(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Autobusy v Praze by mohly stavět jen na znamení, zvažuje Ropid

  • 375
V pražské MHD by mohly být všechny autobusové zastávky na znamení. Vyplývá to z dokumentu, který vypracovala organizace Ropid, jež plánuje pražskou MHD. Změna by přinesla finanční úspory, zrychlení dopravy nebo zvýšení počtu spojů.

Zavedení všech zastávek na znamení by přineslo roční úsporu až pět milionů korun. Rovněž by se snížil hluk a emise z rozjíždějících se autobusů.

Každé zastavení a rozjezd autobusu vyjde podle materiálu na jednu korunu. Zároveň by znamenalo možnost zvýšení počtu spojů. Řidiči by u prázdné zastávky nezastavovali a spoje by tak zrychlily. Se stejným počtem vozů a řidičů by se zvýšil rozsah provozu.

„Zastávek na znamení je na území Prahy asi 60 procent z celkového počtu. Z našeho pohledu se to osvědčilo: zrychluje se tím doprava a šetří provozní náklady,“ sdělil iDNES.cz mluvčí organizace Ropid Filip Drápal.

Změna by podle něj neměla působit cestujícím problémy. Při výstupu z autobusu je už dnes nutné zmáčknout tlačítko na dveřích, aby se dveře otevřely. Tlačítko je také dostupné v okolí plošin pro matky s kočárky a vozíčkáře.

„Dobíhači“ by měli smůlu

Mávání na řidiče bylo před lety zrušeno, takže stačí stát viditelně na zastávce. V opačném případě by se mohlo stát, že autobus zastávkou projede. Podobné by to bylo s dobíháním autobusu. Stejně tak by mohlo být problémem pro seniory či matky s kočárky stisknout včas tlačítko ve starším voze, kde jich je nižší počet.

Zavedení změny projednal a podpořil magistrátní výbor pro dopravu, musí ji schválit rada města.

„Hlavním důvodem, proč o této možnosti jednáme, je zrychlení dopravy v Praze. Pomohlo by to nejen autobusům, ale i plynulosti provozu na silnici,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Změnu podpořil také dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. DPP podle něj na zastávky na znamení neregistruje žádné stížnosti cestujících.

„Pro nás to má jen pozitiva a v Evropě to funguje. Naši řidiči mají pokyn ve velkých dopravních uzlech automaticky zastavovat. Není důvod, proč by to nemohlo fungovat,“ řekl na jednání výboru.

Kdy a zda budou všechny zastávky na znamení, Ropid ani vedení města nerozhodly. Podle dokumentu by bylo možné stihnout termín 1. července letošního roku, avšak příprava by se musela výrazně zrychlit. „Termín 1. červenec 2020 představuje v přípravě větší volnost,“ píše se v materiálu.

„V případě, že se návrh nyní schválí, bude od dubna spuštěna intenzivní informační kampaň, která potrvá minimálně dva měsíce, aby si lidé na změnu zvykli,“ dodal Drápal s tím, že u tramvají podobné změny neplánují.

S podobným návrhem přišel organizátor dopravy v Praze v roce 2011. Přestože má nyní návrh Ropidu podporu dopravního podniku, v minulosti byl městský dopravce proti plošnému zavedení zastávek na znamení. Vysvětloval to tím, že nebyl důvod systém zavádět.

V Praze je 2 342 zastávek autobusů, z nichž je 1384 na znamení, 933 stálých a u zbylých se režimy střídají.

Měly by být v Praze všechny autobusové zastávky na znamení?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 26. března 2019. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 1581
Ano
Ano 827
,