ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Restaurace v Praze inkasovaly od cizinců příplatky, Češi je na účtu neměli

  • 78
Česká obchodní inspekce uložila provozovatelům dvou restaurací v centru Prahy pokuty za desítky tisíc korun. V obou obsluha cizincům účtovala vyšší částky než česky hovořícím hostům. Příplatek byl schovaný pod položkami, které by u českých zákazníků obsluze neprošly.

Diskriminačního jednání se podle České obchodní inspekce (ČOI) dopustilo Clock caffé na Staroměstském náměstí a Café Restaurant na Střeleckém ostrově.

V Clock caffé inspektoři v roli hostů učinili dvě objednávky.

„U objednávky provedené v anglickém jazyce číšník při placení přiúčtoval k celkové částce 460 Kč tzv. servis ve výši 50 Kč, přestože spotřebitelé předem nebyli s účtovaným servisem seznámeni. V případě objednávky provedené v českém jazyce nebyl spotřebitelům žádný ‚servis‘ účtován,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

„Ve zmíněném případě došlo k selhání zaměstnance. Vzniklá situace nás velice mrzí, jelikož naše společnost se s podobnými praktikami neztotožňuje,“ sdělil manažer Clock Caffé Radek Sláma. „Nastavili jsme kontrolní mechanismy, aby se podobná událost již neopakovala,“ doplnil.

Při kontrole v restauraci Café Restaurant se situace podle mluvčího prakticky opakovala. Anglicky hovořícímu hostu byla účtována částka 75 korun za takzvané doporučené spropitné, které bylo na účtence uvedeno pod položkou „We recommend tips“. Česky hovořící zákazník spropitné na účtence neměl.

Provozovatel podniku odmítl výši spropitného pro cizince komentovat.

„Rozdílný přístup ke spotřebitelům hovořícím anglickým jazykem byl pracovníky ČOI vyhodnocen jako diskriminační jednání vůči jedné skupině spotřebitelů,“ sdělil mluvčí.

Pokuty jsou již pravomocné

Za porušení zákona o ochraně spotřebitele musí společnosti IAMPrague (Clock café) a Trophono (Café Restaurant) zaplatit každá pokutu 60 tisíc korun.

Inspektoři prováděli kontroly na začátku letošního roku. Protože se ale přestupky řešily ve správním řízení, bylo podle Fröhlicha nutné se zveřejněním výsledků vyčkat až na pravomocná rozhodnutí.

Mluvčí také uvedl, že podobné kontroly se konaly i 20. září. Při nich zjistili inspektoři tři případy porušení zákona.

„Všechna porušení v dozorové kompetenci ČOI budou řešena ve správním řízení, kde se bude rozhodovat mimo jiné také o výši pokuty a teprve po pravomocném rozhodnutí bude možné sdělit konkrétní provozovny,“ dodal mluvčí.

,