Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Děčínský a výtoňský most jsou stářím, materiálově i typem konstrukce dvojčata. Závěry proto lze aplikovat i pro potvrzení správnosti rozhodnutí o stavbě nového mostu na Výtoni,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.
Praha chce výtoňský most opravit ve stávající podobě a doplnit mu třetí kolej |
„Prvky odebrané z děčínského mostu byly vystaveny poměrně velké korozi. Všechny mají podobný charakter, jako najdeme na mostě v Praze na Výtoni. Po náročném testování jsme viděli, že nedošlo k dokonalému otryskání ani vodou, ani pískem. Ve spojích a hůře přístupných částech ošetřené konstrukce koroze pokračuje, byť pomaleji,“ říká Pavel Ryjáček z Fakulty stavební ČVUT s tím, že konstrukce pak koroduje i zevnitř.
„Dosud provedené sondy ukázaly významné korozní poškození, které v řadě případů bylo zakryto barvou nebo korozními produkty,“ podotkl.
Monitoring mostu za použití čidel začal už na konci srpna, kdy byla uzavřena severní lávka pro pěší. V současnosti je uzavřená jižní lávka, zprovozněna bude na konci příštího týdne.
Současná mostní konstrukce byla na místo usazena v roce 1901, kdy nahradila původní most z roku 1872. Nyní však most již překročil dobu své projektované životnosti.
Od roku 2008 patří Správě železnic, která zajišťuje odborné posudky ohledně jeho stavu a snaží se o vystavění nového mostu.
S vybudováním nové konstrukce však nesouhlasí někteří odborníci a část veřejnosti.
Spolek Nebourat letos v listopadu podal trestní oznámení pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, který se podle jeho zástupců stal v souvislosti s neprováděním oprav a údržby železničního mostu. Správa železnic však odmítla tvrzení, že konstrukci neudržuje.
18. ledna 2023 |