JEDNIČKA. To je Filippo Ganna na letošním Giru.

JEDNIČKA. To je Filippo Ganna na letošním Giru. | foto: AP

Gannova olympijská výzva. Z Tokia chce medaili na silnici i na dráze

  • 2
Na začátku roku se stal počtvrté mistrem světa ve stíhačce na dráze. Co pak ale Filippo Ganna předváděl na silnici, to mnozí nechápali. Vytvořil nový rekord v rychlosti časovky na Giru, kde vyhrál čtyři etapy a oblékal i dres nejlepšího vrchaře. V Imole se stal mistrem světa v silniční časovce. I on byl jednou z tváří letošního cyklistického roku. A zpomalovat nehodlá.

Svým způsobem to letos bylo i jeho Giro.

Jeho výkony v časovkách totiž byly neskutečné. Vlastně i rekordní. Nejenže všechny tři závody proti času suverénně vyhrál, ale také vytvořil nový rychlostní rekord.

Žádný cyklista nezajel časovku na Giru rychlostí 58,8 kilometru v hodině.

Žádný.

Ani Fabian Cancellara, ani Tony Martin, ani žádný z dalších časovkářských fantomů minulosti.

Filippo Ganna to letos dokázal.

„Představení z jiného světa,“ líčila tehdy Gazzetta dello Sport počínání čtyřiadvacetiletého debutanta na Grand Tour.

Jistě, nahrával mu krátký sjezd, který na 15kilometrové trati byl a při kterém dokonce vyvinul rychlost 102 kilometrů v hodině, ale podobných sjezdů byla v minulosti v časovkách spoustu.

On byl prostě nejrychlejší, posunul rekord.

VÁŽNĚ SE TO STALO? Filippo Ganna právě vyhrál druhou etapu na Giru.

Vyhrál i kopcovitou etapu, po které se dokonce na chvíli posunul do čela vrchařské soutěže. Se svými 193 centimetry a 82 kilogramy…

„Letošní rok byl na úspěchy fakt bohatý. Věřil jsem, že se můžu stát mistrem světa v časovce. Ale že bych při premiéře vyhrál čtyři etapy na Giru? Neskutečné,“ líčil.

Na příští rok si dává další nemalý cíl.

Chce medaili z olympiády v Tokiu. A ne jednu. A ne v jedné disciplíně.

Se stříbrem spokojený nebude

Sám ví, že je to trochu „Mission impossible“.

Ale on má rád výzvy a tohle je možná zatím největší výzva jeho kariéry. Připravit se na tři úplně jiné závody ve dvou různých cyklistických disciplínách během dvou týdnů.

Přesně to chce Filippo Ganna v létě v japonském Tokiu dokázat.

Nejprve 24. července objet silniční závod s hromadným startem. O čtyři dny později časovku, ve které chce sebrat zlato. A 2. srpna už jsou na programu rozjížďky stíhačky družstev. V dalších dnech pak semifinále a finále.

Nic těžšího už si vymyslet nemohl.

Bude nesmírně náročné najít rovnováhu mezi přípravou na olympiádu a povinnostmi, které ho smluvně vážou k závodění za britskou stáj Ineos.

„Udělal letos obrovský krok vpřed. Takový, že v příští sezoně bude favoritem každé časovky. Bude favoritem i časovky na olympiádě, a to není jednoduchá pozice,“ uvědomuje si italský kouč Davide Cassani.

Už vůbec ne ve chvíli, kdy Gannu bude za pár dní čekat další závod, ve kterém bude chtít uspět.

Ale čtyři roky dráhové stíhačce obětoval.

Už čtyři roky je součástí týmu Marka Villy, trenéra italských dráhařů, který poskládal skvělou letku. Takovou, která s Gannou směle může uvažovat o olympijské medaili.

„Kluci dosáhli za poslední roky na velké úspěchy, udělali obrovský výkonnostní posun. Tři roky za sebou dojeli třetí na mistrovství světa a minimálně bronzovou medaili by chtěli i z Tokia. Filippo je v tom rozhodně nechce nechat. Ale je to komplikace. Ne ani tak v Tokiu jako spíš v samotné přípravě,“ ví Cassani.

Zrovna stíhačka na dráze totiž není disciplína, ke které byste i s úžasnou výkonností mohli přijít a jen tak si ji zajet.

Je potřeba se s reprezentačními kolegy sehrát.

Vytvořit si automatismy, které rozhodují o setinách v cíli.

„Měsíc před Tokiem prostě bude muset trénovat na dráze. Jinak nelze docílit absolutní sehranosti v týmu. Musíme si o tom co nejdříve promluvit s Ineosem,“ ví Cassani.

Více ho každopádně znepokojuje profil 44kilometrové časovky, která má být náročnější než ta na letošním Giru. Jsou na ní tři kopce, celkem 423 metrů převýšení.

„Je o dost těžší. Ale pokud ji pojedeme, tak na zlato. Se stříbrem určitě ani já, ani Filippo spokojený nebude. Ani v jednom závodě,“ má jasno Cassani.