Začala platit novela silničního zákona, která vychází vstříc hlavně alternativním taxislužbám – její vozy také nebudou muset mít taxametry, cenu i kilometry totiž počítá chytrý telefon s GPS.
Změny pochopitelně vítají provozovatelé alternativních taxislužeb, jako jsou Bolt či Uber, u kterých si vozidla objednávají zákazníci prostřednictvím mobilní aplikace.
„Schválená regulace bude přínosem jak pro řidiče, tak i pro všechny pasažéry,“ říká mluvčí Uberu Luisa Elster.
Díky novele také budou moci řidiči svou živnost provozovat bez omezení po celé České republice.
Alternativní taxislužby už plánují, jak budou nová pravidla na trhu využívat. „Bude možné reagovat na okamžitou poptávku – typicky až se bude zase konat karlovarský filmový festival,“ vysvětluje Ondřej Pirohanič z Asociace řidičů alternativních taxislužeb s tím, že v době konání festivalu bude možné na místo přesunout vozy odjinud.
Ztráta možnosti ovlivnit kvalitu
Pražský magistrát ale změny nevítá. „Zrušením zkoušek pozbyla města jakoukoliv možnost ovlivňovat kvalitu řidičů taxislužby a znalostí z oblasti jejich zákonných povinností, jako například znalosti zákona na ochranu spotřebitele, zákona o silniční dopravě nebo zákona o silničním provozu,“ říká mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Nová úprava však není jen o ústupcích pro služby objednané přes aplikaci. Provozovatele čeká od ledna příštího roku také zpřísnění. Po tomto termínu budou muset mít všechna vozidla nálepku s údaji o nezbytné evidenci vozidla taxi. Za vydání nálepky přitom zaplatí správní poplatek ve výši 500 korun.
Redaktor MF DNES se ve středu vydal do pražských ulic zjišťovat, co si o nových pravidlech myslí řidiči taxi, kteří se místo mobilní aplikace snaží získat zákazníky přímo ve městě nejen blízko stanic metra či prostřednictvím klasické služby radiotaxi.
Starší muž tvrdil, že jako řidič na zákazníky v blízkosti rušného místa na Andělu čekal od šesti hodin ráno a do 13. hodiny odvezl pouze jednoho klienta z ulice a dispečink radiotaxi mu žádnou zakázku nepřihrál.
Tržba byla 370 korun, zatímco za stejnou dobu loni před koronakrizí by řidič vydělal průměrně 1 500 korun. „Budu čekat ještě asi hodinu, ale už nepředpokládám, že by se nějaký zákazník objevil. Nebýt důchodu, vůbec nevím, jak bych se uživil,“ uvedl šofér.
Registrací k zákazníkům
Na trhu je stále patrný úbytek turistů a více šetří také Češi. I když by se oslovený taxikář u služby Uber nikdy nezaregistroval, mnoho jeho kolegů už to prý učinilo a nebrání se žádné možnosti, jak sehnat zákazníky. Ve zrušení zkoušek z místopisu problém nevidí. Sám stejně jako alternativní taxislužby totiž používá navigaci, která mu pomáhá vyhnout se kolonám, ačkoliv zná město velice dobře.
Taxikáři nemusí mít taxametr nebo nápis na střeše, povinná je žlutá nálepka |
Zároveň uvedl, že se setkává s tím, že mu zákazníci říkají o svých špatných zkušenostech s vozy objednanými přes aplikaci, kvůli kterým se vracejí ke klasickým taxi. Od těch se nikdy neodklonili například starší lidé, kteří mobilní aplikace neovládají.
„Za jeden z hlavních problémů považuju skutečnost, že magistrát loni zrušil oficiální stanoviště taxi,“ doplnil k potížím své profese řidič.
Celkem je podle něho v metropoli asi 13 tisíc řidičů. Číslo zahrnuje klasickou i alternativní taxislužbu a obě skupiny jsou zastoupeny zhruba z padesáti procent. Všechny klienty by zvládly obsloužit jen asi tři tisíce aut.
Teď může vozit lidi za peníze každýZměnu zákona o silniční dopravě, díky které už řidiči taxi nebudou muset mít zkoušky z místopisu, nevítá Ondřej Krátký, který je jedním ze zakladatelů služby Liftago. Co bude v praxi znamenat rušení povinných zkoušek z místopisu pro taxikáře? Proč je to podle vás změna k horšímu? Co se změní pro zákazníky? Je tedy všechno špatně? Jenže trh se zásadně měnil v průběhu posledních let, změnu legislativy si vyžádalo nové uspořádání... Jak vypadá situace u vás? Budete nabírat nové řidiče? |