"Prostor, jaký mám v pelotonu, je až komický," říká 24letý Brit. "Cyklisté z jiných stájí se ohlížejí přes rameno, aby mi včas uhnuli. Místo aby se mi snažili zavřít cestu, tak v kritických místech jako by ustupovali – a náš vlak může snadno projet. Až mě někdy napadá: Copak se ani nechtějí pokusit mě porazit?"
František Raboň, jeho týmový kolega, který teď na Tour chybí, ale rozjížděl mu spurty například loni na Giru, přitaká: "Ostatní už ani nejsou vůči nám ve spurtu moc agresivní.
Ví, že s naším vlakem moc bojovat nemohou." Jak vlastně tato strategie funguje? Dva jezdci Columbie jsou při rovinatých etapách vyčleněni, aby pomáhali se sjížděním úniků malých skupinek. Na Tour nyní připadá tahle role Eiselovi a Grabschovi. "Němec Grabsch je sice mistrem světa v časovce, proto vypadá trochu blbě, že jede pomáhat na roviny. Ale on s tím počítá," říká Raboň.
Samotný vlak Columbie se začíná formovat čtyři až pět kilometrů před cílem. "Mark si na poradě řekne, kde bude kritické místo, třeba prudká zatáčka, ve které už musíme být seřazeni na špici pelotonu, abychom eliminovali možnost pádu," líčí Raboň.
Vlak se většinou skládá ze sedmi mužů stáje, posledním "vagonkem" je Cavendish. "Každý odtáhne kilometr, pak odstoupí a do cíle už ani nešlape, jak je vyčerpaný."
Na poslední kilometr zůstávají už jen dva "dvorní" Cavendishovi spurteři, kteří odtáhnou 500 a 300 metrů, nyní na Tour Australan Renshaw a Němec Martin. On sám nastupuje na posledních 200 metrů.
Cavendish od pomocníků vyžaduje, aby vlak rozjížděli na jedné straně silnice. "Kdybychom šlapali uprostřed, mohou nás jiní závodníci objíždět z obou stran, to není dobré." Kilometr před cílem frčí cyklisté rychlostí okolo 63 kilometrů za hodinu, Brit v koncovce letí víc než sedmdesátkou.
"Ve stáji je šest národních mistrů v časovce, umíme vyvinout takovou rychlost, jakou on potřebuje," ujišťuje Raboň.
Že 69kilový Cavendish vyhraje některou z etap, to byla před letošní Tour největší tutovka. Už ovládl dvě. Ve třech dnech!