ŠAMPÍČKO. Britský cyklista Simon Yates udržel růžový trikot i po 8. etapě Gira

ŠAMPÍČKO. Britský cyklista Simon Yates udržel růžový trikot i po 8. etapě Gira | foto: AP

Giro před bitvou hvězd na Gran Sassu. Třeba zase něco zkusím, říká Yates

  • 15
Stáj Mitchelton-Scott hájí růžovou a Chris Froome stále není ve své kůži. Apeninská osmá etapa Gira však byla pouhou předehrou před jednou z nejtvrdších zkoušek celého závodu, která dnes na peloton italské Grand Tour čeká.

Byl to v sobotu obrázek, na který jsme si zvykli při posledních ročnících Tour, kdy se neustále vracel a vracel.

Jedna extrémně silná stáj kontroluje dění v horských etapách takřka stylem start - cíl.

Dělo se to také v sobotu na Giru, na 209kilometrové pouti k bazilice z 12. století, vyčnívající ve střední Itálii nad městem Montevergine.

Jenomže ta stáj, režírující dění, se nejmenovala Sky.

Platilo totiž: v hlavní roli Mitchelton-Scott.

Giro d´Italia 2018

Speciální příloha iDNES.cz

Obsazení tohoto „filmu“?

Do přímořských rovin: fousatý dlouhán Sam Bewley a nezničitelný čtyřicátník Svein Tuft.

Výpomoc pro následnou cestu do vnitrozemí: dánský pracant Chris Juul-Jensen.

Vrchařská síla do cílového stoupání: mladík Jack Haig a matador Roman Kreuziger. K nim navrch bodyguard, jenž kryje záda: někdejší Froomův superdomestik Mikel Nieve.

A mezi nimi se skrývaly růžový a modrý drahokam týmu: Simon Yates a Estéban Chaves.

Bezpečně byli doručeni až k bazilice.

Zato parta Sky...

Už zase trable. 

V ostré pravotočivé zatáčce pět kilometrů před cílem ztrácí Chris Froome na zmoklé vozovce kontrolu nad svým kolem, ocitne se na zemi a musí dojíždět menší ztrátu.

Za cílem si oblékne bundu, beze slova sjíždí do údolí, kde čeká týmový autobus Sky a hned zajde dovnitř. „Po etapě vypadal Chris dobře, nestěžoval si,“ říká mezitím Matteo Tossato, ještě nedávno závodník a nyní jeden ze sportovních ředitelů Sky.

Jistě, mohlo to s ním opět jednou dopadnout i mnohem hůř. 

„Silnice byly velmi kluzké. Podklouzlo mi zadní kolo, když jsem přejížděl bílou čáru a akceleroval v zatáčce,“ vysvětluje Froome později. „Chlapci z týmu pak odvedli fantastickou práci, když mě doručili zpět do balíku a hned i do jeho popředí.“

12.května 2018 v 20:09, příspěvek archivován: 13.května 2018 v 08:56

@ChrisFroome: "The guys were fantastic. They helped me get straight back into the race - and straight back to the front of the race - within a kilometre." Hear from Froomey on a tense finale at #Giro101. > https://t.co/X3MOYgt1tx https://t.co/O2OOrpPHhT

Kalhoty má na jednom místě roztržené, na koleni čerstvou ránu a krev. Upadl na to samé pravé koleno jako při tréninku časovky v Jeruzalému.

Přestože v minulých dnech reportéry opakovaně ujišťoval, že z jeruzalémského karambolu už nepociťuje žádné následky, nyní jeho týmový šéf Dave Brailsford přiznává: „Ten pád Chrise jednoznačně ovlivnil, je to na trati vidět.“

9. etapa ONLINE

sledujte od 14.00 podrobně

Není to Froome superman, tak jako v minulosti na Tour. „Je na Giru víc lidský,“ říká Giuseppe Martinelli, manažer týmu Astana. (Koneckonců, ani Martinelliho trumfové eso Miguel Angel López zatím není zcela hoden své supermanské přezdívky.)

Froome ztrácí 1:10 minuty na vedoucího Yatese. Padá, podobně jako na Giru 2013 padal jiný prominentní lídr týmu Sky jménem Bradley Wiggins, trpící právě fóbií ze sjezdů. 

Ale na rozdíl od tehdejšího Wigginse není zlomeným mužem.

„Má ještě spousty prostoru ke zlepšení,“ tvrdí Brailsford.

Froome věří v Dolomity a v Savojské Alpy i v dlouhou rovinatou časovku třetího týdne. Ta by měla být parketou pro něj a pro Toma Dumoulina.

Což rozhodně nemusíte připomínat muži v maglia rosa. „Já vím, že v časovce na ně mohu ztratit dvě nebo tři minuty,“ přitaká Simon Yates.

Strategie Mitcheltonu-Scott je tudíž daná. Pokusit se na silné časovkáře najet co nejvíce času v obtížných horských etapách.

Tak jako to provedli ve čtvrtek na Etně.

