Úterý 31. března 2020, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. března 2020 Kvido

Chybějící most a špatný přechod hlaste na webu. Praha chce nápady k dopravě

  19:09aktualizováno  19:09
Pražené dostali možnost postěžovat si na všechny druhy dopravy v Praze na novém webové portálu, který od pondělí spustil magistrát. Zde se Pražané mohou zapojit do tvorby Plánu udržitelné mobility pomocí interaktivní mapy. Sem je možné problémy zapisovat až do konce června.
Kolony na Jižní spojce

Kolony na Jižní spojce | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Pražané často nechodí pro kritiku dopravy v hlavním městě daleko, obzvlášť když je řeč o té automobilové. Stížnosti na sociálních sítích či v komentářích internetových článků však obrat k lepšímu jen tak nepřinesou.

Kde jinde se ale ozvat? S odpovědí na tuto otázku přišel v pondělí magistrát. Spustil totiž nový web, skrze který se na podobě pražské dopravy budou moci podílet všichni, kdo v metropoli bydlí nebo do ní třeba jen dojíždějí za prací či do školy.

„Sbíráme podněty týkající se problémů se všemi druhy dopravy. Od automobilové přes hromadnou, cyklistickou, trasy pro pěší nebo třeba zásobování,“ říká Václav Novotný z Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pražané je mohou prostřednictvím internetu zadávat až do konce června. Stačí si v prohlížeči otevřít web www.poladprahu.cz.

Jak „poladit“ Prahu?

  • Lidé mohou své nápady, jak proměnit pražskou dopravu, zasílat prostřednictvím internetového serveruwww.poladprahu.cz až do začátku letních prázdnin.
  • Stačí si adresu otevřít v prohlížeči a vybrat možnost „Chci poladit Prahu!“. Na přehledné mapě metropole lze označit místo, kde přesně se problém nachází, a stručně ho popsat.
  • Všechny zadané podněty zaměstnanci Institutu plánování a rozvoje „ručně“ roztřídí a poskytnou je skupině odborníků, která i na jejich základě připraví scénáře, jak dopravu v Praze vylepšit.
  • Včera během prvního odpoledne, po které web fungoval, své příspěvky zaslalo přes dvacet respondentů. Stěžovali si například na nebezpečí, které hrozí cyklistům v oblasti Křižovnického náměstí, či na nebezpečnou křižovatku mezi Nebušicemi a Přední Kopaninou.

Magistrát očekává, že – slovy projektu – Prahu pomohou „poladit“ tisíce přispěvatelů. „Jsme na to připraveni a žádný podnět nezůstane nepřečtený v koši,“ říká Novotný.

„Teď neřešíme maličkosti“

Údaje, které takto město nasbírá, použije při tvorbě Plánu udržitelné mobility. Ten by měl nastavit pravidla rozvoje dopravy a veškerého pohybu ve městě na dalších patnáct až dvacet let. I z toho důvodu však úředníci nestojí o žádné „malicherné“ připomínky. Plán udržitelné mobility má podle nich řešit dopravu jako celek.

Pražané by proto prostřednictvím nového webu neměli vyjadřovat pohoršení nad kdejakou dírou v silnici či žádat posunutí konkrétního autobusového spoje o pět minut později.

„Relevantní jsou pro nás podněty, které popíšou problém, jejž kolem sebe lidé vnímají,“ říká ředitel odboru rozvoje a financování dopravy Tomáš Kaas a nabízí několik modelových příkladů.

„Může jít o nedostatek parkovacích míst na sídlišti, ulice nebezpečné pro chodce či cyklisty, nedostatečnou obsluhu některé z lokalit hromadnou dopravou, chybějící most, lávku nebo komunikace a podobně,“ dodává Kaas.

