele formuje tým Emirates, jsem si řekl: O. K., tohle je ta správná chvíle překvapit ostatní. Mé vítězství bylo výsledkem našeho pečlivého plánování, už na týmovém mítinku jsme se dohodli, že se v těchto místech pokusím o velký útok.“
Závod, jenž je zařazen do nového seriálu ProSeries (tedy hned pod World Tour), vyvrcholí v neděli v San Juanu. V závěrečné etapě je Štybar přichystán pomoci týmovým kolegům. „Jsme motivováni pojistit Remkův trikot lídra a spurtovat s Álvarem Hodegem o další etapové vítězství.“
Remco Evenepoel vede celkově o 33 sekund před Italem Gannou a v sobotu prožil relativně klidný den v pelotonu, chráněn týmovými kolegy.
Zpravodajství |
Štybarovo vítězství bylo nejen osmnácté v jeho profesionální silniční kariéře, ale zároveň 749. v historii stáje Quick-Step. V neděli se pak jeho týmový kolega Dries Devenyns na australské worldtourové jednorázovce Cadel Evans Great Ocean Race postaral o triumf s pořadovým číslem 750.
Josef Černý v dresu týmu CCC tu dojel na 69. místě.
Zbývající dva čeští profesionálové z prvodivizních stájí, Roman Kreuziger a Jan Hirt, dosud do závodní sezony nevstoupili. Kreuziger se v barvách stáje NTT, což je nový název pro dosavadní tým Dimension Data, představí od úterý v etapovém klání Kolem Saudské Arábie.
Štybarova pozornost už nyní směřuje k jarním klasikám.
„Je to poprvé, co závodím v Argentině a na začátku sezony nikdy pořádně nevíte, v jaké kondici se právě nacházíte. Takže vítězství je i injekcí mému sebevědomí,“ říkal v sobotu.
„Vím, že mě před velkými závody ještě čeká nějaká práce. Mými velkými cíli jsou i letos Strade Bianche, Flandry a Paříž-Roubaix. Ale jsem šťastný, že jdu po správné cestě a mohu dál pracovat na své kondici.“
Loni jej etapové vítězství ve vstupním závodě Kolem Algarve „odpálilo“ k prvním klasikářským worldtourovým triumfům kariéry na Omloop Het Nieuwsblad a BinckBank Classic.
Podobný scénář, byť pro změnu s argentinským rozjezdem, by se mu rozhodně zamlouval.