Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Koleje, po nichž jely dějiny. Střední Čechy jsou plné zaniklých slavných tratí

  7:10
Silvestr 1962. Pro většinu důvod k oslavám, příznivce koněpruské úzkokolejky ale zachvátila spíše nostalgie. K poslednímu dni roku skončil po více než šesti letech provoz na trati, která sloužila k dopravě vápence vytěženého v okolí Koněprus na Berounsku. Podobný osud potkal více známých tratí v kraji.
Lokomotiva T334 0840 železničního vojska ve stanici Tochovice, červenec...

Lokomotiva T334 0840 železničního vojska ve stanici Tochovice, červenec 1988 Foto: Milan Šrámek GPS: 49.5896247N, 13.9902553E | foto: Milan Šrámek

Vápenec z okolí Koněprus putoval vždy po trati ke zpracování do Berouna či blízkého Králova Dvora. Novodobí milovníci železnice se před patnácti lety pokusili zašlou slávu vzkřísit. Zůstalo ale jen u iniciativy Klubu pro obnovení malodráhy, po sedmi letech to jeho členové vzdali.

Podobný osud potkal nejen oněch jedenáct kilometrů úzkorozchodných šínů u Berouna, zaniklé tratě jsou rozeseté po celých středních Čechách. Zájemci je najdou na Příbramsku, Rakovnicku, ale i Kutnohorsku či v severněji položených regionech.

Jako pomocný průvodce může sloužit portál mapy.cz. Jednotlivé trasy jsou na něm dobře patrné, a to i se stručným popisem po rozkliknutí nalezeného místa.

Tuny cementu pro novou hráz

Každé jaro si po zarostlých kolejích vyšlapují turisté. Až letos tomu bylo jinak. Řeč je o někdejší vlečce mezi obcí Tochovice na Příbramsku a Orlíkem.

„Vzhledem k nepříznivému vývoji šíření nákazy koronavirem jsou některé veřejné akce zrušeny. V rámci prvního pololetí tak šlo zejména o tradiční dubnový průklest tělesa bývalé železniční vlečky z Tochovic k Orlické přehradě a květnové pěší putování,“ informují pořadatelé ze Spolku Rakovnickoprotivínská dráha.

ZANIKLÉ TRATĚ: Ždánka neměla na růžích ustláno, dnes po ní místní pláčou

Vlečka se v minulosti proslavila hned dvakrát. Sloužila k přepravě obrovského množství materiálu pro stavbu Orlické přehrady a rovněž si v roce 1974 zahrála ve válečném snímku Zbraně pro Prahu. V letech 1958 až 1962 projelo po šestnácti kilometrech trasy 4 857 vlaků o celkové hmotnosti 2 150 000 tun. Jejich náklad tvořil hlavně cement a štěrkopísek.

Orlicko-tochovická dráha přestala sloužit bezprostředně po dokončení vodního díla. Některé části, jako třeba překladiště v lokalitě Lavičky, až do začátku 90. let minulého století využívala armáda. Milénia se kolejiště nedočkalo, postupně je dělníci demontovali. Zbytky kdysi veledůležité dopravní trasy poslední desetiletí pomalu pohlcuje příroda.

Po staré trase do skanzenu

Slavnou éru zažila rovněž Kladenskonučická dráha. Přepravoval se po ní materiál do hutí. Ruda, vápenec a také uhlí proudily po 32 kilometrech 110 let. Za jejím zrodem stáli bratři Kleinové a průmyslník Adalbert Lanna. V polovině 19. století začali pracovat na dráze, která by zajistila transport rudy od Nučic do kladenských vysokých pecí.

Zajímavostí trati bylo, že se křížila s Buštěhradskou dráhou nedaleko Pleteného Újezda. Proto tam musely nákladům o mnoha vagonech dávat přednost dokonce rychlíky na trase z Prahy do Chomutova. Značná část Kladensko-nučické dráhy ukončila provoz podobně jako v úvodu zmiňovaná berounská úzkokolejka. Tedy na Silvestra, tentokrát ale roku 1968.

Na co zírá mašinfíra: Krajem zaniklých tratí. Lužické hory ohromí každého

Zůstal úsek Hořelice–Mořina, který připadl bývalému těžebnímu podniku vlastnícímu mořinské lomy. Jeho vedení na trati nechalo zrušit všechny stanice a odbočky kromě stanice Kuchař. Vlečka z Nučic k lomům na Mořině je tak dosud v provozu.