„Jsme momentálně v lepší pozici, než jsme si dovolili doufat, ale je před námi těžký víkend,“ vykládal před sobotním startem šéf týmu Matt White. „Chceme na Montevergine udržet růžový trikot, ale nevydáme kvůli tomu všechny síly, protože musíme myslet i na nedělní Gran Sasso. Realita je taková, že oba naši lídři potřebují najet co nejvíce času před časovkou, protože i když se v této disciplíně zlepšují, stále se v ní nemohou měřit s Froomem či Dumoulinem.“

V sobotu věnovali Mitcheltonovci velkou pozornost už složení úniku.

„Měli jsme fušku s tím, než se nám povedlo nechat vpředu přijatelný únik,“ líčil Roman Kreuziger. „Prvních 55 kilometrů etapy proto bylo poměrně ostrých. Mezi uprchlíky potom byl i Polanc, ztrácející celkově osm minut, proto Svein a Sam jeli dlouho takové tempo, abychom únik drželi na pět minut od nás.“

Jakmile dorazili na závěrečné 17kilometrové stoupání, spustil se hustý déšť.

To už byla práce pro vrchaře týmu.

12.května 2018 v 23:16, příspěvek archivován: 13.května 2018 v 08:54

What. A. View. #Giro #Giro101 https://t.co/mAlCGO0zmN

„Začalo to být dost hektické, spousta týmů se najednou tlačila dopředu. Tak jsme chtěli být v popředí my, aby Simon a Estéban byli v pořádku, což se nám povedlo,“ popisoval Kreuziger, jenž polevil ve vlastním intenzivním nasazení až na posledních čtyřech kilometrech.

„Rozhodli jsme se, že si v závěru zvolním, protože v neděli nás čeká další důležitá etapa, práce je tu hodně a nemělo smysl trápit se tam až do konce.“

Yates už v sobotu zvažoval, že by si opět zkusil poodjet pro nějaké ty vteřinky k dobru, ale pod kapkami deště od tohoto záměru ustoupil a pouze si hlídal největší konkurenty.

„Jo, napadlo mě, že zaútočím,“ svěřoval se. „Ale na takovém (šestiprocentním) kopci je velmi obtížné vytvořit si náskok. Pouštěl jsem si předtím videa z etap, které tu končily v minulosti, a viděl jsem, že tu nikdy nedošlo k velké selekci. Stejně jako dnes.“

Když závodníci Mitcheltonu viděli, jak kluzká vozovka je, rozhodli se neriskovat. „Jen jsme se snažili diktovat pravidelné tempo v čele pelotonu.“

Dnes to bude patrně úplně jiné.

Apeninský obr Gran Sasso slibuje bitvu hvězd.

13.května 2018 v 09:08, příspěvek archivován: 13.května 2018 v 09:29

Stage 9 May 13th, 2018 ⛅ Pesco Sannita - Gran Sasso d’Italia (Campo Imperatore), 225 km ⏰ Start: 11.00 AM CEST Finish: 5.15 PM ca CEST https://t.co/ZSG9T83pRG #Giro101 https://t.co/aB2heO0pIw

Závěrečné 26kilometrové stoupání vyvede jezdce poprvé na letošním Giru do výšky nad 2000 metrů.

Ale nepůjde jen o tento úmorný výšlap. Na velmi dlouhé, 225kilometrové etapě se stanou předkrmem už stoupání na prémii 2. kategorie Roccaraso a především na prémii 1. kategorie Calascio, navíc i krátká pasáž na nezpevněné silnici.

„Když budu mít dobré nohy, něco na Gran Sassu zkusím,“ navnadí své příznivce Simon Yates. „Záleží to ovšem na spoustě faktorů. Na tom, jak se bude závodit předtím, i na taktice dalších týmů. Ale pokud se na to mé nohy budou cítit, pokusím se najet další čas.“

Pro Frooma a Sky je takový scénář pochopitelně nepřijatelný.

Ani Tom Dumoulin v dresu Sunwebu už nechce sledovat další otevírání nůžek mezi sebou a Yatesem.

Bude to každopádně nesmírně zajímavý horský den.

Z výšin, kam ani ptáci nedoletí, na něj bude dohlížet Marco Pantani. Dnešní etapu věnovali organizátoři jemu. Etapa má být oficiální vzpomínkou na „Piráta“, který na Gran Sassu v roce 1999 slavně triumfoval a oblékl se do růžového dresu. Po sólovém útoku, s takřka půlminutovou převahou, mezi sněhem, v teplotě pouhé 3 stupně Celsia.

13.května 2018 v 13:14, příspěvek archivován: 13.května 2018 v 14:46

La última vez que se ascendió al Gran Sasso d'Italia fue en 1999. Victoria de Marco Pantani por delante del Chava Jiménez, Zülle y Gotti. Fue su primer triunfo en ese Giro, en el que se exhibió antes de ser expulsado el penúltimo día en Madonna di Campiglio #Giro101 #RetroGiro https://t.co/A3IzxFB7Vx

Nedlouho poté se diskvalifikací v Madonně di Campiglio kariéra idolu italských tifosi zlomila. Začal strmý pád geniálního, ale i psychicky labilního cyklisty, který o pět let později skončil smrtí.

Ale to už je úplně jiný příběh.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa