„Jejich dokončení je plánováno do roku 2024 a projektují se z dotace hlavního města,“ uvedl Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.
Magistrát aktuálně vybral provozovatele chystané linky S61 z Vršovic přes Zahradní Město do Běchovic. V nových barvách vyjede také linka S49 z Hostivaře do Roztok. V nabídkovém řízení, kterého se účastnili tři uchazeči, pro obě trasy zvítězil RegioJet, který novou linku včetně nových zastávek spustí v roce 2024.
Podobné výhody - tedy rychlost a větší spolehlivost - má již fungující trasa S49. Ta například z Libně do Holešovic dorazí za sedm minut, hromadnou dopravou mimo železnici je to přibližně dvojnásobek. Také na této spojnici se předpokládá nová zastávka, výhledově s ní plánovači počítají v Libni U Kříže.
Přestupovat mezi linkami S61 a S49 bude možné v Malešicích u stanice Depo Hostivař. Obě městské vlakové linky budou jezdit podle předpokladu v intervalu 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech.
„Součástí modernizace nádraží v Malešicích bude vybudování nástupišť pro cestující s vazbou na stanici metra Depo Hostivař,“ uvedla Nela Friebová, mluvčí Správy železnic (SŽ).
Zmíněné konečné, Vršovice a Běchovice, pro linku S61 však nemusí být definitivní. „Linka S61 by mohla jezdit až na Smíchov a na druhé straně do Úval,“ sdělil Petr Tomčík, ředitel společnosti ROPID, Regionálního organizátora pražské integrované dopravy.
Změny se dotknou i již provozované spojnice S49. Na trase dojezdí současné nevyhovující motorové vlaky. Dosluhující motoráky na trati z Roztok do Hostivaře vystřídají moderní, nízkopodlažní a tišší elektrická vozidla.
Vlaky výrazně rychlejší než MHD v ulicích
Pro obě zmiňované linky město pořídí sedm nových nízkopodlažních elektrických souprav s kapacitou minimálně 230 cestujících. Pro každou linku se počítá se třemi soupravami, sedmá bude záložní.
„Provozovat dvě linky bude mnohem efektivnější. Dnes nás jedna stojí přes 91 milionů korun ročně se starými vozidly. Nově nás dvě linky budou stát ročně 162 milionů korun,“ popsal další výhody soutěže na provozovatele obou linek Adam Scheinherr. Podle předpokladu bude RegioJet obě linky provozovat v letech 2024–2039.
I když to není příliš známé, železnice náleží v metropoli k nejrychlejším druhům hromadné dopravy. Průměrná rychlost vlaků dosahuje v současnosti 49,3 kilometrů za hodinu. Tramvaje, které sdílejí ulice s auty, jezdí v průměru necelou dvacítkou.