Na Rakovnicku a Kladensku je zaniklých tratí více. Třeba na konci druhé světové války založená jednokolejná dráha mezi Zvoleněvsí a Kladnem-Dubím. Denně po ní projelo maximálně sedm souprav. S růstem počtu aut a nakonec i pro špatný stav chátrajícího kolejiště přestaly jezdit vlaky i tady. Stalo se tak na jaře 1982. Část kolejiště ale stále slouží k přepravě turistů do Hornického skanzenu Mayrau.

Jen nedaleko lze vyrazit po stopách jedné z nejstarších kolejových tratí. Pražsko-lánská koněspřežka z Dejvic do Brejlu byla 62 kilometrů dlouhá a jezdila od roku 1830. Postupně přešla na parní provoz, následně ji nahradila Buštěhradská dráha. Historii koněspřežky se věnuje jedenácté zastavení naučné stezky Povodí středního Kačáku poblíž nádraží v Kamenných Žehrovicích.

Vagony na cestě do cukrovaru

Fragmenty další koněspřežky, i když se proháněla jen na čtyřech kilometrech, jsou i na Kolínsku. Dráha v letech 1870 až 1925 převážela cestující z Velkého Oseka přes Bačov do dvora Karolín.

ZANIKLÉ TRATĚ: Postavila orlickou přehradu, cestujících se ale nedočkala

Trať lokálního významu kdysi zajišťovala chod cukrovaru v Močovicích u Čáslavi.

„Do Močovic měla dráha délku 4,2 kilometru a dne 4. prosince 1881 byla zahájena prozatímní nákladní doprava do místního cukrovaru. V návrhu bylo její prodloužení přes Štipoklasy až do Zruče nad Sázavou. Uvažovalo se také o prodloužení do Zásmuk,“ vybírá z dostupných informací Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHŽD).

Když močovický cukrovar v roce 1930 skončil, sloužily koleje dál k přepravě řepky. Část dokonce jako vlečku využíval čáslavský podnik Kosmos.

Řepařskou malodráhu kdysi provozovali rovněž na Nymbursku. Úzkokolejka sloužila cukrovaru ve Vlkavě od roku 1899. Slavnostní první cestě cukrovarnického vláčku přihlížel princ Alexandr Thurn-Taxis. Tamní lokomotivy dostaly příznačná jména Vlkava a Ronov. Více než 20 kilometrů kolejiště zůstalo v provozu až do 60. let 20. století.

  • Nejčtenější

Ostuda českého fotbalu. Pohár končil bitkou fanoušků, zasáhli těžkooděnci

22. května 2024  20:41,  aktualizováno  22:54

Místo vítězného křepčení s pohárem hromadná bitka fanoušků. Ostuda, ze které se bude český fotbal...

Vychytávka jako z Jamese Bonda. Řidič za jízdy měnil na autě poznávací značky

22. května 2024  14:23

Pražští policisté si na začátku května všimli vozu, které nemělo odpovídající poznávací značku a...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Divácký rekord? Pro Česko není velkou výzvou, spíš by MS mělo hostit častěji

20. května 2024  6:29

Asi žádné jiné číslo se při fanouškovských náletech na hokejovém mistrovství světa neřeší víc. 741...

Plzeň - Sparta 1:2, k titulu i pohár. Finále rozhodl v nastavení Birmančevič

22. května 2024  17:14,  aktualizováno  20:03

Sparťanští fotbalisté po pěti dnech slaví další trofej. Po zisku titulu zvítězili ve finále...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Lezci přimontovali na obchodní dům Máj i druhého motýla od Černého

19. května 2024  17:06

Na fasádu obchodního domu Máj na pražské Národní třídě dělníci v neděli namontovali druhého...

Sestoupí Zlín, nebo někdo jiný? Baník s Boleslaví o poháry. A o co jde v Evropě?

25. května 2024  7:51

Když závěrečné dějství není poslední. V 5. kole nadstavbové části fotbalové ligy se rozhodne o...

U výjezdu z tunelu Blanka se převrátil kamion. Vysypal se z něj papírový odpad

24. května 2024  16:33,  aktualizováno  18:22

V pátek kolem poledne se u výjezdu do tunelového komplexu Blanka v Praze 8 převrátil návěs kamionu....

Reprezentant Svoboda se loučí s Děčínem bronzem. Mohl by posílit Nymburk

24. května 2024  17:07

Bronz na rozloučenou. Basketbalový reprezentant Matěj Svoboda k němu v sérii o třetí místo v NBL...

Hokej budou promítat na Staromáku až v neděli. Semifinálovou bitvu náměstí neuvidí

24. května 2024  14:43,  aktualizováno  16:44

Nedělní zápasy z mistrovství v hokeji budou k vidění na obrazovce na Staroměstském náměstí v Praze,...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍ ZÁSTUPCE – STAVEBNICTVÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 55 000 - 65 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...