(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Na podzim začne dopravní podnik rekonstruovat stanice Opatov a Flora

  • 8
Celkem osm miliard korun hodlá v letošním roce proinvestovat pražský dopravní podnik (DPP). Největší část spolknou úpravy ve stanicích metra Flora a Opatov a opravy tramvajových tratí. V letošním roce budou také vyměněny eskalátory ve stanici metra Karlovo náměstí.

Jednou z nejzásadnějších akcí roku 2018 je chystaná výměna eskalátorů ve frekventované stanici metra Karlovo náměstí v centru metropole. Dopravní podnik ještě vyjednává o přesném termínu zahájení s radnicí Prahy 2, aby omezení způsobilo co nejméně komplikací.

Zároveň je pro stejnou stanici připraven i projekt bezbariérového zpřístupnění. K němu však dojde až po dokončení prací na nových pohyblivých schodech, pravděpodobně se tak stane až v průběhu příštího roku.

Zato už v polovině června začnou lidem sloužit nové eskalátory ve stanici Anděl. Celý severní vstup se tak po devíti měsících konečně znovu otevře. Řadu Pražanů i návštěvníků metropole trápí také dlouhodobá uzavírka vchodu do stanice a vestibulu na Náměstí Republiky.

Kvůli obdobným pracím musí chodci do metra vstupovat až u Masarykova nádraží. „Tady se nám podařilo se zhotovitelem dojednat posunutí plánovaného termínu otevření oproti původním předpokladům na začátek letošního září,“ tvrdí investiční ředitel dopravního podniku Tomáš Kaas.

V létě by měla skončit i komplikovaná oprava přestupní stanice Muzeum na lince A. Práce za zhruba 120 milionů korun začaly loni v červenci, kdy bylo uzavřeno celé nástupiště ve směru na Depo Hostivař, od začátku letošního roku uzavírka platí zase pro opačný směr.

Aktuálně se za plného provozu pracuje také na nástupištích a ve vestibulu metra Dejvická v Praze 6. Tady ovšem dochází pouze k výměně zastaralého osvětlení a elektroinstalace, hlavním cílem je úspora elektrické energie. Podobné práce skončily už letos v únoru ve stanici Skalka.

Přes tyto úpravy zůstává ve špatném technickém stavu stále velké množství stanic metra. Pomalé tempo rekonstrukcí hodlá nyní dopravní podnik zrychlit a každý rok chce kompletně opravit dvě stanice.

Ještě tento rok mají začít práce na Opatově na trase C a Floře na lince A. „Pokud se veřejné soutěže obejdou bez komplikací, začneme letos na podzim,“ věří generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar. Pro cestující je důležitou informací, že v obou případech se rekonstrukce uskuteční za provozu, k úplnému zavření na několik měsíců tak nedojde. V dalších letech pak bude následovat oprava stanic Nádraží Holešovice, Českomoravská, Kačerov nebo Roztyly.

Nová trať na Vinohradské

V novém mají být v dohledné době i některé tramvajové trati. Zejména se jedná o Vinohradskou třídu, kterou čeká celková rekonstrukce. V letošním roce dopravní podnik počítá pouze s menší částí prací, než původně očekával.

Důvodem změny plánu jsou dopravní komplikace, které vznikly na nedaleké Husitské ulici v souvislosti s její úpravou. A další už nechce město riskovat. „Začít bychom měli v horní části mezi Želivského a Florou a příští rok budeme pokračovat dále směrem k Muzeu,“ říká Kaas s tím, že celkově se náklady vyšplhají na 250 milionů korun. Zato rekonstrukce tratí v ulicích Zenklova v Praze 8 a Kolbenova v Praze 9 jsou už v běhu a do konce roku skončí.

Praha zároveň pokračuje v přípravách na stavbu hned několika zcela nových tramvajových tratí. Posun v poslední době nastal v případě plánovaného tramvajového spojení z Barrandova přes Holyni na Slivenec. Po dlouhých jednáních má už brzy dojít k definitivní dohodě s jedním z vlastníků dotčených pozemků, které by měl dopravní podnik získat.

Vůbec nejblíže vzniku je však projekt nové trati z Modřan na Libuš v jižním cípu metropole. Zde totiž oproti situaci u Barrandova nejsou větším problémem výkupy pozemků od soukromých majitelů. Jejich většina je v majetku hlavního města, i proto dopravní podnik věří, že se do dvou let začne s budováním.