Ve spodní části náměstí se jako první objevila v září 1875 trať koňské dráhy. Od 28. června 1883 náměstí v jeho polovině křižovala další trasa - z Vodičkovy do Jindřišské.
Od budovy Muzea na Můstek začala koňka jezdit až od 20. května 1884. Provozovalo ji Generální ředitelství Pražské tramwaye. Trasa byla elektrifikována od 14. května 1900.
Ještě před elektrifikaci vedly původně koleje prostředkem náměstí a jejich osy od sebe byly vzdáleny devět metrů. Mezi kolejemi rostly stromy.
V 90. letech 19. století potom byly kvůli dopravě z prostorových důvodů aleje zrušeny. Tratě byly posunuty na kraj náměstí. Jejich osy byly od sebe najednou 19 metrů. Právě s elektrifikací se k sobě přiblížily na 16 metrů.
V roce 1927 prošlo celé náměstí kompletní rekonstrukcí a koleje se vrátily opět k sobě a byly na samostatném tělese. Jejich osy od sebe byly již pouhých 2,8 metrů.
Trať se rozšiřovala v horní části Václavského náměstí v okolí sochy svatého Václava, jak je vidět na historických fotografiích. Podél náměstí byly také vybudovány pruhy pro automobily.
V roce 1947 vznikly na Můstku tři koleje vedle sebe. Důvodem byla vzrůstající doprava a zvýšený počet kolejí jí měl ulevit a pomoci.
V letech 1969 až 1973 byla v horní části budována stanice metra C Muzeum. Tramvaje proto jezdily po přeložkách okolo sochy svatého Václava.
Tramvaje, které jely po "Václaváku" dolů, musely dojet až na Můstek, kde uhýbaly buď do ulice 28. října nebo Na Příkopě.
Přestože se objevily plány na vybudování odboček také do Jindřišské a Vodičkovy, kolejové oblouky tady nikdy nebyly vybudovány.
13. prosince 1980 potom tramvaje zmizely z Václavského náměstí nadobro. V roce 1982 byly potom vytrhány i koleje, které tu ještě dva roky po ukončení provozu tramvaje připomínaly. Na jejich místě jsou dnes záhony.
Vzpomínkou na tramvaje je pár metrů kolejí uprostřed náměstí, kde stojí historické vozy. 4. července 1984 zmizela i trať z Příkopů a 28. října.
Provoz tramvají na Václavském náměstí by ale mohl obživnout. V plánech na celkovou rekonstrukci náměstí totiž existuje varianta, která s tramvajemi počítá.
Jedním z problémů by ale například bylo, jak "dostat" tramvaje na náměstí z Vinohradské třídy přes rušnou magistrálu. Ta by zřejmě musela být buď výrazně omezena, nebo zahloubena do tunelu.