Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Nástup za 60, kilometr za 36 korun. Pražské taxíky od února zdraží

  • 213
Maximální cena za jeden kilometr jízdy v taxi se v Praze od února zvýší z 28 na 36 korun. Cena za minutu čekání bude namísto šesti nově sedm korun a nástupní sazba se zvýší ze 40 na 60 korun. Nově vznikne i ceník pro taxi-elektromobily. Rozhodli o tom pražští radní.

Důvodem zdražení je, že maximální ceny stanovené v roce 2006 již nepostačují ke krytí všech nákladů provozovatele taxislužby.

Změna má provozovatelům umožnit poskytovat své služby novými bezpečnými vozy, které splňující vysoké nároky na ekonomii provozu. K tomu potřebují taxikáři dosáhnout přiměřeného zisku, což jim podle dokumentu, který projednali radní, současné ceny už neumožňují. 

Oproti ceně za kilometr stanovené v roce 2006 se ta současná zvýší o 28,5 procenta, což umožní taxikářům pokrýt provozní náklady.

Nově vznikne i ceník pro taxi-elektromobily, u kterých bude moci jeden ujetý kilometr stát maximálně 39 korun. Nástupní sazba pro ně bude 70 korun, čekací doba sedm korun za minutu. Důvodem jiných cen než u vozů se spalovacími motory je podle materiálu to, že vyšší náklady provozovatele na pořízení elektromobilu splňujícího nároky na výkon taxislužby nevyváží jeho nižší náklady na provoz.

V minulosti část taxikářů žádala zvýšení cen v Praze svými protesty. Někteří z nich si pak v rozporu s nařízením města účtovali za jeden kilometr až 99 korun.

Kromě klasických taxi je možné v Praze využívat takzvanou alternativní taxislužbu. Zákazníci si objednávají vozy prostřednictvím aplikací a platí předem danou cenu. Podle loňského průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu zhruba polovina Pražanů, kteří jezdí vozem taxi, vyzkoušela v posledních třech letech alternativní taxislužby. Využívají je kvůli nižší ceně přepravy, možnosti platit kartou či dostupnosti.

Jedna z nich, společnost Liftago uvedla, že pro její zákazníky se s novou vyhláškou nic nemění. „Zákazník si u nás bude i nadále vybírat z nabídek od různých řidičů, jejichž cena odpovídá aktuální poptávce nebo stáří a značce vozu. Zvýšení limitů pomůže lépe odbavovat některé zakázky, například krátké jízdy, které by pro řidiče byly jinak neekonomické, nebo umožní vznik nových prémiovějších služeb. Pro trh se jedná o prospěšnou změnu,“ uvedl spoluzakladatel služby Ondřej Krátký.

Proti alternativním taxíkům protestovali loni a předloni tradiční taxikáři, podle nichž jsou řidiči alternativních společností Uber či Bolt (dříve Taxify) černými taxikáři.

Sněmovna nyní jedná o novele silničního zákona, která se zabývá podmínkami provozu taxislužby. Pravidla taxislužby se tak zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.

Pokud jezdíte pražskými taxíky, budete po jejich zdražení využívat víc alternativní služby?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 20. ledna 2020. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1244
Ne
Ne 181
,