V Nerudově ulici v Praze 1 nejprve kvůli turistům rozšířili chodník, pak na něj...

V Nerudově ulici v Praze 1 nejprve kvůli turistům rozšířili chodník, pak na něj ale nakreslili parkovací místa pro auta (27. 6. 2022). | foto: Ondřej CihlaMAFRA

Kvůli turistům rozšířili chodník v „Nerudovce“, pak z něj udělali parkoviště

  • 26
Pod Pražským hradem v Nerudově ulici vznikla nová parkovací místa. Městská část Praha 1 je zřídila na části chodníku, který byl však roce 2018 rozšířen proto, aby bylo více místa pro chodce. Nerudovou ulicí totiž denně projdou tisíce turistů. Podle radnice si více parkovacích míst přáli místní obyvatele.

„Strašný, strašný, strašný, ... „ komentuje nová parkovací místa jedna z diskutujících ve facebookové skupině Praha číslo 1. Na Nerudově ulici, která je jednou z nejfrekventovanějších cest na Hrad, byl mnoho let poměrně úzký chodník pro pěší. Auta přitom parkovala na ulici kolmo.

V roce 2018 prošla vrchní část „Nerudovky“ proměnou - chodník se rozšířil a plocha na parkování ubyla. Místo kolmo tu auta začala parkovat podélně. Zároveň na první pohled obyčejný chodník nahradila typická pražská mozaika.

Tato změna se uskutečnila na základě architektonické soutěže vypsané v roce 2014. Hojně navštěvované místo totiž podle předchozího vedení radnice trpělo nevhodným řešením, členitostí a nepřehledností.

Úzký chodník například neumožňoval konání důstojné ceremonie u pamětní desky připomínající pochod studentů za svobodu 25. února 1948, která se nachází přímo na vrchu Nerudovy ulice. Architektonický návrh zpracoval ateliér Kava. „Rozšíření chodníku tvoří prostor pro běžný pohyb pěších i pro konání ceremonie,“ řekli tehdy k projektu jeho autoři Jan Karásek a Jonáš Krýzl.

Před několika dny však Praha 1 na rozšířeném chodníku opět vyznačila parkovací místa pro kolmé parkovaní. Ten se tím tak zúžil do původní podoby v roce 2014.

Bylo to přání místních, hájí se radnice

„Větší chodník z hlediska pěšího provozu nebyl nutný a pro potřeby pietního aktu konaného jedenkrát za rok je předchozí úprava těžko zdůvodnitelná,“ uvedl pro iDNES.cz vedoucí oddělení vnějších vztahů Prahy 1 Petr Bidlo. Ten považuje řešení z roku 2018 za nešťastné, protože tím ubyla parkovací místa pro místní, „kteří dostatek parkovacích míst oprávněně považují za součást základní vybavenosti.“ Radnice tak podle něj pouze plnila jejich přání, aby se v ulici opět udělalo více parkovacích míst.

Je podle vás nová úprava parkování v Nerudově ulici správná?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 4. července 2022. Anketa je uzavřena.

To potvrzuje i jeden z diskutujících na Twitteru, který píše, že větší chodník dostal místní do problematické situace. „Současné řešení není estetické, ale aspoň mám šanci tu konečně vyložit nákup,“ uvedl Ondřej K.

Podle dalšího obyvatele „Nerudovky“ je však jediným řešením zákaz parkování hotelových hostů, sdílených aut a obecně všech, kdo tu nemají co dělat. „Ještě před deseti lety tu každý den několikrát prošel městský policista a bylo to super,“ uvádí na Facebooku místní David Č. s tím, že kromě parkování je v ulici neuvěřitelný nárůst „tranzitního“ průjezdu.“

V Nerudově ulici je parkování vyhrazeno rezidentům. Zaparkovat zde však mohou také návštěvníci hotelů nebo turisté, kteří platí 80 korun na hodinu.

Řešení problému?

Nad současným stavem parkování se podivuje také Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). „Když chcete, aby jedna z nejnavštěvovanějších ulic v republice vypadala lépe, ale rozmyslíte si to,“ píše ironicky v komentáři na Twitteru. Podle IPR tato drahá vápencová mozaika není určena k tomu, aby na ni parkovala těžká auta.

Podle Prahy 1 však dlažba parkováním netrpí. „Chodníkovou konstrukci jsme samozřejmě nechali zesílit,“ uvedl na dotaz iDNES.cz Petr Bidlo.

„Pokud se tu má parkovat, lze to udělat, vzhledem k hodnotě místa, lépe,“ dodává institut s tím, že je to počin na úrovni plechovky s barvou. Lidé se totiž podivují i nad tím, jak neesteticky bílá čára v památkové zóně na chodníku vypadá.

Nedávno vzbudila diskuzi i radikální úprava křižovatek u Prašné brány, za kterou rovněž stojí radnice Prahy 1. Ty se změnily v kruhový objezd.

„Někomu může vytvoření, respektive znovunavrácení několika parkovacích míst, připadat jako nedůležitý krok. Pro místní obyvatele jde ale o velmi důležitý moment, po kterém dlouhou dobu volali. Pomoci jim je pro nás důležité,“ dodává Bidlo.

„V „Nerudovce“ bydlím a vsadím se, že nikdo z místních tohle nechce. Je to čirá stupidita,“ uzavírá nicméně debatu další místní.