Dopravní značení zakazující vjezdu cyklistů v Praze 1. (12.7.2018) | foto: Dan Materna, MAFRA

Soudnímu zrušení zákazu kol v centru metropole se Praha 1 bránit nebude

  • 13
Radnice Prahy 1 nepodá kasační stížnost proti rozhodnutí, kterým soud zrušil omezení jízdy cyklistů v pěších zónách v centru metropole. Městská část ale s rozhodnutím soudu stále nesouhlasí. Nyní chce jednat se spolkem AutoMat, který proti opatření podal žalobu, a magistrátní komisí pro cyklistickou dopravu o jiném řešení.

„Již umístěné značky v centru se uchovají a upraví podle finálního rozhodnutí,“ řekla mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Omezení kol mezi 10. a 17. hodinou se mělo týkat zejména oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Městský soud v Praze o zrušení omezení pravomocně rozhodl minulý týden na základě žaloby, kterou podal spolek AutoMat, zastupitel Prahy 1 Petr Kučera (Zelená Pro Jedničku) a další navrhovatel.

„Praha 1 respektuje rozhodnutí soudu, avšak nesouhlasí s podanou argumentací. Domnívá se, že rozhodnutím soudu byla upřednostněna práva cyklistů před právy chodců na pěších zónách,“ uvedla mluvčí.

Dodala, že městská část stále považuje zajištění bezpečnosti chodců v centru, kterou omezení zdůvodňovala, za zásadní otázku.

Soud v odůvodnění rozsudku uvedl, že úplný zákaz kol byl nepřiměřeným řešením a mělo se přistoupit k omezení rychlosti. Podle Blažkové však takové řešení nebude vymahatelné, protože v praxi neexistuje možnost rychlost kol měřit.

Radnice chce jednat o kompromisu

O dalším postupu bude nyní radnice jednat se spolkem AutoMat, který už v minulosti uvedl, že má kompromisní řešení připravené.

Odpovědnost za rozhodnutí soudu podle Blažkové nesou i úředníci silničního úřadu, kteří včas nevypořádali všechny připomínky k opatření.

„Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký proto pověřil tajemníka úřadu, aby zjistil, kdo za toto pochybení nese zodpovědnost,“ uvedla mluvčí.

Záměr omezení kol v centru před loňskými prázdninami schválila rada městské části. Podle původních vyjádření Prahy 1 mělo omezení mířit zejména proti takzvaným motorovým koloběžkám, které začaly jezdit po centru metropole po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce. Poté už zástupci městské části hovořili přímo o cyklistech, kteří podle nich ohrožují chodce a obyvatelé Prahy 1 si na ně pravidelně stěžují. Nyní mohou kola v pěších zónách jezdit na základě vydané výjimky.

Jak objet zákaz kol v Praze? Musíte skákat před tramvají:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

,