(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Pavlína Kozáková

Počet sdílených kol v Praze vzroste, mají se zapojit do městské dopravy

  • 13
Magistrát se rozhodl, že vlastní službu sdílených kol zavrhne a bude spolupracovat se soukromými firmami. Ty chtějí využít nejmodernější technologie. Nová služba však může být i problematická. Hrozí, že stovky kol zablokují dopravu ve městě. Radní proto v úterý schválili obecná pravidla pro provozovatele.

„Bikesharing má pomáhat lidem v dopravě po městě, ale rozhodně nesmí skončit tím, že budou kola překážet na ulicích,“ říká náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Mezi nová opatření patří viditelné označení kol názvem provozovatele, identifikačním číslem a telefonním číslem pro hlášení případných problémů. Firmy samy také ponesou plnou odpovědnost za škody způsobené uživateli včetně nevhodně nebo nebezpečně odložených kol. K tomu musí být dostatečně pojištěny.

Tyto společnosti budou mít dále povinnost projednat přímo s dotčenými městskými částmi vhodná a bezpečná místa k odkládání kol, informovat o nich, přesouvat na ně špatně stojící kola a z ulic odstraňovat kola poškozená nebo nepojízdná. 

Stanovení jasných podmínek vítá i Ondřej Mirovský (Pro7/Zelení), místostarosta Prahy 7, na jejímž území kromě už všeobecně zavedených Rekol od loňského podzimu funguje ve zkušebním provozu i obdobná služba OFO. „Důležitým prvkem pravidel je právě dohoda s konkrétními městskými částmi, které mají své individuální přání a potřeby,“ říká Mirovský.

Firmy se o Prahu zajímají

Nabídka sdílených kol se v Praze s největší pravděpodobností výrazně rozšíří už od letošní sezony. Právě kromě růžových bicyklů, které nabízí společnost Rekola, se připojuje také služba OFO. A podle informací MF DNES se o možnost podnikání v české metropoli vážně zajímají i další bikesharingové firmy, jako OBIKE, Velonet a URBO.

Očekávaný nárůst souvisí s masivním rozvojem nových technologií znamenajících lákavý byznys pro řadu zejména zahraničních investorů. V evropských městech dosud běžně fungoval režim umožňující půjčování i vracení jízdních kol pouze do určených stojanů na pevně daných místech.

Nyní se však rozvíjí takzvaný bezstanicový systém, který je založen na sledování jízdních kol pomocí GPS. Ta mohou uživatelé odložit kdekoliv a pro půjčení jim stačí mít jen příslušnou aplikaci v mobilním telefonu.

Podobně dnes fungují i Rekola, kterých bylo minulý rok v provozu kolem 350 a letos by se měl jejich počet znovu zvýšit. Také spoluzakladatel projektu Vít Ježek rozhodnutí Prahy schvaluje.

Podle něj se však jedná o naprosté minimum, které by měli provozovatelé splňovat. „Dobře, že město dává mantinely, ve kterých se budou jednotliví poskytovatelé pohybovat. Ze zkušeností odjinud je patrné, že část z nich nedokáže udržet kvalitu, aby kola například nepřekážela,“ myslí si Ježek. Následkem se pak podle něj může strhnout lavina negativních reakcí veřejnosti vůči všem provozovatelům bez rozdílu.

Kola v integrované dopravě

Kromě stanovení pravidel hodlá magistrát v dalším kroku navázat s bikesharingovými firmami i užší spolupráci a do budoucna je zapojit do systému Pražské integrované dopravy. Tomuto tématu se podle náměstka Dolínka bude věnovat právě vznikající pracovní skupina.

„Propojení s městskou hromadnou dopravou považuji za mimořádně důležité, členy pracovní skupiny k bikesharingu proto budou i zástupci organizátora hromadné dopravy ROPID a dopravního podniku,“ slibuje Dolínek.

Město také definitivně opouští svoji dosavadní strategii. Protože ještě před dvěma lety plánovalo zavést vlastní systém sdílení kol. Tato snaha však skončila značným neúspěchem. Přípravy zahájila Praha v roce 2014 a o dva roky později pověřila dopravní podnik vypsáním výběrového řízení na provozovatele. 

Tendr však následně zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli množství nedostatků. „Nemůžu předvídat, co se stane v budoucnosti, ale v současné době Praha neuvažuje o systému, jehož zřízení by bylo dotované městem,“ dodává náměstek.