ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na dezinformačních webech neinzerujeme, zní z firem po výzvě pražské rady

  • 163
Pražští radní vyzvali městské firmy a organizace, aby neinzerovaly na dezinformačních webech. Jako první se k iniciativě přidala městská firma Prague City Tourism, výzvu chtějí podpořit i další městské firmy. Žádná z městských společností oslovených redakcí iDNES.cz ovšem dosud na dezinformačních webech neinzerovala.

Radní svoji výzvu založili na iniciativě spolku Nelež, který založili  pracovníci v reklamním byznysu bojující proti dezinformacím.

„Dnes jsme na radě jednomyslně schválili, že výzva půjde na všechny městské společnosti, aby se přidaly k tomu, že nebudou inzerovat na dezinformačních webech. Myslím si, že je to z naší strany symbol, kdy se snažíme ukázat, že fake news a dezinformace nepatří do veřejného prostoru a městský zadavatel reklamy nebudou podporovat tyto weby,“ řekla radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Vzhledem k tomu, že se v řadě případů jedná např. o akciové společnosti, bude se ze strany vedení Prahy jednat o výzvu, nikoliv příkaz. 

Jako první se k výzvě připojila městská firma Prague City Tourism (PCT), která v případě zájmu poskytne ostatním firmám know-how i právní rozbory.

Většina z dvanácti společností, ve kterých má hlavní město stoprocentní podíl, se zatím k iniciativě nevyjádřila. Redakci iDNES.cz na dotazy odpovědělo zatím pět společností, které se k výzvě staví kladně. 

Jsou mezi nimi Kolektory Praha, Operátor ICT, Pražská vodohospodářská společnost a Výstaviště Praha. Zástupci těchto firem také uvedli, že za současného vedení na dezinformačních webech neinzerovali.

„Výstaviště Praha za našeho působení s dezinformačními weby nikdy nespolupracovalo, nespolupracuje, a nestane se tak ani v budoucnosti, a to jak z hlediska obsahových sdělení, tak inzerce. Domníváme se, že ve slušných společnostech, mezi které se počítáme, by měl přirozeně platit určitý morální kodex a nevyužívání dezinformačních webů je samozřejmě jeho součástí,“ oznámil předseda představenstva Výstaviště Praha Tomáš Hübl.

„Pokládáme za samozřejmé, že s dezinformačními weby nespolupracujeme včetně zadávání inzerce. Případnou výzvu ze strany pražského magistrátu určitě zvážíme,“ uvedl mluvčí Operátor ICT Petr Habáň.

Spolek Nelež oslovuje firmy, organizace nebo spolky, které vyzývá, aby neinzerovaly na dezinformačních webech. Dosud se přidalo 137 firem a 43 komunikačních a mediálních agentur.

Na českém internetu podle něj funguje asi dvacítka největších dezinformačních webů. Analýza a výběr webů probíhá ve spolupráci s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky, s iniciativou konspirátori.sk a na základě vojenského zpravodajského systému Semantic Visions.

Toxické weby

Seznam dezinformačních webů, na kterých spolek Nelež doporučuje firmám neinzerovat.

www.novarepublika.cz 
www. vlasteneckenoviny.cz
www. pravyprostor.cz
www. cz.sputniknews.com
www. protiproud.cz
www. prvnizpravy.cz
www.ceskobezcenzury.cz 
www. svobodnenoviny.eu
www. outsidermedia.cz
www. aeronet.cz
www. tadesco.org
www. nwoo.org
www. zvedavec.org
www. tydenikobcanskepravo.cz
www. ac24.cz www. bezpolitickekorektnosti.cz
www. pravdive.eu
www. cz24.news
www.rukojmi.cz
www.euportal.cz
www. parlamentnilisty.cz

,