Momentka z trasy páté etapy Vuelty.

Momentka z trasy páté etapy Vuelty. | foto: Cxcling/La Vuelta

Ztratili jsme kus pelotonu. Ve vzduchu. Bouře vymrštila letadlo k Madridu

  • 11
Co ještě se může přihodit na této Vueltě? Taková otázka se přetřásala poté, co ji už několikrát nevyzpytatelné počasí proměnilo v chaos. S nadsázkou se tradovalo, že teď je na čase útok rozzuřeného býka proti pelotonu. Ale stalo se něco jiného. Peloton „uvízl“ v oblacích.

Z regionu Murcie, kde vrcholila nedělní etapa, se měli jezdci přesunout do Valladolidu, kde na ně po dni volna čeká klíčová úterní časovka.

Charterové lety byly na nedělní večer připraveny, aby se nemuseli zdlouhavě přesouvat v autobusech.

Jenže zároveň se schylovalo k silné bouřce.

Pouze prvnímu z charterových letů, na jehož palubě byli i jezdci Jumba, Quick Stepu, UAE Emirates a Ineosu se tak povedlo dosáhnout Valladolidu, kde na ně před půlnocí čekala v hotelích i večeře.

Druhý airbus společnosti Vueling odstartoval z Murcie ve 20:45 a převážel jezdce i část personálu sedmi týmů: Arkéa-Samsic, Alpecin, Burgos-BH, Caja Rural, DSM, Lotto-Dstny a Lidl-Trek. Letěli s ním tedy i lídr bodovací soutěže a vítěz dvou etap Kaden Groves z Alpecinu nebo český cyklista Michal Schlegel ze stáje Caja-Rural. Navrch mnozí organizátoři závodu.

Také tento charter se pokusil přistát ve Valladolidu, ale nepodařilo se mu to.

„Vystřelilo nás to přímo nahoru,“ líčil pro server Cycling Weekly jeden z účastníků letu, který si nepřál být jmenován. K prudkému zvednutí přistávajícího letadla směrem vzhůru došlo údajně jen zhruba 20 metrů nad zemí.

„Několik lidí to zaskočilo nepřipravené,“ líčil zdroj Cycling Weekly. „Nervy se rozjitřily, nastal trochu zmatek, navíc turbulence trvaly asi 20 minut. Pilot se pokusil přistát znovu, ale z okna jsme viděli bouřku s blesky. Bylo jasné, že věci nejsou v pořádku. Pilot se poté ozval a oznámil, že kvůli bouři se už nemůže bezpečně přiblížit k Valladolidu.“

Let musel být přesměrován na letiště v Madridu, vzdáleném 200 kilometrů od Valladolidu.

Zatímco někteří pasažéři prožívali tyto události značně neklidně, došlo i na černý humor či připomínky, že cílového města celé Vuelty tak dosáhnou o dva týdny dříve než ostatní.

Část cyklistů dokonce začala zjišťovat, který jezdec z tohoto letu si stojí nejvýše v celkové klasifikaci a „vyhraje“ tudíž Vueltu. Byl jím Cristián Rodríguez ze stáje Arkéa, průběžně osmnáctý.

Jetse Bol z Burgos BH na sociální síti X ironicky glosoval: „Je hezké zkrátit Vueltu o jedenáct etap.“

Když se ve 23:15 blížili k madridskému letišti, pilot informoval cestující, že mají na výběr. Buď jim organizátoři poskytnou hotely v Madridu, nebo mohou nasadit náhradní autobusy, které je hned odvezou do Valladolidu.

Všechny týmy se rozhodly pro druhou možnost.

Namísto původně plánovaného hodinového letu je tak čekaly další dvě a půl hodiny autobusy, které odjížděly ze španělské metropole těsně před půlnocí.

„To je karma,“ reagoval Romain Bardet z týmu DSM na Instagramu a naznačil, že jde o „trest“ za nadměrné používání leteckých transferů v dnešní době. Přidal hashtag „Čas pro změnu“.

Problémem bylo, že řada jezdců tou dobou stále nevečeřela. Autobusy proto opakovaně zastavovaly na čerpacích stanicích. Jenže vzhledem k předchozí meteorologické výstraze před silnou bouří byly všechny benzínky uzavřeny. „Cyklisté kupovali jídlo aspoň v prodejních automatech, protože měli hlad,“ řekl zdroj Cycling Weekly.

Některé týmy dojely do svých hotelů v Palencii, 50 kilometrů severně od Valladolidu, až ve čtvrt na čtyři nad ránem. Ne všichni cyklisté šli rovnou spát, místo toho o půl čtvrté ráno večeřeli, týmoví šéfkuchaři jim přichystali něco teplého do žaludku.

„Ve 3:15 jsme dorazili do hotelu. Do té doby jsme nic nejedli,“ postěžoval si Edvard Theuns z Lidl-Treku na sociálních sítích. „V době, kdy převažujeme každý gram a děláme vše pro to, abychom zůstali zdraví, to není právě vzpruha pro morálku.“

Mnohé týmy pak odložily pondělní rekognoskaci trati časovky a plánované tiskové konference během volného dne.

Letecké zmatky každopádně jen podtrhly vršící se trable, které zčásti také kvůli nevyzpytatelnému počasí letošní Vueltu sužují.

Úvodní barcelonské etapy se utápěly v silném dešti (a týmová časovka proto i ve tmě), což vedlo k napětí a ostrým diskuzím mezi cyklisty a organizátory a k neutralizaci dojezdu 2. etapy přes Montjuic. Ta se neobešla ani bez organizačních zmatků.

Následovala kolize Remka Evenepoela padesát metrů za cílem třetí etapy, kde vletěl do místní novinářky a obvinil vedení Vuelty z nedostatečných bezpečnostních opatření.

V neděli potom znovu zaúřadovala příroda při horském dojezdu na prémii 2. kategorie Alto Caravaca de la Cruz. Prudký slejvák před příjezdem cyklistů způsobil, že se na závěrečné pasáži stoupání objevily hlína a bahno. Organizátoři proto zneutralizovali etapu dva kilometry před cílem, nestihli však už zde namontovat novou „cílovou“ bránu. A tak jezdce v tomto místě pouze odmával praporkem ředitel trati Fernando Escartin.

Naštěstí k žádnému útoku rozzuřeného býka na peloton stále nedošlo...