Do změn v pražské dopravě, které jsou největší za posledních čtrnáct let, zbývá už jen několik týdnů. Posudek odborníků z ČVUT, který měl navržená opatření zhodnotit, však příliš dobře nevyznívá.
Novému systému například vytýkají, že pro zavedení rychlých autobusů, takzvaných metrobusů, nejsou připraveny silnice, leckde podle nich chybějí vyhrazené jízdní pruhy. Další problém je, že už je jen málo času na to, aby byli lidé o všech změnách dostatečně informováni.
Teď si mají ke společnému stolu sednout autoři návrhu ze společnosti Ropid s odborníky z ČVUT a o chystané revoluci v dopravě diskutovat. S výsledky seznámí městskou radu až v polovině srpna. Přitom stanovisko posuzovatelů zní jasně. "Zatímco optimalizaci dopravy jednoznačně podporujeme, návrh se vyznačuje řadou postupů a řešení, které je obtížné doporučit," píše se v oponentní analýze.
A následuje doporučení: pozastavit zavedení velikých změn, které mají odstartovat 1. září. "Pokud nenastanou nějaké mimořádné okolnosti či rozhodnutí rady města, tak termín září platí," uvedl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.
Primátor Bohuslav Svoboda už dříve řekl, že pokud ČVUT navrhne změny, budou se řešit během příprav zářijových změn. To by znamenalo, že se v září zavést nestihnou. "Vnímám obavy Pražanů ze změn v MHD a domnívám se, že bychom celou věc měli řešit na úrovni koalice. Nicméně nepředpokládám, že bychom měli od změn v systému MHD upustit a nerealizovat je," řekl primátor.
Plusy a minusy sítě metrolinekZměny u tramvají: Změny u autobusů: |
Koaliční TOP 09 září považuje za závazný termín. "Změna od září je odsouhlasená. Na tom se nic nezměnilo. Po třech měsících změny vyhodnotíme a případně se udělají úpravy, které zohlední i zmíněný posudek," řekl náměstek primátora Tomáš Hudeček.
Na informování lidí zbývá málo času
Termínu zavedení změn se týká další výtka odborníků z ČVUT. Změny byly schválené před prázdninami a se začátkem školního mají začít platit. Během dovolených a prázdnin však podle nich nebudou Pražané dostatečně informováni o tom, co je čeká. "Chystáme masivní informační kampaň," namítl ale šéf Ropidu Pavel Procházka.
Posudek však zmiňuje, že veřejná diskuse a propagace změn trvá v některých městech v zahraničí i mnoho měsíců, až několik let. "To proto, aby nedošlo k negativním reakcím cestujících a ve výsledku k poklesu atraktivity veřejné dopravy," píší experti v posudku.
Co soudí o změnách odborníci z ČVUT?
1. Tramvajové linky nutně potřebují změnit
"Drobnými úpravami již nelze dosahovat dalších zlepšení, zásadní systémové změny jsou tedy nevyhnutelné," souhlasí ČVUT se zavedením metropolitních linek, které se mají vyznačovat dlouhou trasou a krátkými intervaly. Navíc podotýkají, že síť tramvají bude přehlednější.
2. Problematické metrobusy
Metrobus je linka, na které jezdí kloubové autobusy s krátkými intervaly a po městě se pohybují rychleji než běžné autobusové linky. Jde to díky tomu, že jezdí ve vyhrazených jízdních pruzích. "Pro Prahu je definice 'metrobus' nepoužitelná, protože zaváděné autobusové linky základní podmínky metrobusů nesplňují. Tento princip je v Praze možné aplikovat jen velmi omezeně," píše se ve zprávě.
3. Ušetří se změnami 400 milionů, nebo je to jen pěkná představa?
Posudek měl také zhodnotit, zda úspora 406 milionů korun je dosažitelná. Podle analýzy byly očekávané úspory uměle nafouknuty. Ropid už totiž omezil některé linky v roce 2011 a letos byl navíc zrušen prodloužený provoz víkendového metra (více čtěte zde). Zářijovou změnou se tak ročně ušetří 300 milionů. Podle posudku ČVUT je to však virtuální číslo, které upřesní až konkrétní jízdní řády.