Čínský cyklista Ťi Čcheng na trati klasiky Milán-San Remo

Čínský cyklista Ťi Čcheng na trati klasiky Milán-San Remo | foto: Profimedia.cz

Jednou vyhrajeme i Tour, věří čínský pionýr, první v pelotonu Vuelty

  • 7
Jeho soupeři se v cíli šklebí, padají únavou, vyčerpáním i horkem, které Vueltu letos tak spaluje. Samozřejmě i Ťi Čcheng, pětadvacetiletý borec ze severovýchodu Číny, v pelotonu trpí. Většinou má ale na tváři úsměv - start v Grand Tour je totiž pro cyklistického průkopníka z dalekého východu splněným snem. "Jsem na to hrdý," říká.

Čcheng jezdí v barvách týmu Argos-Shimano a píše čínskou historii v novém odvětví. "Jsem šťastný, že tady můžu být, že mi tým dal důvěru," svěřil se serveru velonews. "Těší mě, že jsem první Číňan v Grand Tour. A možná někdy v budoucnu pojedu i slavnou Tour de France."

Vuelta je nejnáročnější závod, do jakého kdy nastoupil, dosud absolvoval maximálně závody Kolem Turecka, menší podniky ve Francii a asijské závody. Vše maximálně desetidenní testy. Teď, pokud chce být i prvním Číňanem, který závod Grand Tour dokončí, musí přežít dvojnásobek.

Cíl Vuelty čeká v Madridu za dalších 18 dnů. "Pokud vydržím, pomůžu čínské cyklistice," těšil se Čcheng.

Profesionálem je od roku 2007, nikdy však nezískal velké vítězství. Vlastně se mu ani nepřiblížil. Úspěchem je už to, že dojíždí do cíle v hlavním poli. V klasifikaci Vuelty mu patří 172. místo a skoro půlhodinová ztráta na lídra - Španěla Rodrígueze.

"Pracuju na svém spurtu, a pokud shodím pár kilo, můžu být dobrý i v kopcích," dumal pravděpodobně nejhůře žebříčkově postavený závodník celého pelotonu. "Ale jsem tu hlavně pro to, abych pracoval pro tým. Maximálně se pokusím o nějaký únik."

Ale jednou... Čínský pionýr sází na to, že cyklistika v jeho zemi zažije boom a že v miliardové populaci se někdy v budoucnu objeví velký šampion. "Každý u nás má auto, ale lidé se o sport začínají čím dál víc zajímat," prozradil. "I moji rodiče jezdí do práce na kole. Jednou třeba budeme mít čínské sponzory nebo i celý čínský tým. To je náš velký cíl."

Čína je spící potenciál a vytušila to i cyklistická federace UCI, která tlačí čínské závody do světového kalendáře. Sice je ještě brzy na to, aby se tamní závodníci porovnávali s Contadorem nebo Wigginsem, jenže stejné to kdysi bylo, když zpoza oceánu dorazili do Evropy Australané a Američané. A dnes jim patří velké závody.

I když možná ne on sám, tak některý z Čchengových následovníků by mohl zařídit průlom čínské cyklistiky, jednou možná budou závodníci z východu bojovat o žlutý, růžový nebo třeba duhový dres. "Třeba jednou nějaký z nás vyhraje Tour," doufal. "A proč ne? I jiné národy už ji vyhrát dokázaly. I když to asi nějakou dobu bude trvat. Možná deset, možná dvacet let."