Neuvěřitelná a působivá, nazval italský deník Tuttosport předposlední etapu, která znovu vyvolává takové kontroverze.
Přitom nový ředitel závodu Michele Acquarone, náhrada za odvolaného Angela Zomegnana, sliboval: "Trasa bude jednodušší a bude zahrnovat méně transferů. Ideální Giro podle mě je takové jako v roce 2010: náročné, jak má být, ale zároveň vyvážené. A takové tento rok nebylo."
Jenže pak muž, který dřív dělal číšníka, tenisového kouče i DJ v rádiu, načrtl podobu předposlední prověrky závodu. Na dohled cíli v Milánu čeká na cyklisty 218 kilometrů a 5 900 výškových metrů.
"Měl jsem za to, že někdo prohlásil: Příští rok uděláme snazší trasu," pronesl rozhořčený Dán Jakob Fuglsang. Podle něj je současný trend dělat Grand Tour stále extrémnější, brutálnější. A nelidské.
"Giro by mělo být humánnější a bez tak důležité etapy v tak pozdní fázi závodu," zlobil se cyklista v rozhovoru pro dánskou agenturu Ritzau.
Tahle děsivá etapa zahrnuje pět kategorizovaných vrcholů se závěrem přes Mortirolo a dojezdem na Stelvio. Cíl bude ve výšce 2 758 metrů nad mořem - nejvýš, co kdy Giro končilo. "Chtějí, aby velké etapové závody byly co nejextrémnější," říkal Fuglsang.
Etapu pořadatelé postavili na základě hlasování fanoušků, kteří žádali zařazení kopců, "které nelze vynechat". Z 32 vrcholů, které tvořily historii závodu, vybrali právě dva slavné horské velikány.
"Bude to etapa fanoušků a s největší pravděpodobností i etapa, která určí vítěze příštího ročníku Gira," tuší organizátoři.
Na Stelvio se v minulosti stoupalo třikrát, a třeba v roce 1965 museli závodníci seskakovat z kol a přenášet je přes sněhové závěje, aby se dostali do cíle. Za rok budou z kol možná padat vyčerpáním.
Giro začne 5. května v Herningu v Dánsku, po třech dnech se přesune do Itálie, kde se odbude celý zbytek třítýdenní bitvy o růžový dres. Oficiální prezentace 95. ročníku Corsa Rosa se koná 16. října.