„K rozšíření zón placeného stání nás vedl fakt, že od 1. ledna 2021 budou fungovat v sousední městské části Praha 18 a pokud bychom je současně nespustili i my, hrozí, že další stovky řidičů by hledaly parkovací místa u nás a dále zhoršovaly už tak špatnou situaci s parkováním,“ uvedl radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS), který zodpovídá za oblast dopravy v městské části.
Zóny placeného stání platí v Praze 9 od 6. ledna. Zatím byly zavedeny v Libni a Vysočanech v okolí stanic metra Českomoravská a Vysočanská.
V dotčených lokalitách vznikla fialová zóna, kde mohou parkovat lidé s parkovacím oprávněním i ostatní řidiči. Řidič s trvalým bydlištěm v Praze 9 tam ročně za jedno auto zaplatí 1 200 korun, obyvatel starší 65 let nebo držitel průkazu ZTP, ZTP-P 360 korun. Vlastníci nemovitostí a podnikatelé v městské části uhradí sedm tisíc korun za rok za jedno vozidlo.
Rozšiřování či zavádění parkovacích zón v městských částech často souvisí s tím, která z nich zpoplatněné parkování zavede dříve. Radnice pak placené zóny zavádí z obavy, že se řidiči přesunou do sousedních ulic, kde je parkování stále zdarma. Podobná situace nastala mezi Prahou 9 a Prahou 18.
Podle radního pro dopravu a životní prostředí v městské části Praha - Letňany Stanislava Nekolného rozšiřují placenou zónu jenom proto, že se ke stejnému kroku rozhodli už dříve radní ze sousední Prahy 9.
„Není tedy pravdou, že Praha 9 k tomuto nepopulárnímu kroku přistupuje na základě našeho rozhodnutí, je to přesně naopak. My v Letňanech jsme byli nuceni urychleně reagovat na rozhodnutí Prahy 9, a tak chránit své občany před parkujícími ze Středočeského kraje, kteří by v mnohem větší míře parkovali v Letňanech, jakmile by Praha 9 zavedla modré zóny na Proseku a Střížkově, tedy ve zbývající části sousedící Prahy 9,“ sdělil Nekolný.
Další rozšíření zón v metropoli schválili pražští radní v červnu. Nově se do systému zapojí Praha 10, kde zóny začnou fungovat 24. srpna ve Vršovicích a části Vinohrad. V říjnu se rozšíří do Strašnic a 2. listopadu do Malešic.
Další městské části budou zóny rozšiřovat na nové oblasti. Například v Praze 5 se to bude týkat sídliště Podbělohorská a zbytku čtvrti Cibulka a v Praze 6 zbylé části Hanspaulky.
Technická správa komunikací pro nově zavedené zóny nebude nakupovat nové parkovací automaty, přesune tam ty, které nejsou využívány v jiných místech. Celkem bude podle dřívějších informací pro tuto vlnu rozšiřování zapotřebí 135 parkovacích automatů. Jejich přesun má vyjít na zhruba dva miliony korun.