Poté, co IPR zanalyzuje připomínky veřejnosti, pustí se do práce skupina odborníků, která připraví několik možných scénářů, jak dopravu v Praze změnit. Ty by měl magistrát představit během příštího roku. V pracovní skupině budou mít své zástupce městské části, dopravci, ale i občanská sdružení, jako například Auto*Mat či Pražské matky. Na projektu se bude významně podílet i Středočeský kraj.

Veřejnost se do přípravy plánu zapojí ještě několikrát, ať již formou panelových diskusí s odborníky, či možností vyjadřovat se k návrhům, které magistrát připraví.

Šest set tisíc aut na hranicích

Město si od plánu slibuje řešení mnoha problémů, jež dnes Prahu sužují. „Současná dopravní politika je dvacet let stará a neaktuální. Vůbec nepočítá s tím, jak se město proměnilo,“ říká náměstek Petr Dolínek. Centrum města se podle něj totiž dlouhodobě vylidňuje a v jeho okrajových částech a ve Středočeském kraji naopak obyvatel přibývá.

To má významný vliv na způsob, jakým lidé po Praze cestují. Například zatímco počet vozidel v centru zůstává v průběhu let téměř stejný, přes hranice města dnes přejíždí třikrát více motoristů než v roce 1989. Ve všední dny jich je v obou směrech až 600 tisíc. Nový plán by měl nastínit, jak by se mělo město k obdobným problémům postavit, a pomoci lépe rozdělovat potřebné investice.

Nedá se říct, že by tvorba nového plánu byla ze strany magistrátu čistě nezištným krokem. Praha ho jistě potřebuje, ale jeho existence je pro město významná ještě z jednoho důvodu. Město by bez něj totiž nemohlo čerpat další evropské dotace v oblasti dopravy.

Autor:

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Dva motorkáři zemřeli při nehodě nedaleko Poděbrad. Silnice hodiny stála

Dva motocyklisté zemřeli v sobotu odpoledne na následky dopravní nehody, ke které došlo nedaleko Poděbrad na silnici...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Povinnost mít roušku porušilo v Praze čtyři tisíce lidí, pokuta nepadla

Strážníci v Praze doposud přistihli zhruba čtyři tisíce lidí, kteří i přes nařízení kvůli koronaviru neměli zakrytá...

Muž najímal ženy jako zapisovatelky, pak je opíjel a sexuálně zneužíval

Pražská policie zadržela muže, který ženám nabízel brigádu, pak je opil a znásilnil. Kriminalisté případ stále...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nakažených koronavirem je 1 394, mezi nimi i lékař a sestra z Bulovky

K úternímu podvečeru bylo v České republice podchyceno již 1 394 lidí s nákazou COVID-19. Jsou mezi nimi například i...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Pražští hygienici prošli nevěstinec. Zjišťují, zda se hodí pro bezdomovce

Na doporučení provozovatele si v pondělí odpoledne hygienici prohlédli prostory holešovického nevěstince Showpark....

Prokousnu ti tepnu, křičel na hlídku opilec bez roušky a hrozil žloutenkou

Na výtržníka u tramvajové zastávky Anděl v Praze na Smíchově zavolali v sobotu večer kolemjdoucí městskou policii....

Psychiatrickou nemocnici v Kosmonosech ochromil kyberútok, péči neomezil

Počítačovou síť v Psychiatrické nemocnici Kosmonosy na Mladoboleslavsku ochromil kyberútok. Počítače nefungují, péče o...

Radní vybrali projektanta terminálu Smíchov, projekt vyjde na 142 milionů

Rada hlavního města Prahy schválila výběr generálního projektanta terminálu Smíchov. Projekt za 141,6 milionu korun...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Byznys s rouškami a gely. Zákazníci zavolali na Nelu Slovákovou hygienu

Vítězka reality show Hotel Paradise Nela Slováková (30) prodává na svém e-shopu roušky a dezinfekční gely. Na...

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Transatlantická pohroma. Podívejte se na vývoj koronaviru v grafech

Různé země volí ke koronaviru rozličné přístupy. V základních grafech vás provedeme situací v několika státech, které...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...